Hej,

Jag använder i vanliga fall ZHA och en Conbee II-sticka för att integrera Zigbee-prylar i Home Assistant, men har nyligen börjat använda Sonoff och Zigbee2MQTT för de produkter som inte fungerar med ZHA.

En sådan produkt är en Zigbee varvtalsregulator till en fläkt, modell T2-Z67 från Lerlink. Jag tänkte göra fläkten i badrummet lite smartare.

I Zigbee2MQTT går det utmärkt att slå på och av (state) och att ändra till någon av de fem hastigheterna (fan speed) samt att ange nedräkningstid (countdown).

I kontroll-kortet i MQTT-integrationen i HA syns dock bara fan speed och countdown. Jag kan alltså i HA reglera fläkthastigheten, men inte slå på eller av.

Skulle behöva tips om hur man fixar detta. Skulle gissa på att det är någon som görs i config/zigbee2mqtt/configuration.yaml.

Någon som vet?
 
Det räcker inte att klicka fram entiteten och aktivera den? Typ som den här:


Skärmdump av inaktiverad Home Assistant-enhet för fönsterbelysning, inställningar, aktiveringsknapp och varningsmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, tyvärr. Det finns bara tre entiteter; countdown, fan speed och power-on behavior. Power-on behavior är läget det startar i efter att ha varit helt strömlös.
 
Tack, men den sidan tittade jag på redan innan jag beställde switchen och jag har tittat på den flera gånger därefter för att försöka lista ut vad jag ska göra. Jag bifogar bilder av hur det ser ut.
 
  • Smart hus-system gränssnitt, fläktkontroller, automatseringar, scenarier, loggbok, på svenska, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gränssnitt för smart badrumsfläktkontroll med inställningar för strömbrytare, nedräkning och fläkthastighet.
Testa att konfigurera om eheten och se om det dyker upp något?
 
Jag har redan gjort detta flera gånger. Jag har även tagit bort switchen och anslutit den på nytt flera gånger. Resultatet blir detsamma varje gång.
 
State ser ju ut att finnas i alla fall i Z2M, fungerar det därifrån?

Ifall du går in här och testar liknande jag gör fast byt ut "Entertainment Room Discoball Light" mot vad din heter så kan du prova ändra payload mellan "ON" och "OFF" tex.
Utvecklarverktyg för Home Assistant; skickar MQTT-meddelande; gränssnitt för smarta hem enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för förslaget Jensa86!

Ja, jag kan slå till och från i Z2M.

Jag har gjort den ändring som du föreslagit, men det blir tyvärr inte någon skillnad
 
Det är ingen ändring utan ett sätt att testa direkt med MQTT servern istället för att gå via HA's gränssnitt. Dvs då ska gå dit och ändra "Topic" till ditt namn och sen prova 'Call Service' med payload enablat och med ON eller OFF som state:
{"state":"ON"}
 
Om inget annat funkar så kanske du kan installera nodered-tillägget och skapa en knapp i din dashboard som kopplas mot en mqtt-nod i node-red. Då borde du kunna slå på och av fläkten utan problem.
 
Jaha, jag har mycket att lära!

Nu testade jag att stänga av switchen på den fysiska knappen. Det går utmärkt att slå till från Z2M, men det händer inget när jag "anropar tjänsten". Jag skrev in "zigbee2mqtt/Badrumsfläkt/set" som "Topic"
 
Jag brukar kolla med hjälp av programmet MQTT Explorer vad som skickas när du trycker på on/off i zigbee2mqtt-guit. Sedan är det bara att kopiera exakt det som guit skapade och klistra in det i en mqtt_put node i nodered. Det är inte krångligt. Sedan finns det ganska bra videos på YouTube hur man skapar knappar i Dashboarden och kopplar dessa till node-red. Inte så komplicerat som det verkar.
 
Kolla t.ex. på
ca 11 minuter in i klippet. Det är dock en lite annorlunda pryl, men vid 13:35 ger han exempel på hur man gör med node-red. Inte svårt.
 
Tack JohanLan!

Jag började så smått med Node-RED för ett tag sedan, men tyckte att den första inlärningströskeln var ganska hög. Jag hoppas fortfarande på en enklare lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.