Hej,

Har börjat så smått att renovera ett badrum (dusch/golvbrunn, WC, handfat) och behöver dra el till primärt till spegelskåp och handdukstork.

* Hur ska man göra när det gäller el genom tätskikt?

Är det gamla hederliga VP rör genom tätskikt för att få mer stabilitet än flexrör eller annat?

* För handdukstork så antar jag en dosa och sköljtät utanpåliggande låg kopplingsdosa, eller finns det andra bättre alternativ?

Tacksam för idéer och tankar
 
Demmpa Demmpa skrev:
ElektroSkutt Blocks, 90°-böj,
[länk]
[media]
Tack @Demmpa
 
Ett tight hål för flex slaaangen sen kommer en rörmanschette ändå, så några dyra 90 graders börjar behöver du inte köpa till
 
Har ett vagt minne att jag snappat upp en nyhet i någon revision av branschstandarder att det har blivit striktare krav på fixering av elrör samt att det ska vara ett slätt rör, alltså inte slang. Men minns inte vilken standard eller så minns jag till och med fel.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Från videon ovan
Konstruktion med flexrör, väggmärkningar; text om reglering mot flexrör i våtrum från 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vilka branschregler är det? Bara GVK? Gillar inte när man bara säger ”inte godkänt”.
 
Stefan N Stefan N skrev:
BKR 5.2.2 [länk]
Ja men där står att det är okej med slang också.

Jag hittade i GVK men inte motsvarande i BKR eller Säker Vatten.
 
BirgitS
4integration 4integration skrev:
* För handdukstork så antar jag en dosa och sköljtät utanpåliggande låg kopplingsdosa, eller finns det andra bättre alternativ?
Handdukstork för rörutlopp där man alltså placerar torkens elanslutning direkt ovanpå ett rörutlopp?
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Handdukstork för rörutlopp där man alltså placerar torkens elanslutning direkt ovanpå ett rörutlopp?
Japp, så blir det. Denna modell:
Handduk hänger på en modern handdukstork i ett minimalistiskt badrum med mörka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.