Nån som har koll på ungefär vad det kostar och hur mycket jobb det skulle vara att ta B96 eller BE-behörighet på gamla dagar?
Läste nyss en granntråd och blir sugen på att ta upp detta igen, kör en del med släp och vill nog ibland kunna köra även biltransportsläp.
 
Jag tog en lektion och så köpte jag BE boken och läste igenom, skrev upp 1 gång och en uppkörning

Inte så mycket jobb för mig 😊
Har inte räknat ihop det, tog ett paket med körlektion & hyra av släp till uppkörningen
Så ca 4000-5000 kr landa det på för mig
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Låter överkomligt! Ska nog överväga BE, det är ju det man helst vill ha 👍
 
RoTe
När det gäller teoriprovet ska man komma ihåg att mycket få frågor är om just släp och lastsäkring. Det är mestadels allmänna körkortsfrågor och en del miljö och nykterhet. Kan vara läge att friska upp minnet gällande detta innan man skriver.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
BE om man har tid och ork helt klart. Själv var jag i sitsen att jag hade "fel" släp till bilen och bara så fort som möjligt ville köra lagligt. Blev därför b96. Kostade en uppkörning och släphyra då mitt släp inte har kåpa. Så förberedelserna sträckte sig till en 5 minuters youtubevideo.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
När det gäller teoriprovet ska man komma ihåg att mycket få frågor är om just släp och lastsäkring. Det är mestadels allmänna körkortsfrågor och en del miljö och nykterhet. Kan vara läge att friska upp minnet gällande detta innan man skriver.
Det är ju det jag är rädd för 😆
 
Släpet, måste det ha för hög vikt, eller kan man köra upp med ett släp jag lagligen kan köra dit med?
 
Du kan inte köra dit med eget släp lagligt och använda i uppkörningen. Det måste uppfylla ktiterierna för b96 eller be.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Släpet, måste det ha för hög vikt, eller kan man köra upp med ett släp jag lagligen kan köra dit med?
Om du har B-kort idag så får du inte köra till uppkörningen.

Fordonskombinationen ska:​

  • ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg

Bilen ska:​

  • kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h
  • ha en tjänstevikt av minst 1000 kg
  • ha en totalvikt av högst 3500 kg
  • ha huvudstöd (nackskydd) på framsätena
  • ha godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena

Släpet ska:​

  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
  • vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär
  • ha en bruttovikt av minst 800 kg
  • ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
  • vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll).
https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/bil-med-tungt-slap-be/
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Enklast är att hyra en godkänd kombination av en körskola.
 
Jag brukar "hyra" skåpsläp av "freetrailer" 49 kr för ett dygn (750 kg släp). Men det duger alltså inte.
 
useless useless skrev:
Enklast är att hyra en godkänd kombination av en körskola.
Kör dem dit det då också, även om man inte köper ett helt utbildningspaket av dem?

Fast när jag tänker på det. Jag har ju en släkting med busskort, har kört för SL, nu pensionär. Kanske kan låta honom köra dit ekipaget.
 
H hempularen skrev:
Jag brukar "hyra" skåpsläp av "freetrailer" 49 kr för ett dygn (750 kg släp). Men det duger alltså inte.
Möjligen om du hittar en bil som inte får dra 750kg med b kort..
Men 750 kg räknas ju som lätt släp och brukar få dras med typ allt..
 
Jag tog nyss (verkligen nyss) BE på sk gamla dar. Jag köpte ett paket för 5xxx:- någonting och då ingick en lektion i samma fordonskombination som sedan användes på uppkörningen. Det var faktiskt värt en hel del.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kör dem dit det då också, även om man inte köper ett helt utbildningspaket av dem?

Fast när jag tänker på det. Jag har ju en släkting med busskort, har kört för SL, nu pensionär. Kanske kan låta honom köra dit ekipaget.
Jag körde upp i Upsala och bokade ett släp av E3. Inga körlektioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.