Bor i ett hus från 1927. Tre vån. Fick stopp i avloppet i källarplan. Kopplade en rensslang till en Kärcher högtrycksspruta. Lyfte av det lodräta avloppsröret (125mm, plast) Körd in slangen stoppet borta i ett nafs. Tänkte att det är lika bra att rensa lite till. Matade in 4,6 m mer slangl. Allt gick som en dans. När jag skulle hala hem var det stopp. Försökte ett par timmar utan resultat. Var tvungen göra ett sidohål i avloppsröret. Kitta runt slangen med lite avloppskitt. Röret servar ju badrum och kök våningarna ovanför. Det måste ju fungera.
Ringde en "spolfirma". Jodå dom kan komma med sin kamera och titta var slangen fastnat. Startavgift 5000kr sedan 1250kr/tim. Vad notan sedan slutar på vet man inte. Jag vet ungefär var slagen sitter fast 30 40 cm under betongen i garaget( en radie på 1,5 m).
Någon som har en klurig idé förutom att borra hål i betongen. Har också provat med såpa utan resultat.
Antar att det blir till att borra lite hål tills jag hittar slangen. Suck!
 
humm.. du har ingen renslucka ute på tomten? Brukar finnas.... Tänkte att du kanske kan spola slangen ner till den rens luckan. dvs.. knyt fast slangen då med något lämpligt snöre.. o spola i toan.. för hoppningsvis så kommer du då att kunna fiska upp den där.. en vild changsningn men men.

Jag gissar att den har fastnat i skarven mellan Plast rör & Betong rör? gissar att man tidigar har bytt efter som du sitter med ett plast rör.. Tidigare borde det ha varti Gjutgjärns rör..


Fan jag kom på en annan idé..!

Slangen.. går inte den in i en vatten slang? går det inte att mata Rens slangen in i en vatten slang o sedan mata vatten slangen neråt i hålet med Rens slangen i vatten slangen? kanske du då kan få loss den.. Vatten slangen är ju helt slät..
 
Jo det finns en renslucka på tomten som leder ut till kommun avloppet.
men där går det vertikala röret 1m ner i marken dels är det asfalt och andra omständigheter som gör grävning tillen ganska omfattande arbete.
Stoppet befinner sig före fallet så det är risk att man gräver förgäves.

Den andra idén har jag faktiskt också tänkt på. Det enda som gör att jag tvekar är att jag måste skära av slangen eftersom den slutar med en gaska stor ingjuten bajonettfattning( kärcher standardkoppling) Slangen gick på nästan en tusing och är ganska ny. Visst om jag var övertygad att det fungera så är det nog den billigaste lösningen. Det gäller ju också att hitta en reltivt styv slang att trä på. Något armerad slangtyp om det finns.

Jo du har rätt! Det har förmodligen fastnat mellan någon skarv mellan plast-gjutjärn eller betong. Värst är väl något sönderrostat gjutjärnshål. Man har nog bara tryckt in smalare plast rör inuti de gamla rören och inte lyckats fixa övergångarna ordentligt.

Lutar ändå lite mot borrning bara man kunde loklisera slangen lite mer exakt. Någon typ av slangstetoskop om det funnits. 1927 drog man väl inte avloppsrör i raka linjer eller drog man avlops rören kortaste vägen.

I så fall kan man kanske räkna ut var rören borde gå. Funderar också på vilken borrkona man ska använda 125 m.m. eller större. Jag måste ju ner 30-40 cm och det måste ju finas svängutrymme för att laga röret och gör en ny renslucka.

Jag har väl fortfarande lite tid och tänka ut det smartaste innan det blir totalstopp för det blir det nog förr eller senare.
 
Kanske ett korkat förslag, men har du provat att köra högtrycket samtidigt som du försöker hala hem slangen?
 
Jag tror du testat det mesta om du jucklat med detta i flera timmar. Jag vet också att den kan fastna ibland, men det brukar alltid gå att backa den om man kör med högtrycket och snurrar på slangen samtidigt som man backar lite, kör framåt, snurrar, backar, framåt, backar , snurrar etc...
Berätta gärna hur det löser sig för dig.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Kolla på byggnadskontoret om de har några ritningar på hur avloppet är draget. Har du tur så finns de där och det gör det lite lättare. Och det där med att fastna med rensslang råkar även profsen ut för ibland. Hjälpet till i en hyresfastighet en gång i tiden och då va en spol firma ut och fasnade med slangen det blev att ta upp golvet för att fixa det. Som tur va så va det i källar gången så det va ingen lägenhet som det fastnade i. Det mest retliga va att värden fick ta kostnade för slangen de satte fast. (va ju knappast hans fel att de skickar folk som inte kan sitt jobb. ;)
 
Jo jag har förståss provat med högtryck på och försökt med all tänkbara sorters vridningar. Jag har fastnat någon gång tidigare -inte i det här röret- men jag har alltid efter en tid juckande lyckats få ut slangen.

Den högtrycksspruta jag använder Kärcher 620 ger ett tryck på ca 130 bar. Jag har också en annan Kärcher 1050 som ger upp till 210 bar. Jag kopplade in den men efter ett par sekunder så låste sig pistolhandtaget då den är konstruerad för max 150 bar. Så den idén fungerade inte.

När jag köpte huset så kopierade jag alla ritningar som fanns på tekniska kontoret. Det är väl så att dom förvarar alla ritningar på samma ställe eller kan det finnas ritningar på någon särskild VA-avd. Jag ska naturligtvis ringa och kolla.

Undrar om det finns kameror att hyra. Jag har en renslucka vid annan förgrening 160 mm betongrör som ligger ca 2-3m innan avloppen går ihop till en gemensam anslutning. Funderade på om man kunde göra någon slags böjligt periskop men det kanske är helt orealistiskt. Funderade också på en liten digital kamera med blixt och fjärrutlösare.

 
Iofs så kanske det inte är helt fel att lokalisera var den sitter och hugga upp.

Om där finns en kant som munstycket kan fastna på, så lär där kunna fastna en hel del annat också.
 
Ok, jag ville bara förvissa mig om att inte var född i farstun, och det var du ju inte.
När man rensar avlopp så vill man inte ha särskilt högt tryck, utan ett högre vattenflöde. Det är precis det billiga högtryckstvättar inte har, utan ca 6 l/min. För en bra renseffekt borde du komma upp till minst 8-10 l/min.
Men det är ju kuriosa eftersom det är slangen som sitter fast...

Det låter lite märkligt att det inte gett med sig. Det ska inte finnas så skarpa kanter i avloppssystemet vad jag känner till. Det låter mera som att den kört fast i någon anslutning till golvbrunn eller liknande. Men jag har för mig att du vet precis vart den sitter, så det är väl uteslutet...
Nää, jag får önska lycka till, detta övergår mitt förstånd.
 
Det är inte så att rensslangen har tittat upp någon annanstans och fastnat, typ golvbrunn?

En bekant, som jobbat som fastighetsskötare berättade;
Det var stopp i en toa i en lägenhet i huset, han tog nåt slags rensband som kopplades till en borrmaskin och körde ner. Långt.  När han drog upp igen satt det ett stycke tyg på renshuvudet. -Aha, där har vi orsaken!.
När han lämnade lägenheten tittade grannen ut i dörren brevid, en äldre dam, askgrå i ansiktet. Hon viskade nåt om "nåt hemskt som kom upp ur toastolen..."   Han gick in till henne, och fick snart klart för sig vad som hänt...
Hans rensband hade kommit upp i grannens toastol, ringlat iväg ut i vardagsrummet, över golvet, nappat tag i gardinen, ryckt med sig densamma, och försvunnit igen ner i toastolen. Allt framför ögonen på den skräckslagna tanten.  ;D
 
  • Gilla
  • Wow
AK1981 och 5 till
  • Laddar…
Haha, underbart!

Jag vet en gång som vi skulle rensa en lägenhet på tredje våningen. Stoppet släppte och vi provspolade större mängder vatten. Då kom en kollega med bil nedanför och skulle precis gå upp till oss när han sneglade in genom ett fönster på bottenplan.

Golvmattorna flöt omkring och han fattade direkt varför. Vi hade således flyttat stoppet till källaren och när vi spolade allt vatten så gick det rätt ut i denna lägenhet.
Ingen var hemma så fick gå in med huvudnyckel och börja torka, städa & hänga upp mattor på tork.
Stora proppen fick vi inte loss, så vi fick ta ut en spolbil till det (tror att han spolade kring 100 l/min).
Lägenheten lämnade vi med en post-it lapp "Ring om det är något, vi har städat det mesta, och mattorna torkar nog inom några dagar". De ringde inte...
 
T
Har du verkligen kollat om det inte finns en inspektionslucka i källaren (i golvet) närmast den vägg där avloppet går ut. Om inte, finns det något brunn efter ditt stopp innan avloppet går ut, där du då ev kan testa att försöka "fiska" fram den med ett dragband alternativt göra ett "lasso" av fk tråd och försöka dra åt andra hållet ?
 
T
TN-Funkis skrev:
Har du verkligen kollat om det inte finns en inspektionslucka i källaren (i golvet) närmast den vägg där avloppet går ut. Om inte, finns det något brunn efter ditt stopp innan avloppet går ut, där du då ev kan testa att försöka "fiska" fram den med ett dragband  alternativt göra ett "lasso" av fk tråd och försöka dra åt andra hållet ?
Det slog mig just, ta reda på det exakta längden på högtrycksslangen, mät på det som finns kvar och räkna ut hur lång slangen är inuti avloppet, tag ett måttband och försök mät ut var stoppet är, kan du låna en metalldeckare av någon, antingen ger gjutjärnsavloppet eller högtrycksslangens metall utslag så du borde då kunna peka ut stoppet ganska exakt.
 
Lurvnos skrev:
Det är inte så att rensslangen har tittat upp någon annanstans och fastnat, typ golvbrunn?

En bekant, som jobbat som fastighetsskötare berättade;
Det var stopp i en toa i en lägenhet i huset, han tog nåt slags rensband som kopplades till en borrmaskin och körde ner. Långt.  När han drog upp igen satt det ett stycke tyg på renshuvudet. -Aha, där har vi orsaken!.
När han lämnade lägenheten tittade grannen ut i dörren brevid, en äldre dam, askgrå i ansiktet. Hon viskade nåt om "nåt hemskt som kom upp ur toastolen..."   Han gick in till henne, och fick snart klart för sig vad som hänt...
Hans rensband hade kommit upp i grannens toastol, ringlat iväg ut i vardagsrummet, över golvet, nappat tag i gardinen, ryckt med sig densamma, och försvunnit igen ner i toastolen. Allt framför ögonen på den skräckslagna tanten.  ;D
Tror att detta har hamnat under fel tråd det skall vara under Blopperstråden. ;) 8) ;D
 
Ja precis klar med mitt problem. Jag gjorde så här :
mätte högtryckslangen och kom fram till att den fastna 4, 6 m in i avloppssystemet. Tittade på den ungefärliga rikningen avloppet tog vägen.
Kollade var sista rensbrunnen mot kommunens avlopp var placerad.
gjorde en lätt skiss på hur man drar avloppet närmaste vägen. räknade ut med hjälp av vinkelhake hur avloppet fortsatte genom källarväg. Mätte väggtjocklek (28cm) räknade på fallhöjd. Satte ett rött kryss där spetsen borde sita fast. Kollade vid golvbrunn för att avgöra hur tjock betongen var som jag måste igenom (32 cm) Gjorde en hemmagjord stetoskop kröp omkring för att lyssna var sprutet var högst. Det fungerade inget vidare bara om man vill veta var den finns på ca 1-2 m radie. Skrovade på slangen till en kraftigare Kärcher (1050) som ger över 200 bar och högre vattenflöde. Nix.

Fick låna en Hilti 250E av min bror. och ett antal borrkronor upp till 400 mm och en halvmeters längd. Maskinen måste stämpas eller bultas fast i betongolvet. Vi provade med en liten Hilti te5 och en 22 m.m borr för att se om vi hitta något järnrör eller om platsen var helt fel. andra borrhålet så hittade vi röret en felräkning på 12 cm. Då blir man glad. En annan upptäckt golvet var inte alls 32 cm utan bara 7 cm. Därefter sand och under det ett cementrör. I cementröret ett gammalt gjutjärnsrör. I det lilla hålet hörs högtrycksprutan tydlig och det stänker upp lite vatten. Nu behövs inte den stora jättemaskinen.
Tar en liten billig bilningsmaskin köpt på Jula. Ett hål på ca 20 x 40 cm.
Då ser man en glipa mellan gjutjärnsrören på ca 5 cm. Slangen smiter här ut och fortsätter i samma riktning mellan cementrör och gjutjärn. Lossnar retfullt enkelt. Förmodligen blir det ändå ett anhåll genom en ganska obetylig rikningsförändring. Bra att veta. Nu återstår bara att antagligen byta en del eller hela röret (får bila lite till) Måste ju ändå gjuta ny betong och det kostar faktiskt inte särskilt mycket mer i arbete eller betong. Det får nog bli ett nytt plaströr.
Tack för alla tips! Och var försiktiga när ni matar in högtyckslangar i gamla hus. Mata bara in lite i taget och försäkra er om att det går att hala hem.
Nu ska jag sova gott och inga mardrömmar om översvämningar i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.