1 690 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Ta B96 eller BE på gamla dagar
B96 duger om du kör hästsläp eller husvagn, men ska du köra biltransport så är det bäst att gå på BE, blir ju lite mer marginal där.
Alla bilar som får hänga mer än 750kg där bak får väl per definition dra 750 kilo även om kombinationen överskrider 3500kg. Ett av våra märkliga undantag.
Men som tidigare konstaterats så funkar inget du kan hyra som du lagligt kan köra till uppkörningen. Finns garanterat släp du kan hyra som klarar kraven men då får du hitta någon med existerande B96 eller BE-behörighet till startplatsen för uppkörningen
Men som tidigare konstaterats så funkar inget du kan hyra som du lagligt kan köra till uppkörningen. Finns garanterat släp du kan hyra som klarar kraven men då får du hitta någon med existerande B96 eller BE-behörighet till startplatsen för uppkörningen
![ullet](/forum/data/avatars/s/122/122388.jpg?1547547947)
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 491 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 491 inlägg
Enda sättet att få köra dit släpet själv är om du har tillgång till två bilar.
Nu är det några år sen jag körde upp (tror dock inte reglerna är annorlunda idag), men jag använde ett "vanligt" 1000 kg-kåpsläp jag lastade med en pall överblivna trädgårdsplattor som jag hade i trädgården. Körde dit släpet med min vanliga personbil och fick låna en minibuss med hög totalvikt av en kompis som jag hakade släpet efter under uppkörningen.
Nu är det några år sen jag körde upp (tror dock inte reglerna är annorlunda idag), men jag använde ett "vanligt" 1000 kg-kåpsläp jag lastade med en pall överblivna trädgårdsplattor som jag hade i trädgården. Körde dit släpet med min vanliga personbil och fick låna en minibuss med hög totalvikt av en kompis som jag hakade släpet efter under uppkörningen.
Moderator
· Stockholm
· 51 762 inlägg
Funderade på den varianten också, men det är ju inte jättetrevligt att koppla loss och koppla på ett släp med tung last
Moderator
· Stockholm
· 51 762 inlägg
![ullet](/forum/data/avatars/s/122/122388.jpg?1547547947)
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 491 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 491 inlägg
Funkar ju inte riktigt så, det är ju vikten på papperet som räknas (sen får släpet dessutom inte vara lastat med levande djur, se kraven: https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/bil-med-tungt-slap-be/).possum77 skrev:
Det var mer menat som ett skämt. Naturligtvis är det ingen som skulle krångla på det viset även om man skulle kunna tänka sig en slaktfärdig häst... Bästa är att hyra från en trafikskola som flera andra skrivit, det skadar ju inte att ta några lektioner heller.ullet skrev:
Jag tycker största fördelen med BE är att det är bruttovikten som räknas. Då slipper man fundera på hur tung bil eller släp man har på papperet, utan lastar så man ligger inom gränsen. Men mina bilar brukar ha en totalvikt på minst 3000 kg, så jag kanske inte är representativ...Hammarskallen skrev:
Nu har jag ju redan BECEDE men för mig personligen är teoriproven en baggis och inget som jag ens ser som något problem. Det tråkiga är ju körprov där man har en människa som granskar exakt allt man gör, detta är ju dock ett krav för både B96 och BE, alltså hade jag tagit BE.
Nu är det några år sen jag tog BE, men då köpte jag ett teoripaket på körskolan för en knapp tusenlapp eller nåt och då fick man tillgång till övningsmaterial online. Jag nötte alla frågorna veckan innan provet och precis som när jag tog B-kortet förra årtusendet så var körskolans övningsfrågor i princip identiska med frågorna på det riktiga teoriprovet.