Hej alla kunniga! (och övriga :) )

Som rubriken säger så håller jag på att trassla med uppvärmningen i huset. Lite grundfakta:

IVT golvvärmepump som verkar fungera.
Termostat T-55 Uponor som verkar funka med nya batterier.
Reglercentral UCS Uponor som verkar funka, kanaler kan tillfälligt blinka när man vrider upp termostaterna, men tror det ska va så, blir fast sken efter ett tag.
Styrdon Typ 2 Uponor blå plast som verkar funka, öppnas helt och stängs helt när man sätter termostaterna på mini och max.
11 rum där jag är helt säker på att 2 rum blir varma och att 2 rum är kalla. Kan tänka mig att ca 3-4 rum inte funkar och att resten är ok.

Frågan då: hur skulle ni göra för att fortsätta detektivarbetet?

* Lossa styrdonen för de kalla rummen?
* Köpa en massa termometrar och sänka värmen och höja för att identifiera rummen som inte funkar?
* Ringa elinstallatör/rörinstallatör direkt?

Mycket tacksam om någon orkat läsa ända hit och om någon kunnig kan svara med, så blir jag ändå gladare :)
 
Är dom rum som är kalla på samma fördelare, dåligt flöde genom dom då, kan vara lit luft i dom slingarna eller att flödet ska ökas. Foto på fördelaren som har kalla slingor.
 
  • Gilla
Fre.Ny.
  • Laddar…
Tack för ditt svar!!

Samma fördelare för alla rum. Läste att någon skrev om luft i systemet som du skrev, att sätta alla termostater på noll utom det kalla rummet och på så sätt jaga bort luftbubblor?

Funderar på om man ska försöka rota fram en ritning över hur slingan i golvet ligger kanske kan var till hjälp?
 
  • Tre Uponor-ventiler och vita rör för installation, sannolikt golvvärme eller vatten. Etiketter och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningssystem med rör, ventiler och manifolder inom en teknikvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett elektriskt styrsystem med kablar, kontakter och lysdioder monterade i en grå låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fre.Ny. skrev:
Tack för ditt svar!!

Samma fördelare för alla rum. Läste att någon skrev om luft i systemet som du skrev, att sätta alla termostater på noll utom det kalla rummet och på så sätt jaga bort luftbubblor?

Funderar på om man ska försöka rota fram en ritning över hur slingan i golvet ligger kanske kan var till hjälp?
J jonaserik skrev:
Är dom rum som är kalla på samma fördelare, dåligt flöde genom dom då, kan vara lit luft i dom slingarna eller att flödet ska ökas. Foto på fördelaren som har kalla slingor.
Hittade ritning som visar hur slingorna går och nr 5, 6 och 7 har tvivelaktig funktion. Förstod inte att allt var separat, att varje slinga är sluten, mao varje styrdon går till ett rum med ett till och från flöde.
 
  • Teknisk ritning av värmesystem i hus, inkluderar sovrum, badrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, golvvärmesystem layout, flera rum, benämningar och måttangivelser, installationsguide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilspindel och styrdon var uppluckrade i 2 av rummen med dålig värme, så två nya av varje där...När jag skruvade av styrdonet på den ena så stod den i vatten ända upp...I ett av rummen som har dålig värme så såg det fint ut så där saknas fortfarande förklaring. För lite vätska i systemet, luft eller tryck är nog orsaken till den. Blir att ta hit fackman nu, gjort allt jag kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.