Vi har haft ett brummande ljud i lägenheten i ett år nu och misstänker att det är fjärrvärmen som orsakar det. Ljudet blir nämligen värre på hösten och vintern medan det knappt hörs på sommaren. Kan fjärrvärme ge ifrån sig ett brummande ljud? Det hjälper inte att stänga av elementen i lägenheten. Det är oerhört störande, vi får ha öronproppar dygnet runt och vibrationer känns i golven. Hyresvärden hittar inte källan. Några förslag?
 
Kan mycket väl vara det. Lite beroende på vad den sitter. Morsan har det. Man kan stoppa ner huvudet i diskbänken så förstärks ljudet. Hör det i hela huset.

Lättast felsökning är att stänga av fjärrvärmecentralen och lyssna.
 
C Carpetos skrev:
Kan mycket väl vara det. Lite beroende på vad den sitter. Morsan har det. Man kan stoppa ner huvudet i diskbänken så förstärks ljudet. Hör det i hela huset.

Lättast felsökning är att stänga av fjärrvärmecentralen och lyssna.
Ok, stänga av fjärrvärmecentralen. Vi bor i ett hyreshus. Det går väl inte att stänga av i en lägenhet utan då måste hyresvärden stänga av det i hela huset ?
 
Ingen av dina grannar upplever problemet?
 
C Carpetos skrev:
Ingen av dina grannar upplever problemet?
Det verkar inte så. De har kollat med dem under och många har tydligen haft problem med köksfläkt enligt vvs som var hit och installerade ny fläkt i köket. Kan ljud från någons felande fläktaggregat vara källan?
 
Ja, alltså för egen del skulle jag börja med att undersöka ventilationen sedan värmen.

I fallet morsan drog jag helt sonika säkringen till fläkten först. Ljudet var kvar så gick jag vidare till säkringen för fjärrvärmen.Inte samma situation för dig såklart. Nu var det ju själva fjärrvärmecentralen som vibrerade mot väggen som ledde till stomljud, det kan ju kanske vara luft i systemet, något med flödet o.s.v. och då vet jag inte hur det beter sig om man stänger av centralen.

Försök utesluta så mycket som möjligt och kolla med hyresvärden om ni kanske kan testa att stänga av ventaggregat eller värme. Kanske är lättare i ett hyreshus med 4 lägenheter än 90 dock.

Bra spaning med att ljudet minskar på sommaren. Det indikerar ju troligtvis att du är något på spåren.
 
C Carpetos skrev:
Ja, alltså för egen del skulle jag börja med att undersöka ventilationen sedan värmen.

I fallet morsan drog jag helt sonika säkringen till fläkten först. Ljudet var kvar så gick jag vidare till säkringen för fjärrvärmen.Inte samma situation för dig såklart. Nu var det ju själva fjärrvärmecentralen som vibrerade mot väggen som ledde till stomljud, det kan ju kanske vara luft i systemet, något med flödet o.s.v. och då vet jag inte hur det beter sig om man stänger av centralen.

Försök utesluta så mycket som möjligt och kolla med hyresvärden om ni kanske kan testa att stänga av ventaggregat eller värme. Kanske är lättare i ett hyreshus med 4 lägenheter än 90 dock.

Bra spaning med att ljudet minskar på sommaren. Det indikerar ju troligtvis att du är något på spåren.
Ok nu bor ju vi i lägenhet och kan väl troligen inte stänga fjärrvärmen via säkringen så återstår att hyresvärden är villig att göra
 
Här är fler saker det kan bero på.. Vi saknar gummilist/isoleringslisten på ena sidan ytterdörren, den har lossnat.
2 av vägguttagen sitter löst.
Några av uttagen i väggen har smällt så kraftigt ett par gånger att strömmen gått i hela byggnaden.
Kan det bero på någon av dessa saker?
Även om vi stänger av all ström i lägenheten så hörs ljudet, men kan det ändå vara någonting i väggen elektricitet eller rör?
 
Ibland är ljudet i långsamma vågor, andra gånger ändras det och låter konstant. Men det är samma ton hela tiden.
 
Låter det lika mycket i alla rum?
 
Det luktar även sopor väldigt starkt när man har ventilation på i lägenheten, men sophuset ligger i en egen byggnad sitter inte ihop med hyreshuset.
 
Ö
Hittade ni någonsin källan till ljudet?
 
Ö Örjan123 skrev:
Hittade ni någonsin källan till ljudet?
Nej men fastighetsskötaren ska hit igen i veckan. Vi fick ny fläkt o ventilationsaggregat i köket men det var inte källan till ljudet. Vi misstänkte fjärrvärmen också men den centralen ligger tydligen i en annan portuppgång. Nu misstänker vi att det kan vara vattenrören för vi tycker det låter värre när vi har spolat mycket vatten. Om det inte är grannarna under då... Dom kan ha fläktar igång... En annan sak är att även om vi fått nytt ventilationsaggregat så kan grannarna ovan behöva det också. Det skulle möjligen kunna påverka varandra att vi har ny och grannen ovanför har gammal ventilation.
 
Ö
T Tommy.Hansson2 skrev:
Nej men fastighetsskötaren ska hit igen i veckan. Vi fick ny fläkt o ventilationsaggregat i köket men det var inte källan till ljudet. Vi misstänkte fjärrvärmen också men den centralen ligger tydligen i en annan portuppgång. Nu misstänker vi att det kan vara vattenrören för vi tycker det låter värre när vi har spolat mycket vatten. Om det inte är grannarna under då... Dom kan ha fläktar igång... En annan sak är att även om vi fått nytt ventilationsaggregat så kan grannarna ovan behöva det också. Det skulle möjligen kunna påverka varandra att vi har ny och grannen ovanför har gammal ventilation.
Vill du någonsin bara ge upp och flytta? Man blir alldeles trött och tung i huvudet av konstant lågmält oljud. Har du hört talas om The Hum?

Det började med brummande ljud och nu är det även ett klickande ljud i elementet var 30e sekund. Orkar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.