Har i många år kört med Starta köpt på jula, den har vunnit flera bäst-i-test och jag har tyckt den funkat fint.

Noterade nu att det är slut i princip alla butiker medans en ny variant "Hamron" har dykt upp. Undrar nästan om det är samma sak med nytt namn men säkerhetsbladen verkar tyda på något annat.

Någon som vet eller har provat Hamron? Annars, några tips om bra spolarvätskor?
 
K Krux skrev:
.
Fel tråd?
 
Kemetyl. Deras är utvecklade produkter. Minns när jag besökte dem att de berättade att konkurrenterna försökte kopiera deras spolarvätska med citrondoft. Konkurrenten tänkte inte på att använda fryssäker "citronessens". Bara en detalj.
Jag gjorde bort mig en gång och köpte julas sommarspolarvätska. Det blev till ett lödder med äppeldoft varje gång jag spolade vindrutan. Jag hade lika gärna kunnat hälla äppelschampo i behållaren. Svårt att bli av med eländet.
 
Redigerat:
F
Kör med Biltemas koncentrerade på 10-liters dunk. Enda anledningen att är att det blir acceptabelt literpris.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Intressant fråga.
Tycker det varierar mellan olika försäljningsställen och tillfällen.
Någon gång har det luktat finkelolja och varit "fett" för att kallas sprit.
 
T tergo skrev:
[länk]
Noterade det testet också men de testade bara fryspunkten... Snacka om att göra det lätt för sig :)

Nä, just fryspunkten brukar man ju kunna späda själv så det funkar i klimatet man bor i. Men hur bra de är på att verkligen tvätta rent rutan, om de hjälper till att undvika gnissel osv spelar större roll.
 
Köp vilket som helst bara det är alkohol i som sänker fryspunkten, till lämplig nivå, pytsa i lite Yes och du har en oslagbar spolarvätska.
 
För att slippa problem håller jag mig borta från färdigblandat och köper koncentrat som blandas 50/50 (08-land) Har dock inget bästa köptips
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Sedan länge har det blivit biltemas koncentrerade och sedan blanda själv efter säsong.

Vet att biltema förr (10-15 år sedan) hade gett sig den på att ha bästa pris på spolarvätska för att dra folk till butiken. Vet inte om det stämmer numera.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Jag är en latmask och köper Kemetyls färdigblandade i treliterspåsar för att slippa få en massa skrymmande plastdunkar att hantera. Så det är bästa spolarvätskan för mig.

Om jag inte råkar ha behov av fler presenningstyngder för tillfället.
 
Är det bra pris på dunkar med koncentrerat köper jag ett gäng. Tomdunkarna fyller jag till en tredjedel med koncentrerat (beroende på årstid) så fyller man upp med vatten när det är dags att använda. Men ibland blir det påsarna med färdigt. Det är förstås dumt att betala för vatten. Alltid Kemetyl om det inte är nödläge.
 
Jag gillar också Starta spolarvätska.

Som tur är verkar det inte bara vara Jula som säljer den:

https://startaprodukter.se/hitta-aterforsaljare/

Givet att en hel del av de röda pluttarna är jula-butiker, så verkar det ändå finnas en hel del andra som säljer den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.