Gäller det här även billiga hårdmetallsågklingor,typ Biltema och CO?Tänderna på klingan är väl betydligt lättare men dom har väl högre periferihastighet än frässtål!?
 
Jag har faktiskt inte haft några som helst problem med HM-klingor från Biltema, tvärtom.
Däremot så har jag haft andra klingor av olika fabrikat där tänder lossnat och en kollega till mig råkade ut för samma sak med en Felder-klinga.

Man kan troligen inte tjata nog om vikten att alltid använda skyddsglasögon...

/Kent
 
Jag kör med billighetsklinga på bordscirkelsågen och jag har än så länge inte haft några problem (ta i trä), men på kapen så rök en tand från orginalbladet från bosch. Känns som det skall mycket till om en tand som lossnar från klingan skall kunna åka iväg å skada, men den kan kanske leta sig ut så det är klart att man skall ha skyddsglasögon.

Testade lite igår att fräsa ett spår med ett 16mm stål från CO och när jag mätte upp spåret så var det 16,05mm, det tycket jag är väl godkännt. Verkar inte spela någon roll om man använder en billig skil och ett fulstål från CO, inte i mitt fall i alla fall. Kanske e så att minus å minus blir plus ;)
 
Min erfarenhet av skärande verktyg är att det lönar sig att inte köpa det billigaste skitet. Därmed inte sagt att alla verktyg från de dyra märkena är flera gånger bättre än budgetalternativen. Jag tycker detta gäller borr, sågklingor, fräsar etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.