Hej,

Vi upptäckte precis mögel bakom en bokhylla i vår gillestuga. Boven är att möbeln stod för tätt intill väggen och under en friskluftsventil. Den har stått där i godan ro i knappt fem år. Gillestugan är fin och varm i övrigt, vi eldar i keddy bara några meter därifrån dagligen. Det luktade inget, förutom precis vid möbeln.

Vi har flyttat ut möbeln och satt dit avfuktaren, men kommer ju inte att få kontakt med försäkringsbolaget förrän tidigast på måndag. Svärfar tyckte att vi skulle städa av väggen själv, jag skulle vilja ha hit Anticimex på sanering imorgon...

Är det säkert att vistas i huset? Vi har inte gillestugan som levnadsutrymme, men det är ju öppet upp till övervåningen där vi bor. Vi har även en luftrenare därnere (Ozoneair purify).

Kan försäkringsbolaget neka oss ersättning om vi tar dit ex Anticimex på eget bevåg?

Och slutligen: Vad hade ni kloka medmänniskor gjort?
 
  • Skadad tapet, skuggor, dörrkarm, husdjursslitage, korridor, matta, kabel, möjlig fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Lyssna på svärfar. Anticimex för lite lokalt mögel på liten yta orskat av för dålig ventilation? Du skämtar?
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Det är klart det är säkert att vistas i huset. Det där går väl att tvätta bort? Jag undrar om ni ens kan/bör göra ett försäkringsärende av det där.
Men kanske borde ni fundera över varför det kondenserar bakom bokhyllan. Är det tapet ni har på en källarvägg? Hur är väggen uppbyggd bakom tapeten? Är det en kall källarvägg av t.ex. hålsten bakom är det ju olämpligt med tapet.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Tusen tack för er input! Nu är jag betydligt lugnare och min bättre hälft har tvättat bort det ytliga möglet, så får vi riva tapeten imorgon och kolla läget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
För att försäkringen ska gälla behöver fukten bero på en läckande rörledning eller möjligtvis läckande tätskikt i ett badrum. Är det markfukt/utifrån kommande gäller inte försäkringen.
 
  • Gilla
Lillsnigel
  • Laddar…
L Lillsnigel skrev:
Vad hade ni kloka medmänniskor gjort?
Flyttat hyllan och städat.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.