Hej. Har en fråga gällande ventilation huset blir på ca 230kvm i 1,5plan lösvirke har hört mycket från jobbarkompisar m.m som satt in ftx-system i sina nybyggda kåkar att detta inte fungerar tillfredställande. plus att det är dyrt i drift. De priser jag har tagit in är frånluft+freshventiler ca 18000kr
ftx-system ca 80000kr
kan skillnaden verkligen va så stor? inget arbete inräknat i kostnaden. nån som vet nåt billigare alternativ på ftx??
Mvh Patric
 
Den stora skillnaden i pris när du sätter in FTX är ju priset på aggregatet, allt annat är ju av samma dignitet. Systemet blir ju det samma, isoleringen samma mängd osv. Sen beror det ju på hur du har räknat i rördragning och så vidare. För som du skriver, detta är utan arbete, och arbete är det ganska mycket om du inte har nån ventilation från början, det är ju arb.timmar, resor, håltagning, städning, injustering, elektrisk inkoppling.

Min uppfattning när man inte är nöjd är den att då har man valt fel anlägggning, fel aggregat. Sen finns det ju väldigt många privatpersoner som tror att installation av ventilation innebär installation av kyla...

Men ur ekonomisk synpunkt kanske du ska välja Frånluft och fresh, då kan du själv göra hålen (eller nån bekant). det skulle spara mycket pengar för dig. Dessutom, kolla vad fresh kostar i hobbybutiker, kan vara en stor skillnad.
 
Själva FTX-aggregatet kostar 12-20kkr. Köper man ett i den dyra klassen får man likströmsmotorer som drar ~100W mindre i fläkteffekt - bara det c:a 1000:-/år i besparing. Sedan blåser du in 16-18-20 gradig luft dessutom.
Min konvertering från F till FTX kostade ~35kkr i material. Så ~60kkr i skillnad är mycket.. För 80kkr så får du kanske både FTX och frånluftsvärmepump (vilket jag inte är nån stor vän av).
 
Det bästa du kan göra Klitsie, är att ta in flera anbud från vent.firmor. Och om du gör det, begär ett fast pris, och ett klart och tydligt anbud där det står om el , håltagning , isolering och ev dräneringsdragning ingår eller ej. Dessutom skall de justera in systemet men det ingår i jobbet. Har du inte ventilation i huset idag ska de även göra en OVK, obligatorisk ventilations kontroll. Det gör man bara vid installationstillfället eller vid radikal ombyggnad av systemet nu för tiden när det gäller villor / privathus.
 
det är nybyggnation. och all rördragning m.m gör jag själv endast installation av aggregat och justeringen köper jag.. 80kkr är som sagt bara en materialleverans. är Lindab vettigt att kolla med eller finns det nån annan bra leverantör? ingen frånluftsvärmepump.. hur är det med filter sen då? hur ofta ska dom bytas och vad kostar det? tacksam för svar (största problemet i projektet just nu.)
 
antag trolig luftmängd,,0.08kubik/meter/sekund ger csa 8000kw/år pengar?

Vad kostar WX? Kapital Ca 80000kr. 1 Anuitet 10% 2 10 år 3 verkningsgrad(DYR WX) antag 70&.

Då kan man undra!!!!!!! Det finns plattvärmeväxlare men med sämre verkningsgrad 40---60% OBS!!!verkningsgrad gäller endast burken!!!!!!!!! Ej över färdig anläggning Knut v HAge
 
Det där inlägget var lite lustigt Knut..

Lindab är en mycket bra leverantör, men hör med ventilationsfirmor vad de får för summor på ditt materiel, kanske kan köpa det billigare genom nån firma som har rabatt?

För du som privatperson har absolut ingen rabatt.
 
Tack för alla kloka svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.