Vi renoverar en hus från 1928 med plankstomme som tidigare inte haft någon isolering. Som ett första steg kommer vi att tilläggisolera invändigt med 45 mm Hunton träfiberskivor. Nu är väggarna utreglade med öppna ytskikt och vi hade en elektriker över igår som skulle kolla på jobbet att dra ny el i väggarna. Han ställde sig skeptisk till vårt val av träfiberisolering - något som han misstänkte vara brandfarligt. Hans tes var att gnistbildningen som sker när man drar i och ur en kontakt i vägguttaget skulle kunna starta brand. Huntons produkt har brandklassning E, men jag hittar ingen koppling till hur dosor är brandklassade?

Har folk här någon erfarenhet av infälld el direkt mot träfiberisolering?
 
Nu skall jag påpeka att jag är inte elektriker. Du har fått ett utlåtande från en elektriker, lita på det tills du får annat besksed från någon som kan mer än jag (eller mer än elektrikern).

Men det har funnits infälld el i väggar i typ 100 år. Förr var väggar ofta isolerade med träspån, sågspån osv. Skivan du valt är så vitt jag förstår behandlad för att ge ett visst brandskydd. Borde vara säkrare än obehandlade gamla hyvelspån.

Eldosor har som en av sina funktioner att separera gnistbildning från brännbart material (själva dosan är av självslocknande plast).

Så ta in fler (mer kunniga) bedömningar.
 
  • Gilla
fellur
  • Laddar…
???? Det har ingen betydelse vad för isolering man har, då skulle det bara vara en av metall. Det som är att dosan ska vara jäms med väggens färdiga yta. Om inte så blir det att förlänga med ringar så det blir så. Det med gnistor kan du glömma.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu skall jag påpeka att jag är inte elektriker. Du har fått ett utlåtande från en elektriker, lita på det tills du får annat besksed från någon som kan mer än jag (eller mer än elektrikern).

Men det har funnits infälld el i väggar i typ 100 år. Förr var väggar ofta isolerade med träspån, sågspån osv. Skivan du valt är så vitt jag förstår behandlad för att ge ett visst brandskydd. Borde vara säkrare än obehandlade gamla hyvelspån.

Eldosor har som en av sina funktioner att separera gnistbildning från brännbart material (själva dosan är av självslocknande plast).

Så ta in fler (mer kunniga) bedömningar.
Det är på detta sätt jag resonerat - att mycket i en väggkonstruktion är brännbart. Men klart man blir osäker när en hantverkare ifrågasätter ens resonemang. Ska tilläggas att elektrikern inte var riktigt säker utan såg det som en risk och ville kolla upp det.
 
fellur fellur skrev:
Vi renoverar en hus från 1928 med plankstomme som tidigare inte haft någon isolering. Som ett första steg kommer vi att tilläggisolera invändigt med 45 mm Hunton träfiberskivor. Nu är väggarna utreglade med öppna ytskikt och vi hade en elektriker över igår som skulle kolla på jobbet att dra ny el i väggarna. Han ställde sig skeptisk till vårt val av träfiberisolering - något som han misstänkte vara brandfarligt. Hans tes var att gnistbildningen som sker när man drar i och ur en kontakt i vägguttaget skulle kunna starta brand. Huntons produkt har brandklassning E, men jag hittar ingen koppling till hur dosor är brandklassade?

Har folk här någon erfarenhet av infälld el direkt mot träfiberisolering?
Jag har försökt tända eld på den isoleringen med en gasbrännare utan att lyckas. Skulle tro att träreglarna börja brinna innan isoleringen.
Så det är bara okunskap från elektriken.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Du kan skicka den här filmen till din elektriker:

Dessutom stannar en eventuell gnistbildning inne i apparat/dosa vid en korrekt elinstallation. Plasten i dessa är självslocknande.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Fråga elektrikern hur många tidigare installationer han har gjort som har brunnit upp på grund av gnistbildning.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fråga elektrikern hur många tidigare installationer han har gjort som har brunnit upp på grund av gnistbildning.
Just det argumentet faller nog. Det skulle ju kunna vara just för att han är överdrivet försiktig som han inte orsakat några bränder.

Men som sagt det är troligen ett icke problem.
 
  • Gilla
fellur
  • Laddar…
fellur fellur skrev:
Vi renoverar en hus från 1928 med plankstomme som tidigare inte haft någon isolering. Som ett första steg kommer vi att tilläggisolera invändigt med 45 mm Hunton träfiberskivor. Nu är väggarna utreglade med öppna ytskikt och vi hade en elektriker över igår som skulle kolla på jobbet att dra ny el i väggarna. Han ställde sig skeptisk till vårt val av träfiberisolering - något som han misstänkte vara brandfarligt. Hans tes var att gnistbildningen som sker när man drar i och ur en kontakt i vägguttaget skulle kunna starta brand. Huntons produkt har brandklassning E, men jag hittar ingen koppling till hur dosor är brandklassade?

Har folk här någon erfarenhet av infälld el direkt mot träfiberisolering?
Sök dig en annan elektriker som vet vad det handlar om, den du pratat med har tydligen ingen koll. Jag menar saknas kunskapen om brandrisken så saknas det säkert en massa annat också. Det är så att jag tror att det inte är en fackman du pratat med??
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Eldosor ska hålla samma brandklass som väggen. Om väggen är EI 30 ska dosor klara 30 min också.

Man lägger ju inte enkelisolerad 230V mot sådant som brinner heller. Det ska vara dubbla skyddsbarriärer som vanligt. Inget konstigt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.