Jag gör en ritning för en betongplatta där jag ska placera in uppstick för badrum. Då jag inte har specialkunskaper kommer jag att låta fackmän kolla igenom den innan något skickas för gjutning, men vill att det ska bli så rätt som möjlig innan.

Tänkte därför kolla om nån kan rådge mig kring placering av uppstick för avlopp/vatten till handfat/wc/dusch, produkterna är inte bestämda och jag lyckas inte hitta några generella standarder/riktlinjer här. Höjder löser rörmokare senare, utan det är placeringarna i horisontalled som jag behöver stämma av.

- Jag har ett badrum med dubbelkommod (se bild), där placerar jag "paketet" med KV/VV + Avlopp i vägg, centrerat gentemot de två handfaten. Är detta rätt tänkt, eller ska jag istället centrera bara avlopps-uppsticket så att det hamnar mellan handfaten? Eller så spelar det inte så stor roll?

- I ett annat badrum har jag bara ett handfat, där placerar jag avlopp i vägg, centrerat mot handfatet och KV/VV på sidan om.

- Vattenanslutning till WC har jag information att den ska ligga ca 200 mm cc i sidled från avloppet, och på höger sida. Tolkar "höger sida" här som att det är höger sida när man sitter på toaletten, så att säga.

- KV/VV till dusch placerar jag centrerat mot där duschen ska vara

Om nån kan ge råd här eller länka relevant sida där jag kan läsa på mer själv vore jag tacksam! Eller om allt ser bra ut är det alltid skönt att få en bekräftelse på det från kunniga :)
 
  • Teknisk ritning av handfat med måttangivelser och avloppspositioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, handfatets placering, mått, avlopp och vattenanslutningar, gråskala med röda markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte rörmokare men två spontana kommentarer:

1. Där du har dubbelhandfat hade jag gjort avsättningarna vid ett av handfaten snarare än mellan. Så drar man rör till det andra handfatet i väggen. Exempelvis om man har fördelare vid ett handfat så når det handfatets blandare direkt dit med anslutningsslangarna, om man sätter i mitten når ingen av dem dit.

2. Du har rött i att de flesta toastolar har vattenintag på höger sida men det är sett framifrån. Alltså vänster sida när man sitter på dasset.
 
  • Gilla
Massito och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra feedback! Låter rimligt att göra avsättningen vid ett av handfaten och ändrar sida på kallvattnet till WC då, tack så mycket!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.