Min motor till kompressorn har troligen gett upp.
Enl skylten på motorn så är det 2890rpm och 4kw
Finns en beg 4kw med 1430rpm, blir det typ dubbel så stor remskiva jag ska ha då?
 
Blir nog inte bra med 1450 för lite snurr på den. Allt är beroende på själva kompressorn vad ska för varv. Så en med 2890 ska du leta efter, är säkert en standardmotor och axeln är lika tjock, det som kan vara är hålen i fötterna kan diffa lite, men går att få till. Vad är axelns diameter och längd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog inte bra med 1450 för lite snurr på den. Allt är beroende på själva kompressorn vad ska för varv. Så en med 2890 ska du leta efter, är säkert en standardmotor och axeln är lika tjock, det som kan vara är hålen i fötterna kan diffa lite, men går att få till. Vad är axelns diameter och längd.
Ska mäta imorgon
Men jag borde väl kunna "dreva" om motorn för att få upp varvet?
 
B
nino nino skrev:
Ska mäta imorgon
Men jag borde väl kunna "dreva" om motorn för att få upp varvet?
Ja, i teorin. Däremot blir ju obalanser betydligt mer påtagligt på dubbla varvtalet, så det är nog säkrare att försöka finna rätt motor.

Men ska du körs på, så försök att varva den så kompressorn går aningens långsammare än typskylten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
borde gå o dreva, blir ju som man drevar en moppe :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men motorn ska orka dra runt med utan att bli överansträngd. Så en motor med rätta data är nog absolut bäst.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Säger inte att jag har rätt, men då den är på samma effekt men med halva varvtalet, borde den vara dubbelt så stark, så borde inte spela någon roll. men enklast är nog att bara hitta en korrekt motor
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M meckis skrev:
Säger inte att jag har rätt, men då den är på samma effekt men med halva varvtalet, borde den vara dubbelt så stark, så borde inte spela någon roll. men enklast är nog att bara hitta en korrekt motor
Så tänkte jag också, ja enklast är ju korrekt motor, axeldim och varv.
 
Googla på "pulley calculator" så kan du räkna på det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Allt är uträknat från början av tillverkningen och det blir inte bra att försöka ändra på det.
 
J jonaserik skrev:
Allt är uträknat från början av tillverkningen och det blir inte bra att försöka ändra på det.
Nej så kan det kanske vara, nu är det ingen Atlas Copco jag har utan nån noname Kina
Ska mäta remskivorna, har för mig det är en rätt stor på blocket och en liten på motorn
 
Klart annars orkar inte motorn dra runt kompressorn. Blir som med cykeln stort drev fram och litet bak gör att farten kan hållas med lite tramp men trögt att trampa. I ditt fall tvärtom.
 
Borde finnas nån märkning på blocket också kan man tycka?
Det är ju typ en 150-200l tank och inga jätteluftmängder den levererar, muttermaskin och lossa ett hjul så får den ladda.
 
Nu kommer det en ny motor med rätt spec på fredag
 
Ni som kan det här, hur mäter jag upp den gamla om jag bara har en multimeter eller går det inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.