Ehnfors Ehnfors skrev:
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med på.
Dina träd, dina val. Låt de stå om du inte har lovat något eller har någon överenskommelse
 
  • Gilla
TSkoogh och 8 till
  • Laddar…
Ehnfors Ehnfors skrev:
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med
Ehnfors Ehnfors skrev:
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med på.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ju inte så där jättetrevligt av grannen att ställa dessa krav på dig...
Instämmer!
 
Ehnfors Ehnfors skrev:
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med på.
Det var en fräck granne. Jag hade inte varit så tillmötesgående som du 🙂 och ändå förstår grannen inte. Jag skulle markera trevligt men tydligt och absolut inte ta någon kostnad. Vill du att träden ska bort?
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vill grannen ha bort träden får han väl bekosta arbetet. Har du intresse av veden kanske du kan ta en mindre del av kostnaden för att kapa ner dem och hela kostnaden/arbetet med att kapa upp.
 
Ursprungsfrågan är ju utredd och klar så jag kommenterar inte den. Däremot blir min kommentar till grannens åsikt att du är arvtagare till tidigare ägarens synder: VA!?!?!?! Din granne ska vara jäkligt glad om denne får lov av dig att ta ner dina trän. Vill du dessutom stå för halva kostnaden borde grannen buga, tacka och kyssa dina fötter av glädje. Maken till fräckhet...
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Ehnfors Ehnfors skrev:
Hej!

Jag äger den härskande fastigheten inom ett officialservitut för väg, soptunnor och biluppställningsplatser.

En granne som inte har del i servitutet klagar över ett antal träd som står vid hans tomtgräns men på servitutet. Det finns tre tjänande fastigheter längs med servitutvägen. Vem skall bekosta eventuell fällning? Om dom tjänande fastigheterna inte vill bekosta något, får jag ta ned dom?
man må komma överens, om inte, må man betala till lantmäteriet (som är en maffia) och det kostar ca 75k för en utredning om rättigheter😑
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.