Nu har det slumpat sig som så att jag har köpt ett gammalt hus. En av sakerna som står på Att Göra-listan är att byta ut den direktverkande elen mot något vattenburet. Troligen blir det bergvärme för det saknas skorsten i huset.

Jag har halvdeles ställt in mig på radiatorer, men då är frågan löda, pressa eller klämring.
Jag har hittat en lödtång REMS Hot Dog 2 hos www.spiralservice.se för 1800 + moms, det känns överkommligt. Den skall klara 10-28 mm, och ge 800 grader (du kan lita på det, lita på det..?). Men blir det bara kallödningar ändå?
Rören skulle jag dra synligt om det blev radiatorer. I taket i källaren, sedan lodrät upp genom våningarna.

Ett pressverktyg är ju "lite" dyrare, för jag tror inte jag hittar någon som vill låna/hyra ut ett ( om inte Cramo har. Glömt kolla det).

Klämmring... kopplingarna kostar som om de vore gjorda av guld.


Men sedan är jag öppen för alla argument för eller mot golvvärme också.
Det som talar emot, är arbetet för att få ner slingorna i golvet. Samt priset på spårade spånskivor.

Det är 2 våningar + källare på huset för den som undrar. 2,20m takhöjd i källaren, 2,65 på BV, 2,60 på ÖV
 
S
Jag skulle först jämför skillnaden med golvvärme m tillbehör och inköp av radiatorer+termostater+rör etc.etc.
Om du ska måla rören kan du ju med fördel löda, vilket jag tror är billigast om du inte känner någon röris du kan läna pressverktyg av?
Ska du rusta ev riva upp golven? då kan du ju lägga glespanel och golvvärmeplåtar.
 
Jag har försökt jämföra, och skall fortsätta. Det ser ut som golvvärmen blir 10-20kkr dyrare. Jag har inte senaste resultatet här, men jag skall räkna om några gånger till.
Det är synd att Sigros beräkningshjälpmedel inte är lika bra som uponor/wirsbos, för att enklare kunna jämföra rinkaby - sigro

Jag har i dagsläget inte planerat att bryta upp golven, annat än om det blir golvvärme.

Men då det gäller radiatoralternativet så har jag funderat på om det skulle kunna bli problem om man använder presskopplingar som man målar. Om o-ringen tål färgen. De flesta färger är ju vattenbaserade, så man tycker ju det borde funka, men ... kan man vara säker.
 
Jodå, presskopplingarna tål hur mycket färg som helst. Du målar dem ju efter att du har pressat dem, så färgen kommer aldrig åt o-ringen! Klämringskopplingarna kan du glömma när det gäller en nydragning av all värme....dyrt och inte alls lika säkert som löd eller press! Och den där tången som du har tittat på är för mjuklödning, vilket jag eg. inte tror att någon längre använder vid rördragning av såna mått som det är frågan om här. Pressning av skarvarna går fortare ( och blir snyggare om du inte är en fena på lödning) än hårdlödning, Mitt råd är pressa eller heldragen slang typ pex!
 
Tack för input!

Jag tittade på priserna på press- resp. klämringskoppling i går och ett T kostade 26 resp. 54 kronor. Så prisskillnaden är inte så stor. Men det är ju som du skriver andra saker att tänka på också, tex funktion/säkerhet.

Eftersom jag tänker göra installationen själv, oavsett om det blir golvvärme eller radiatorer, så är det bland annat problemet att få låna/hyra en pressmaskin som har gjort att jag funderat på lödning och klämmring. Att köpa en pressmaskin blir för dyrt.
Men tanken har slagit mig att fråga en lokal firma vad de skulle ta för materielet för att se om de skiljer mycket mot rinkaby / sigro. För att då kunna låna verktyg av dem. Men jag misstänker att det blir betydligt dyrare, kanske så mycket att skillnaden motsvarar ett pressverktyg.

Pex-slang har jag uteslutit om det blir radiatorer för att det blir synlig dragning i så fall.

Mina tankar just nu är lite såhär:
Golvvärme.
+varmt om fötterna
+värmen jämt fördelad i rummet
-kallras under fönster?
-dyrare (relativt radiatorer)
-livslängd (jag säger inte att det är dålig livslängd, bara att jag inte har "bra känslan" på plats)
-måste sprätta upp golven (jag vill inte byga på golven mycket. kan vara bra också för då får man se hur det isolerat i bjälklaget ut mot väggarna)

radiatorer
+billigare (än golvvärme)
+värme under fönster hindrar kallras
-kallt om fötterna
-jobbigare ihopkoppling pga de många rörskarvarna (blir alla täta? märker man det först när allt är klart?)
-synlig dragning


Det "värsta" är att jag vill bestämma mig ganska snart för det här båverkar annat också, tex tapetsering. Men är man obeslutsam så ...
 
S
Beror väl på fönstrena också, är dom gamla så bättre med radiatorer.
Kan du inte dra stammen i torpargrunden? Om du nu har det? Sen avstick till radiatorerna underifrån. Då kan du ju med fördel dra PEX vilket e billigare än kopparrör.
Så tänkte jag göra men betsämde mig för golvvärme istället
 
Jag citerar mig själv ;)
spikers_corner skrev:
Det är 2 våningar + källare på huset för den som undrar. 2,20m takhöjd i källaren, 2,65 på BV, 2,60 på ÖV
Hade det bara varit 1 plan och källare så hade pex ändå varit tänkbart, man kunde dragit den i en kabelränna i taket i källaren och sedan gått upp som du säger. Men en kabelränna lodrätt över väggen på de andra väningarna känns inget vidare. Då tycker jag det är bättre med målat synligt rör, det stämmer bättre med stilen och åldern på huset.

Om jag skulle dra golvvärme så skulle jag kunna gå lodrätt upp i dubbelväggen där vatten och avlopp till toaletterna går, samt motera fördelarskåp där också.

Jag kan lägga till ett + till för golvvärme: dra TP-kabel i bjälklaget samtidigt.

Och jo, det är gamla 2-glas fönster. Planen är väl att byta ut dem någon gång. Men det blir knappast i år/nästa år, det blir för mycket utgifter.


Vad har du får ålder på huset? fönstertyp?
Om det är någon som har ett äldre hus och har montera golvvärme så skulle jag vilja höra hur det fungerar, speciellt med tanke på kallras vid fönster.
 
Ett + till för golvvärme: lättar att motera samtidigt som elradiatorerna hänger kvar

Det som håller mig från golvvärmen mest är just risken för kallras/kondens, samt min oro för livslängden på rören.
Kostnaden är inte oväsentlig, men inte lika viktig.

En möjlig "lösning" på kondens på fönster i sovrummet där man drar för rullgardin, skulle kunna vara att dra pex från golvvärmefördelaren till fönstret, och montera en "liten" radiator för att få lite högre värmeavgivning just där, radiatorn blir en egen slinga, eller kanske på samma slinga. Men det känns som kaka på kaka.

En annan variant skulle vara att dra slingan så att inloppet går förbi fönstren 1 eller fler gånger först.
Skulle kanske kunna funka om man fräser en del värmespånskivor själv. Det är bara frågan om ingående vatten är så mycket varmare att det hjälper.
 
S
Ahh...såg inte det där med källare.
det finns även golvsocklar för PEXrör så dom inte syns, men som sagt PEX var inte aktuellt
 
spikers_corner skrev:
Ett + till för golvvärme: lättar att motera samtidigt som elradiatorerna hänger kvar

Det som håller mig från golvvärmen mest är just risken för kallras/kondens, samt min oro för livslängden på rören.
Kostnaden är inte oväsentlig, men inte lika viktig.

En möjlig "lösning" på kondens på fönster i sovrummet där man drar för rullgardin, skulle kunna vara att dra pex från golvvärmefördelaren till fönstret, och montera en "liten" radiator för att få lite högre värmeavgivning just där, radiatorn blir en egen slinga, eller kanske på samma slinga. Men det känns som kaka på kaka.
Jag har iof bytt fönster men ska lägga golvvärme på bottenvåningen o i källaren är det redan gjort, Jag har redan vattenburet men comforten med golvvärme saknar jag men hoppas få gjort nån gång..

Jag har oxå varit lite orolig för kallras så nu har jag bestämt mej för att behålla alla radiatorer o köra både golvvärme o radiatorer i hela huset, Bör göra att man får ett riktigt bra lågtemp system samt att risken för kallras är borta..
Kommer att köra med samma temp i både radiatorer o golvvärmen så det blir till att byta radiatorer på övervåningen där det inte blir golvvärme men inte heller behövs så mycket värme då det går mycket genom bjälklaget, Med stängda dörrar o radiatorer uppe ligger tempen på ca 13-14° när det är -25°..

Så det kanske skulle va ide om du fick tag på beg.radiatorer..
Det blir även billigare med glespanel än spårade skivor o klarar du dej med 10-20000 för golvvärme tycker jag helt klart du ska ta det... :)
Du lär inte ångra dej då det är gjort..
 
S
Jag ångrar inte en sekund att jag tog golvvärme.
 
eleganten skrev:
Jodå, presskopplingarna tål hur mycket färg som helst. Du målar dem ju efter att du har pressat dem, så färgen kommer aldrig åt o-ringen! Klämringskopplingarna kan du glömma när det gäller en nydragning av all värme....dyrt och inte alls lika säkert som löd eller press! Och den där tången som du har tittat på är för mjuklödning, vilket jag eg. inte tror att någon längre använder vid rördragning av såna mått som det är frågan om här. Pressning av skarvarna går fortare ( och blir snyggare om du inte är en fena på lödning) än hårdlödning, Mitt råd är pressa eller heldragen slang typ pex!

jag har då sett där en riktig rörmokkare dragit rören, han har mjuklött, även 22 och kanske det var 28 på nåt ställe.
 
Tack alla för era synpunkter!

2an skrev:
Det blir även billigare med glespanel än spårade skivor o klarar du dej med 10-20000 för golvvärme tycker jag helt klart du ska ta det... :)
Du lär inte ångra dej då det är gjort..
Jo jag har funderat på glespanel. Jag måste bara komma till skott och räkna på vad den kostar, mest för att jämföra mot spårade skivor och för att fundera vad jag skall lägga över i så fall.

Förövrigt har jag svängt mot golvvärme idag just för att den skulle gå installera medan elradiatorerna hänger kvar. Det blir besvärligare om jag väljer radiatorer, då blir jag utan värme... Värmekällan till det vattenburna köper jag först till våren-sommaren, medan jag vill kasta in resten nu innan jag börjar tapetsera och måla.

2an skrev:
Kommer att köra med samma temp i både radiatorer o golvvärmen
Det var precis så jag tänkte, sätta det på samma eller egen slinga på fördelaren.

Arrghh, att man aldrig kan bestämma sig :)
 
Löda eller kläm?

Lödda kopplingar blir mycket snyggare. Mer förarbete, kopparn måste vara ren före.
Pressade går fortare. Men fulare
Hårdlödd koppling gör att röret blir mjukt i änden.
Mjuklött fungerar för både värme och vatten.

Hos mig blev det billigare med press, jag blundar med ena ögat så blir det bara hälften så fult.

Protte
 
Idag lutar det fortfarande mot golvvärme, pga det går lägga utan att ta bort befintliga elraddar. Vi får se vad det blir av det här.
Jag var in på en av de lokala byggfirmorna och bad dem lämna en offert för golvvärme. Mest är det för jag vill se om de kan komma i närheten av rinkaby och sigro. Jag misstänker att de inte kan det, men jag vill se. Jag skall se när jag hinner gå till någon vvsfima för att se om de vill lämna offert också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.