på allt ni kan komma på som finns i ett hus...
Ex. Var förvarar ni plastpåsarna ni sätter i sopspannen,
krukor, glödlampor, mm.
Gärna bra tips på organisation i en hall med bra förvaring till allt och som hjälper barnen att hålla ordning på sina saker alltifrån skolväskor till vantar...
 
Jag är en sån där kufisk människa som märker upp lådor, har garderober och hurtsar med allt på sin bestämda plats, gillar att ha var sak på sin plats. Inte för att det är så städat hemma hos oss - med tre sprudlande ungar! - men ordning i röran ändå :)

I hallen har vi spegeldörrar som jag gillar skarpt eftersom de får tamburen att verka större. Bakom dem har vi ett Elfa-trådbackssystem med vanliga hyllplan istället för backar. Där ligger skor i exakt likadana kartonger noggrant uppmärkta "vinterskor", "tofflor", "sandaler" osv. Fleecetröjor, överdragsbyxor etc. En klädstång att hänga jackor på. Kartonger uppmärkta med "barnens vantar", "halsdukar" osv.
De vantar och mössor som vi använder dagligdags ligger i tygpåsar i själva tamburen, framför speglarna alltså. Funkar bra med barnen! Krokar för deras jackor, eftersom de inte når upp till galgarna bakom speglarna.

I tvättstugan har jag likadana trådbackar (inte hyllor denna gång!) där jag har sorterat vittvätt, ljus tvätt, mörk tvätt, handtvätt samt några lådor till träningskläder för en motionerande familj.
Där inne har vi avsatt en garderob till returåtervinning också, med plastbackar för metall, plast, glas. Tidningar lägger vi i vanliga papperskassar och ställer in i garderoben för att slippa se eländet.

Extra täcken och kuddar ligger i smarta nylonväskor från IKEA. De hålls dammfria och snygga däri. Nylonväskorna finns i flera storlekar och har bra blixtlås. Först förvarade vi dem under sängen, men nu har jag dem i klädkammaren istället.

Överhuvudtaget har jag försökt lägga så mycket som möjligt i pappkartonger som jag tydligt märker upp, eller i garderober och hyllsystem.

I förrådet har vi lagerhyllor med alla uteprylar och verktyg. I taket finns stora hängkrokar från något känt företag som jag glömt namnet på, där vi hänger upp cyklarna. På väggen har vi en stor och superbra kungsblå metallplatta med massor av små hål som man fäster olika krokar i och hänger upp hammare, skruvmejslar, sågar, vattenpass - allt! Jättebra och lättöverskådlig.

Krukor och alla andra växttillbehör får stå ute i växthuset året om. Snowracer och trädgårdsmöbler etc har vi i en minimal liten bod utan värme - fyller sin funktion väl.

Barnens leksaker förvaras i plastbackar utan lock och står i en bokhylla i minstingens rum. När vi får smågäster som har en tendens att slänga prylar omkring sig så lyfter vi enkelt bort några av backarna och låser in i klädkammaren - så slipper vi städa så mycket när gästerna gått!

I tvättstugan har vi överskåp liknande de man har i kök, men med lås, där vi förvarar alla rengöringsmedel. Känns tryggt.

Skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men nu måste jag gå och jobba!
 
Lycke, vilken dröm! :surprised: Vårt hem är er motsats med grejer huller om buller överallt, mest beroende på mig tyvärr :-[ Jag skyller på det bristande utrymmet i väntan på stora huset men det kanske inte är hela sanningen...
Nylonväskorna från IKEA var ett intressant tips, vi har mycket övernattande gäster och alla extra täcken och kuddar har vi aldrig hittat någon bra förvaring till.

Sen har jag en fråga någon kanske kan svara på: Hur långtidsförvarar man bäst kläder (tex småbarnskläder i väntan på nästa syskon, dvs något år)? I luftiga papplådor eller lufttäta plastbackar? Tänkte först att dammfritt och lufttätt måste vara det bästa, men fukt finns ju alltid närvarande och det kanske blir ofräscht i längden att ha helt tätt ???
 
Vi fick en DYMO-märkapparat i inflyttningspresent. Den trycker förutom vanliga självhäftande etiketter även ut remsor som kan strykas fast på tyg. Jag är oxå en ordningsmänniska, som gillar pärmar med register!
Mitt bästa tips är annars väggkrokar till familjens cykelhjälmar. Montera krokarna lodrätt på väggen, för pappas (?) hjälm högst upp och minstingens längst ner. Fint och praktiskt!
/Ulle
 
Totte_S
Vilma skrev:
Sen har jag en fråga någon kanske kan svara på: Hur långtidsförvarar man bäst kläder (tex småbarnskläder i väntan på nästa syskon, dvs något år)? I luftiga papplådor eller lufttäta plastbackar? Tänkte först att dammfritt och lufttätt måste vara det bästa, men fukt finns ju alltid närvarande och det kanske blir ofräscht i längden att ha helt tätt ???
Vi har haft dessa kläder i papplådor med lock, och en del i plastlådor med lock. Vi har inte märkt någon större skillnad, troligtvis beroende på att de lagrats inomhus i normal temp och fuktighet.
Vi har dessutom under byggperioden (oktober-augusti typ) lagrat vuxenkläder, jackor skjortor etc fritt hängande på galgar med uppochnedvänd svart sopsäck över, öppen i botten. Detta hängde i vårt gamla slakthus :surprised:, dvs helt oisolerat och lagom dragit och välventilerat. Väggar och tak i princip. Inga problem med lukt eller fukt där inte.
Det viktigaste är att man undviker extrema snabba växlingar mellan temperatur och fuktighet, är det sådana förhållanden måste förvaringen vara luftig, dvs gäran öppen eller pappkartonger.

Ett tips om ni är i Småland i sommar, stanna i Tingsryd på Hammarplasts fabriksförsäljning, ni ska ju ändå till IKEA ;)
Där finns många bra plastlådor med lock, till ett pris som jag inte sett någon annanstans! Vi brukar ta det på tillbakavägen från IKEA, den plats som finns kvar i Bilen fylls med plastlådor ;D
 
Tack alla för kanonsvar.
Fler ideer mottages tacksamt :)
Den här märkapparaten lät jättebra.
Någon som vet var man kan köpa den och ungefärligt pris?
 
Apropå barn: Det här kanske är självklart för mång men om men ska ha ordning när man har barn kan det förutom all bra märkning och trevliga förvaringssystem vara bra att ordna lådor o liknande på logiskt sätt. Ett ex är att vi har nederdelar under överdelar och tunnare plagg före tjocka samt "innifrån och ut". Så här ser det ut i dotterns trådbacksskåp nerifrån och upp: - sockor/strumpor
-strumpbyxor/benkläder(pantalonger)/benvärmare
-trosor
-byxor tunnare modeller och joggtyp
-byxor typ twill/ jeans
-linnen och tshirts
-tunna långärmströjor
-långärmat av tjockare kvalitet
Kjolar klänningar, sådant som lätt skrynklas samt jackor har hon på stång. Där hänger det från tunnare till varmare plagg och nerifrån och upp sas. Man kan ordna det på annat sätt vad som är logiskt bestämmer ni själva i familjen. Men det lönar sig att hitta ett system. Min dotter lägger allt på rätt ställen och kunde "sina lådor" i tvåårsåldern trots att hon är en slarva på en del andra sätt!
;)
 
Den märkapparat jag fick kommer från Clas Olsson.
/ulle
 
Oline skrev:
Tack igen
Och gissa vad jag inhandlat 8)
En dymo apparat :)

Har även läst rensa i röran med feng shui, feng shui i svenska hem och ordning och reda inifrån och ut. Den bästa är den sistnämda som Morgenstiern har skrivit. Den rekommenderar jag om man vill köpa någon sådan här bok.
Kan detta räcka för att bli organiserad, eller det kanske krävs mer än att läsa...  ;)
Tycker nog att jag är på rätt väg med hjälp av er.
Har redan fått jättebra tips från er, men jag kan nog inte få för många.
 
Oline, nu vet jag ju inte hur gamla dina barn är, men om DE har svårt för att hålla ordning så föreslår jag följande knep som jag tillämpade på mina egna tre:

1. Åk till Åhléns, Jysk, Esselte eller vilket ställe som helst som har kontorsmaterial. (IKEA också, som alltid!) Där finns fina pappkartonger med Nalle Puh eller Askungen eller vad du kan tänka dig. Köp en uppsättning åt varje unge och låt dem lägga sina samlingar av tablettaskar, snäckskal, jojosar och gogosar - du vet. Ställ askarna (de har lock!) i barnens bokhylla eller liknande ställe. En ren prydnad!

2. Köp fina krokar att sätta upp på väggen. Lär ungarna att hänga sina halsband, medaljer, utklädningskläder etc. på dessa istället för i en hög på lekmattan...

3. Låt dem få en egen plats i tamburen. Konstigt nog har vi mycket bättre ordning i vår hall sedan vi gav barnen en egen skohylla (de är tre) och vi vuxna (vi är två) som har stora skor får en egen. Vi hänger våra jackor på galgar, men barnen har egna krokar. Dessa krokar är individuella och jättetuffa - barnen är noga med att hänga på "sin" krok. De har också varsin tygpåse som de slänger ner vantar, halsdukar, mössor i och det gör att stressen blir avsevärt mindre på morgonen när man letar efter bortslarvade fingervantar osv.
 
wow
vilka bra tips ni har :D
det här med förvaring är ju alltid ett gissel
våran familj har jättemånga hjälmar för allt (cykel slalom skoter skridskor osv)och det var ju jättesmart att spika upp dom på väggen
jag blir alltid brydd på dom familjer i alla "fina hem" tidningar...VAR HAR DOM ALLA GREJER????

det enda tips jag har att bidra med är väl att jag har
en stor (kan ersättas av två mindre) kista vid fotändan av sängen
Däri förvarar jag extratäcken och lakan
hej hej
 
Ja, de där "hemmen" som visas upp i tidningarna är jag också faschinerad av: var har de alla grejer? Jag vill inte att mitt hem skulle bli fotograferat till en tidning, för jag inser att i så fall måste jag först tömma huset på alla prylar och sedan inte bara städa, utan polera upp varenda tavelram och baksida av skåp till spegelglans... Och var gör jag av mina prylar och var bor jag och mina barn medan det där städprojektet pågår, för det lär väl ta en vecka!?

Minns ett hus jag såg i en tidning. Enligt texten var det en flerbarnsfamilj som bodde där. Deras (enda) vardagsrum var möblerat med en soffa och ett soffbord. Punkt. Ingen matta, ingen TV, inga tavlor, inga tidningar, inga prydnadssaker, inga blommor, inga leksaker, inte ens en lerig mountinbike... Jag undrar om det verkligen bodde någon i huset, eller om det var en utställningslokal?
 
För att inte tala om köken!!!

Superrena - hur bär de sig åt? - och inte en enda pryl på diskbänken eller arbetsskivorna. Utom de obligatoriska grönsakerna, förstås (tillsammans med en japansk tusenkronors-kockkniv). För några år sedan var det Alessis apelsinpress som gällde, nu verkar det vara plommontomater och ruccolasallad istället!

Vi som har smutsig disk, flingpaket, brödkniv och tékanna, diskmedel, Wettexdukar och smulor i vårt kök. Fattar inte hur de kan påstå att det faktiskt bor en småbarnsfamilj i de där husen där köken är helt antibakteriella!
 
Skall jag vara ärlig tror jag ingen har det som i hemma tidningarna en vanlig tisdag. Självklart städar man och fixar och trixar innan fotograferingen.
Då vi byggde ville jag ha det rejält avskalat som i tidningarna, men insåg att detta skulle vara grymt mycket jobb. :'(
Dock så gick vi ganska långt.
Vi har exempelvis byggt in tv´n och stereon i väggen. Så i vårt vardagsrum har vi faktiskt bara en soffa, soffbord och öppen brasa. Så om man inte störs av luckor på väggen så är det lätt att få bort.

Sedan tycker jag personligen att det är konstigt att folk lägger ut en massa pengar på kök och låter Wettex trasor ligga framme på den dyrbaraste möbeln i huset.
Fäst en liten korg på luckan under diskhonet så är det löst.

Men jag kanske bara är indoktrinerad av alla inredningstidningar :-/ ;)

Att sedan få plats med allt annat som är oordning på är enkelt, planera garderober så det räcker, lägg till en klädkammare, en rejälvind och dubbla antalet garderober så är det löst. (kanske)
 
hm...garderober... jo, vi har ganska många som jag planerat in i det nya bygget :)
Kanske lite många.
4 i groventren
4 i tvättstugan,
3 i en liten gång mellan toa och vårt sovrum
6 i vårt sovrum
3 garderober var till barnen
1 klädkammare

Men som sagt så vill jag verkligen försöka att få ordning och var sak på sin plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.