Hej!

Håller på renoverar en 70 talare! Det sitter äldre el-element, jag har börjat proppa 400v slingan i hallen/korridor osv.

Huset värms upp med värmepump som täcker hela husets behov förutom nu när det är kallt. Då kör jag in ett oljefyllt 230v på hjul. Tycker dem befintliga element bara stinker.

Men frågan är jag vill ta bort elementen i sovrummen tycker dem är extremt fula, men är det värt slänga upp nya 400 i sovrummen?


Bor på västkusten sällan dem behövs, det är när det är neremot -10 och det är väldigt sällan. Några veckor/dagar per år. Vad skulle ni göra?
 
Nya elelement är inte effektivare än gamla, de behöver lika mycket el. Men nya element är ju dammfria ett tag och mer komfortabla med tyristorstyrning som minskar knäppandet.
Jag skulle rengöra elementen noggrant och låta dom vara kvar. Finns elementskydd att köpa som är egentligen inte ett skydd för elementen utan en snyggare fasad för dom.
Fulheten bedömer du själv men jag kan tycka att om man tittar på elementen i sovrummet så kanske man ska byta något annat.
 
Något jag skulle vilja uppmärksamma är att man kanske får se upp med äldre, sliten elektronik. Här hemma började det spraka om strömbrytarna i elementen (inge bra, brandrisk) så vill man ha kvar elradiatorer får man ha det i åtanke. Sen brukar det bli knas med hysteresen, vilket ibland går att fixa. Vi har numera en LLVP och bytt ut en del radiatorer där jag tyckte det behövdes. Resten har jag stängt av och börjat plocka bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.