E etompau skrev:
Tidigare gick det att ha flera personers mobila Bank-ID i samma telefon. Nu är denna funktion av säkerhetsskäl borttagen.
Jag har 2 personers Bank-ID i min telefon.
 
axelman axelman skrev:
Vi har kontakt med Handelsbanken.
Men tycker du att DOSA KORT LÖSNINGEN FUNGERA OK ??
/a
SEB har/hade likadant. Id i betalkortet och kortläsare till datorn. Fungerade utmärkt med den uppenbara begränsningen att man förstås får ta med sig kortläsaren om man ska identifiera sig på annan plats än hemma.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Jag har 2 personers Bank-ID i min telefon.
Det fungerar så länge Bank-ID:na är giltiga. När du ska förnya något Bank-ID så kommer appen att förhindra att två olika personers Bank-ID installeras på samma telefon.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
men har ni varsitt så lägger man dom på varsin telefon, med olika telefonnummer, det fungerar.
Man behöver väl inte ens ett abonnemang? Och inte ens en telefon, det borde funka med en gammal padda.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Handelsbanken har det alternativet.
Vi har stationär dator.
Vi har just blivit av med Skandiabankens Bank ID på FIL. Tyvärr.
Skandiabankens erbjuder nu bara Mobilt Bank ID. Ej aktuellt för oss.
Vi har ej Smarta mobiler och enkel DORO är bar en "nödtelefon:

Men Bank ID via kort och dosa
Kan kanske vara ett OK -alternativ ?

Tacksan för tips
Det är inte lätt att få det att fungera utan Bank ID
/Axelman
Förstår dig, och vill tipsa om att även SEB har BankID för stationär dator.

Precis som för Handelsbanken är det en kombination av program på datorn knappdosa med sladd till datorn och kort man sätter i dosan.

För äldre vilket jag gissar att du är så är det svårare att bli lurad om man inte har mobilt bank id. Många situationer där man kan luras godkänna något när man blir uppringd fungerar bara med det mobila BankID:et. Motparten kommer inte åt att aktivera BankID med kortläsare mot dator på samma sätt som med mobilt BankID.
Och klarar man sig i vardagen utan Swish så varför lägga på en risk med att skaffa mobilt BankID
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Min fru och jag har två gamla mobiler liggande, utan mobilabonnemang/SIM, med mobilt bankid. Kopplas via husets wifi när de används. Har min liggande bredvid dator.
Är en bra reserv om ordinarie mobil skulle lägga av.
Glöm inte att alltid ha ett gällande pass/nationellt ID tillgängligt om ni enbart har en mobil och den går sönder, kan behövas för att få ned ett nytt.
Har Swedbank och deras bankid på fil gäller bara i tre månader så för oss ingen bra lösning.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
SEB har/hade likadant. Id i betalkortet och kortläsare till datorn.
Helt rätt tänkt känns det som, men slutade de inte med det för ganska länge sedan?
För dyrt? För smidigt?
 
C cpalm skrev:
Helt rätt tänkt känns det som, men slutade de inte med det för ganska länge sedan?
För dyrt? För smidigt?
De skriver fortfarande om det på hemsidan så jag antar att det går att beställa. För de flesta av oss är det ju lite begränsande att identifikationen är fast på ett ställe eller kräver att du tar kortläsaren med dig, så jag antar att efterfrågan inte är så stor nu när mobilt BankID finns.
 
BankID på kort är en bra lösning och du behöver egentligen inte använda bankens kortläsardosa för BankID-inloggning mot andra än banken.
Nån slags smartcard-läsare behövs. En del datorer har det inbyggt. Man kan ha tangentbord med inbyggd kortläsare om man vill minska på antalet prylar.

Om kortläsaren inte har knappsats så är det BankID-programmet som frågar efter kod.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
De skriver fortfarande om det på hemsidan så jag antar att det går att beställa.
Ja, det går säkerligen att beställa (och betala extra för). Det jag menar var smidigt var när alla automatiskt fick ett BankID på bankkortet redan från början. Men det är väl som du säger att de numera ser mobilt bankid som huvudspåret.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har Swedbank och deras bankid på fil gäller bara i tre månader så för oss ingen bra lösning.
det var ju dåligt, jag har nordea bankid på fil och det går ut augusti 2025
 
SEB har en dosa med sladd, man stoppar i ett bankid kort och kan sedan legitimera sig överallt som tar bankid. Dvs inte bara SEB utan även andra banker, skatteverket etc etc.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane
BankID på fil är rätt uselt säkerhetsmässigt så jag förstår att man håller ner giltighetstiden eller tar bort det helt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver väl inte ens ett abonnemang? Och inte ens en telefon, det borde funka med en gammal padda.
Helt riktigt - du behöver inget abbonemang eller ens kontantkort, telefonen/paddan används som en dator (med Wifi)

Men "gammal" padda: Då är det värt att kolla hur gammal: för säkerhetsmässigt stödjs inte hur gamla OS som helst.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.