Hej!

Jag har kommit till belysningen i badrummet och jag undrar om följande tanke skulle funka.
Visar det sig att tanken skulle kunna funka i praktiken så tar jag gärna emot tips på utrustning för ändamålet.
Om tanken är rakt av fel så tar jag gärna emot tips på andra lösningar!

Kort beskrivning om vad jag vill åstadkomma:

Befintlig belysning i badrummet är kopplad till en strömställare med två knappar (kronställare). En styr belysning till badrumsskåpet som satt där förut och en styr belysningen till taket.
Vad jag vill göra är att ha kvar dessa men komplettera med ytterligare belysning till fönstret i form av en mindre spot.
Till detta systemet vill jag ha en dimmer inkopplad.

Min fråga är om jag kan koppla in en 3x1spolig strömställare till dessa med en kompletterande dimmer som styr hela systemet.

Bifogat finns bilder som är döpta efter rimlig beskrivning om vad man ser.

Tack för er tid och tips!
 
  • En ljus hall i ett hem med dörrar, spegel, bord och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare med dimmer och kabel på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med skarvklämma, isoleringstejp, under genomskinlig plast, ovanför stege, ofärdigt installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering, plastskydd med tejp och klämma, fönster med utsikt till träd, omvänd perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med blå, brun och grön-gul tråd, avslutade med skarvklämmor, vid en trästolpe, isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggar under konstruktion med träreglar, isolering och utstickande elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avväggd vägsektion med synliga elledningar och rörinstallationer. Obehandlat trä och isolering syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäker elektrisk installation i vägg med exponerade kablar och öppen dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmonterad elinstallation utan armatur, öppen dosa med synliga kablar och skarvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en hall.
Kan du ta ett par översiktsbilder på badrummet så man förstår bättre?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ser ut som en hall.
Kan du ta ett par översiktsbilder på badrummet så man förstår bättre?
Det finns fler bilder om du kollar igen. Första är i hallen sen kommer resten in till vänster i badrummet med strömställaren direkt till höger 😊
 
F Frassenyfiken skrev:
Det finns fler bilder om du kollar igen. Första är i hallen sen kommer resten in till vänster i badrummet med strömställaren direkt till höger 😊
Det är för nära, behöver se sammanhang, hela badrummet. Översikt.
 
Du kan sätta en tripple brytare, och sätta fjäder på en av knapparna, och ha en dosdimmer som får styra din nya spot.

Det är tänkbart att du får plats med dimmern i samma dosa som brytaren sitter i, men det kan bli trångt. Det finns dosor med extra plats. Om det går att byta dosan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är för nära, behöver se sammanhang, hela badrummet. Översikt.
Fattar! Bifogar några nya som svar här så får du säga bu eller bä.
Ett pågående renoveringsprojekt i en korridor med öppen dörr till rör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, vägg rivits ut, exponerad ventilation och stomme, dörr och konst på väggen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggnadsarbete med exponerade träreglar, isolering, rörledningar och byggmaterial som syns i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering, exponerade träreglar och ledningar, öppen vägg, badrum, konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, isolering exponerad, avskalade väggar, vindsrum, byggmaterial och verktyg utspridda, arbetsbelysning, rörinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan sätta en tripple brytare, och sätta fjäder på en av knapparna, och ha en dosdimmer som får styra din nya spot.

Det är tänkbart att du får plats med dimmern i samma dosa som brytaren sitter i, men det kan bli trångt. Det finns dosor med extra plats. Om det går att byta dosan.
Okej det låter ju bra! Jag dubbelkollar bara så att jag förstår rätt. En av knapparna är
Kombinerad knapp/dimmer som jag styr spoten med?
Går det att ha samma knapp/dimmer till alla tre ljuskällor?
 
Njaaa. Jag uppfattade att det bara var den nya spoten som skulle dimmas?

Det där med att koppla flera ljuskällor av olika typ till en och samma dimmer är vanskligt. Det kommer att bete sig olika. En ljuskälla kanske i princip är helt släckt innan en annan börjar dimma ned.
 
H hempularen skrev:
Njaaa. Jag uppfattade att det bara var den nya spoten som skulle dimmas?

Det där med att koppla flera ljuskällor av olika typ till en och samma dimmer är vanskligt. Det kommer att bete sig olika. En ljuskälla kanske i princip är helt släckt innan en annan börjar dimma ned.
Okej jag förstår. Men då kanske det bästa är att ha en krondimmer på det ursprungliga systemet och en egen dimmer för spoten helt enkelt?
 
F Frassenyfiken skrev:
Okej jag förstår. Men då kanske det bästa är att ha en krondimmer på det ursprungliga systemet och en egen dimmer för spoten helt enkelt?
Nej så här istället! Jag lär mig under tiden. En strömbrytare, tre knappar med vipp och en dosdimmer kopplad till den. Skulle det funka?
 
Du behöver en dimmer per typ av belysning, dvs samma fabrikat och modell på alla lampor. Annars finns det risk att de inte dimras samstämmigt.

Behöver du flera dimmers under samma vippa bör dimrarna vara av samma fabrikat och modell. Helst ska de stöda synkning internt mellan sig. Dimrarna bör också driva samma typ av lampor för att inte riskera att de dimras ojämnt.

Så säkrast är en vippa, en dimmer, en typ av belysning.

Till sist ska du hitta dimmers som fungerar för de lampor du har. Här får man i praktiken chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.