Jag ska påbörja en köksrenovering och tänkte förbereda för en framtida konvertering till vattenburen värme (direktverkande via elelement samt eldar kakelugn idag). Jag har i dagsläget ingen plats att ställa en värmepump på så planen är att lägga en golvvärmeslinga i köket och driva den med elpanna tills jag har möjlighet att placera en värmepump eller kan koppla på mig på fjärrvärmen.

Jag har förutom köket ytterligare 2 rum på nedervåningen, min första tanke var att lägga in golvvärmeslingor i dom rummen oxå i samband med golvbyte i framtiden. Golvbytet ligger nog dock ganska långt i framtiden om det ens kommer bli av så en lösning jag funderat på är att sätta radiatorer i dessa rum istället.

Går det att sätta en liten elpanna, typ vaillant eloblock eller MP6 G2 och köra både en radiatorslinga för 4st radiatorer samt en golvvärmeslinga eller måste välja antingen radiatorer eller golvvärme?
 
Du kan ha både GV och radiatorer. Sen det med att få till ev slingor för GV är ett pyssel för att få det bra. Det gäller att tänka till med papper och penna var ev fördelare ska placeras och rördragning. Även framtida tanka på GV. All GV dras till samma ställe, och gärna centralt. Att ha en el-panna som drift går bra. Den går att ställa tempen ut, på en konstant temp. Sen det med plats, går att bygga ett teknjkrum på utsidan huset. Tänk då vad för VP ev du tänker dig, så allt får plats och lite till. Det blir nästan alltid för litet
 
Tack så hemskt mycket för svar.
Golvvärmefördelningen kommer bli i anslutning till köket, mitt emellan köket och en tänkt utbyggnad. Siktar nog på en liten rad-krets för dom andra två rummen.
Tack återigen!
 
Du kan om du nu bygger om köket och tillbyggnad blir, kan du lägga 2 st PEM 25 mm till tillbyggnaden, en GV-slang får plats i den. Transportrör för GV-slang. Hur du lägger dom är hur det kommer att se ut med anslutning av en tillbyggnad. Inte fel att tänka framåt och ligga i framkant.
 
  • Gilla
AntonFrejd
  • Laddar…
Vi satte golvvärmen bakom köksskåpet. I det här fallet i ett lite större hörnskåp. Djupare bänkskiva och 10cm bakom skåpen blir perfekt både för arbetsyta, avloppsrördragningar och fördelarskåp för golvvärmen.
 
  • Gilla
AntonFrejd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.