Ok sommartorparn, då förstår jag:)
Man lär så länge man lever;)
 
Sommartorparn skrev:
Kan någon förklara för mig vad det är för poäng med att låta spånen ligga kvar. Dom syns ju inte. Hos mig innehåller dom dessutom massor av or. Om man ändå gör sig mödan att ta bort teglet så kan jag inte se någon anledning att inte ta bort spånen också o sätta friska bräder. Att spånen skulle behöva sparas av museala skäl har jag svårt att förstå. Det finns tillräckligt många gamla hus med spåntak, så den som vill se hur ett takspån ser ut har alla möjligheter till det även om jag river bort mitt......
Däremot om man lägger board ovanpå så att hela tegeltaket kommer högre upp, och nockpannorna ligger konstigt då har man ju gjort en synlig förändring. Är inte det sämre än att ta bort spån som ändå inte syns?
Jag förstår inte riktigt hur kan det bli längre avstånd i nock bara för att man spikar ny tjock läkt mm på taket?

Oavsett hur högt man bygger på taket så förblir ju takvinkeln densamma. Det som händer är ju att taket blir lite längre vilket gör att översta läkten får flyttas upp lite högre än tidigare.

Eller har jag missat nåt?
 
Jag har gjort motsvarande manöver med mitt torp från 1896. Bort med tegel och läkt. På med oljehärdad masonit och "ströläkt" i form av brädor 22 x 120mm spikade ovanpå takstolarna med spik som går igenom det gamla spåntaket och fäster rejält t takstolarna. Sedan nya kraftiga läkt, 36 eller 45 x 70 mm eller tegel.
De nya läkten måste naturligtvis lädggas ut som om man la ett nytt tak ,inte på samma plats som de gamla. Då anpassar man de översta läkten så att nockpannorna täcker.

Det finns en tråd "Knastak". Sök på den.
 
Läkten är fastsatt så nära varandra som möjligt vid nock men eftersom jag har 45x70 läkt så blir avståndet längre än tidigare. Tror dock att nockpannorna jag har är av lite mindre modell är jag rädd. Ska försöka få tag på andra att prova med.
 
Gamla Björnhyttan skrev:
Läkten är fastsatt så nära varandra som möjligt vid nock men eftersom jag har 45x70 läkt så blir avståndet längre än tidigare. Tror dock att nockpannorna jag har är av lite mindre modell är jag rädd. Ska försöka få tag på andra att prova med.
Aha ok det är tjockleken på läkten som gör att avståndet blir lite längre än tidigare alltså.

Du hade kunnat snedkapa översta läkten i övre underkanten och på så sätt kunna skjuta upp läkten högre mot nock.

Men det är alltid lätt att vara efterklok, vet inte hur många ggr man själv kommit på när man är klar hur man skulle ha gjort....

Men dina nockpannor måste ha varit bra precis innan så stor skillnad kan det ju inte ha blivit mot tidigare. Om jag räknar rätt borde det ju blivit totalt 3cm bredare i nock pga det.

Hur som hellst hoppas det löser sig....
 
Jag är lite osäker på hur ni tänker här, men brukar man inte lägga läkten nerifrån så att den nedersta pannan slutar bra mot takfoten och hängrännan? Och om det blir problem så får man klippa/kapa pannorna i toppen? Det fåniga är att jag har gjort det här, men kan bara inte minnas hur vi gjorde då. Om man lägger riktigt tegeltak kan man ju inte förskjuta pannorna över varandra som betongtegel, och då blir det klippa/kapa som gäller, och då anpassar man den klippta pannan så att den passar till nockpannan. Däremot finns det på många äldre hus nockpannor som i alla händelser är otroligt smala, "till kyrktak" har jag hört äldre snickare muttra om dem. En bredare nockpanna skyddar förstås bättre, men är inte lika kulturhistoriskt intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.