M
Hej, undrar om ni har idéer på vad man göra med en naturtomt som är obebyggd, utanför detaljplan, men strandskyddet hindrar det från att bebyggas med bostad? Ligger i närhet till naturreservat också.

Tänkte om man leker med tanken att tomten är jättefin, och skulle varit värd rätt mycket, men nu är den värdelös för husbygge.

Vad kan man göra med en sådan tomt om man är lite kreativ?
 
Redigerat:
Tälta :(
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
Göra camping av det?
 
F
Gör som en vän till mig; åk dit och grilla när det är finväder och gilla läget när svensk byråkrati inskränker äganderätten. 😂
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hej, undrar om ni har idéer på vad man göra med en naturtomt som är obebyggd, utanför detaljplan, men strandskyddet hindrar det från att bebyggas med bostad? Ligger i närhet till naturreservat också.

Tänkte om man leker med tanken att tomten är jättefin, och skulle varit värd rätt mycket, men nu är den värdelös för husbygge.

Vad kan man göra med en sådan tomt om man är lite kreativ?
Ifall du inte redan gjort det, undersök möjligheterna att söka strandskyddsdispens. Försök få strandskyddet upphävt och/eller undersök möjligheterna att området redan är att betrakta som LIS-område eller kan bli det i framtiden (kräver i så fall att kommunen pekar ut området som ett LIS-område i en översiktsplan).

Ifall du gett upp med byråkratin, tälta och/eller kör dit husvagn/husbil, eller om du har pengar att riskera, bygg ett svartbygge och hoppas att kommunen inte ger dig ett rivningsföreläggande inom 10 år. Inget jag skulle rekommendera, men det är en teoretisk möjlighet ;)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Det finns ingen preskription av strandskyddsbrott, så att hålla tummarna i tio år hjälper inte. Om man inte håller den för att reglerna ska lättas.

Det är alltså inte byggandet i sig som är strandskyddsbrottet utan förekomsten av byggnaden inom strandskyddsområde, så brottet förnyas dagligen och stundligen och kan således inte preskriberas.
 
  • Gilla
Fjällgossen och 1 till
  • Laddar…
P
Även "vanliga" svartbyggen saknar väl preskriptionstid, men kommunens sanktionsmöjlighet försvinner efter tio år?

Framtida bygglov på tomten tror jag dock kan påverkas så länge svartbygget står kvar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ingen preskription av strandskyddsbrott, så att hålla tummarna i tio år hjälper inte. Om man inte håller den för att reglerna ska lättas.

Det är alltså inte byggandet i sig som är strandskyddsbrottet utan förekomsten av byggnaden inom strandskyddsområde, så brottet förnyas dagligen och stundligen och kan således inte preskriberas.
Nej men för möjligheterna att ge rivningsföreläggande, jag vill minnas att dessa regler är dom samma? Däremot kan det bli svårt att få nya bygglov i framtiden, men det verkar ju så att säga vara TS huvudproblem.
P pmd skrev:
Även "vanliga" svartbyggen saknar väl preskriptionstid, men kommunens sanktionsmöjlighet försvinner efter tio år?

Framtida bygglov på tomten tror jag dock kan påverkas så länge svartbygget står kvar.
Det är så jag förstått det i alla fall.

Sen kan ju alltid länsstyrelsen be kronofogden komma och riva stugan förvisso, nu när jag tänker efter. Har varit ett tuppmärksammat fall i Västerbotten där länsstyrelsen och en same bråkar om strandskyddet:
https://www.land.se/debatt/kronofogden-efter-katabranningen-det-var-en-nybyggd-stuga-med-isolering/

Så det är nog bäst att TS håller sig till att söka strandskyddsdispens ändå...
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Även "vanliga" svartbyggen saknar väl preskriptionstid, men kommunens sanktionsmöjlighet försvinner efter tio år?

Framtida bygglov på tomten tror jag dock kan påverkas så länge svartbygget står kvar.
Nja, det går nog lite slentrian i svartbyggeshot kring vanliga bygglov.

Ett svartbygge kan göra att det inte går att bygga lovligt för att svartbygget tagit den byggbara arean eller gör att byggnaden det gäller inte kan bli planenlig, exempelvis. Men det finns nog också många svartbyggen som byggnadsnämnderna anger som skäl mot bygglov utan att de i sig påverkar det man söker lov om, och det borde inte ske.

Vi hade en bra genomgång av det här för ett halvår sen eller så, men jag har glömt vem som skrev den. Ska leta lite.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag hittade inte den tråd jag tror mig ha sett i frågan, men tror i alla fall att det är @TypRätt som främst lyft fram att ett svartbygge måste vara relevant för det bygglov som söks för att det ska kunna lägga hinder i vägen.

Så ett preskriberat svartbygge är preskriberat. På samma vis som ett strandskyddsbrott ständigt pågår kan resultatet av ett svartbygge få permanent effekt, som att det upptar en viss del av den byggbara arean så att inte en annan lovpliktig åtgärd ryms. Men blotta faktumet att det finns preskriberade svartbyggen på fastigheten får inte i sig användas som argument mot bygglov.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hittade inte den tråd jag tror mig ha sett i frågan, men tror i alla fall att det är @TypRätt som främst lyft fram att ett svartbygge måste vara relevant för det bygglov som söks för att det ska kunna lägga hinder i vägen.

Så ett preskriberat svartbygge är preskriberat. På samma vis som ett strandskyddsbrott ständigt pågår kan resultatet av ett svartbygge få permanent effekt, som att det upptar en viss del av den byggbara arean så att inte en annan lovpliktig åtgärd ryms. Men blotta faktumet att det finns preskriberade svartbyggen på fastigheten får inte i sig användas som argument mot bygglov.
Inte helt relevant för TS frågeställningar, men kommunen får inte ta bygglov som gisslan och säga att vi ger inte bygglov för X så länge du inte åtgärdar Y om X och Y inte påverkar varandra. Dvs de får inte neka dig att sätta fönster på ditt garage för att du inte åtgärdat ett olovligt kulörbyte på huvudbyggnaden. De får däremot neka dig bygga ett garage om det står en annan svartbyggd byggnad på fastigheten, detta gäller även om den är så kallat preskriberad, i alla fall om det finns krav på total byggnadsarea.
Om jag förstod reglerna rätt räcker det med att de är inom samma regelöverträdelse för att de ska kunna neka, arean måste alltså inte överstiga detaljplan. Samma om man olovligt bytt panel kan de nog neka bygglov för fönsterkupor då det båda kan anses prövas mot samma regler om estetik och materialval mm.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.