Hej,

Är det någon som har koll på hur ROT fungerar nästa år? Höjs det till 75000 från 1a januari eller från månadsskiftet juni/juli?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Första juli höjs taket för ROT till 75 000 kr och taket för RUT till 75 000 kr, de separeras.

[länk]
Ja det är regeringens förslag. Det har dock inte lagts fram i Riksdagen och beslutats än. Ändringar av förslag har skett förr så osvuret är bäst.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag fattar inte en sak med avdraget. Mitt och fruns avdrag är fullt utnyttjat redan. Om en vecka är vårat tak färdiglagt och fakturan lär dimpa in med 10 dagars betaldatum. Det blir alltså helt utan ROT. Snickaren vill ha in pengarna för att förenkla hans bokföring, men jag borde väl i teorin skita i att betala fakturan till efter nyår? lär ju komma dröjsmålsränta osv men jag lär ju ändå tjäna en bra hacka på det.


Innan folk eldar upp sig:
Jag ska givetvis prata med min snickare om detta. exemplet ovan är endast ett sätt (om än ett oärligt) att göra det på. Han kommer förhoppningsvis förstå min situation och förlänga betaldatumet.
 
R
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Jag fattar inte en sak med avdraget. Mitt och fruns avdrag är fullt utnyttjat redan. Om en vecka är vårat tak färdiglagt och fakturan lär dimpa in med 10 dagars betaldatum. Det blir alltså helt utan ROT. Snickaren vill ha in pengarna för att förenkla hans bokföring, men jag borde väl i teorin skita i att betala fakturan till efter nyår? lär ju komma dröjsmålsränta osv men jag lär ju ändå tjäna en bra hacka på det.


Innan folk eldar upp sig:
Jag ska givetvis prata med min snickare om detta. exemplet ovan är endast ett sätt (om än ett oärligt) att göra det på. Han kommer förhoppningsvis förstå min situation och förlänga betaldatumet.
En dum fråga: ska det inte vara fakturerat och betalt innevarande år för ROT?
 
C
R Rejäl skrev:
En dum fråga: ska det inte vara fakturerat och betalt innevarande år för ROT?
Det är året fakturan betalas som styr vilket år avdraget hamnar på.
När fakturan är utställd eller när arbetet utförts har ingen betydelse.
 
C cpalm skrev:
Det är året fakturan betalas som styr vilket år avdraget hamnar på.
När fakturan är utställd eller när arbetet utförts har ingen betydelse.
Vet du om det gör någon skillnad för firman att jag betalar efter nyår eller ej? Han hävdar det men kunde inte specifiera på vilket sätt. Antar att han har fakturor för material men de borde väl vara 30-dagars rimligen?
 
R
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Vet du om det gör någon skillnad för firman att jag betalar efter nyår eller ej? Han hävdar det men kunde inte specifiera på vilket sätt. Antar att han har fakturor för material men de borde väl vara 30-dagars rimligen?
Löner, skatter, moms, material ståndet blir en del att liggande med…
 
C
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Vet du om det gör någon skillnad för firman att jag betalar efter nyår eller ej?
Tja, jag är ju ingen tankeläsare, men det säger ju sig självt att det troligen är ett problem för företaget om kunderna inte betalar fakturorna i tid.
 
Ett ROT-avdrag börjar från det datum som fakturan utställt på och är betalt på, så en faktura i år, blir rot för det här året, oavsett betalning nästa år. Kommer en faktura med datum 1/1 och betalning den 5/1 så är det ROT på det året 2024. Det finns en del företag som inte vill ha in pengar strax före årslutet, utan väntar till nästa år att fakturera, det beror på att skatten beräknas på inkommet kapital. Om man ser på vissa grossister, så kommer erbjudanden om att köpa så hääär mycket och faktura i år, då belastas året resultat med minus, även om den betalas året efter.
 
R
C cpalm skrev:
Det är året fakturan betalas som styr vilket år avdraget hamnar på.
När fakturan är utställd eller när arbetet utförts har ingen betydelse.
Har du något fakta om detta då andra på tråden säger att utställningsdatum på fakturan styr vilket år roten hamnar på?
 
R Rejäl skrev:
Har du något fakta om detta då andra på tråden säger att utställningsdatum på fakturan styr vilket år roten hamnar på?

Fakturamodellen – när du anlitar en utförare med F-skatt​

Det här är det vanligaste sättet att få rotavdrag och rutavdrag. Företaget du anlitar drar av avdraget från arbetskostnaden på fakturan. När arbetet är utfört och du har betalat ansöker företaget om utbetalning från Skatteverket. Datumet då du betalar fakturan styr vilket år som rotavdraget eller rutavdraget hamnar på.

https://www.skatteverket.se/privat/...hrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tja, jag är ju ingen tankeläsare, men det säger ju sig självt att det troligen är ett problem för företaget om kunderna inte betalar fakturorna i tid.
Det är ju inte alls svar på frågan. Fakturan kan ju dimpa in på julafton med 10 dagars betalvillkor. Det jag frågar är om det gör skillnad för hen om jag betalar innan eller efter nyår.
 
C
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Det är ju inte alls svar på frågan.
Nä, det jag försökte säga är att det bara är företagaren själv som kan ge dig ett bra svar på den frågan.

Rent objektivt påverkar det t.ex. hur lång tid företagaren har på sig att ansöka till Skatteverket om ROT-avdraget. Betalar du innan årsskiftet har företagaren på sig till 31/1 2024 att ansöka. Betalar du efter årsskiftet har han ända till 31/1 2025 på sig.
Det påverkar också hur intäkten redovisas i bokslutet.
Framför allt påverkar det ju likviditeten, hur mycket pengar som finns på företagarens konto.

Men så länge det är inom betalningsfristen är ju inget av detta ditt problem. Då skulle jag tveklöst välja lämplig betalningstidpunkt på det sätt du resonerar. Helt rätt.
 
  • Gilla
Kanakas123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.