Om bjälklaget bara är dimensionerat för 200kg och belalstar det med 300kg, så överbelastar du bjälklaget. Så att du får en kraftig nedböjning, eller att det i värsta fall rasar. Men som du hörde ska bjälklaget tåla 400kg/m2, om vi räknar in den fria lasten. Därför kan du, förenklat sett, ha en bunden last på 300kg, utan problem, om ni inte är så många i badrummet samtidigt.

Dessa laster/krafter är vad som används nuförtiden när man dimensionerar bjälklag. Det är inte heller så att det slutar med att det håller för exakt dessa laster. Utan det är vad det minst ska hålla för. Ofta håller det för mer/mycket mer. Mig veterligen har inte dessa laster ändrats efter -69 så det bör vara samma hos dig. Så mycket total last kommer du inte upp i.
 
K
A AG A skrev:
Om bjälklaget bara är dimensionerat för 200kg och belalstar det med 300kg, så överbelastar du bjälklaget. Så att du får en kraftig nedböjning, eller att det i värsta fall rasar. Men som du hörde ska bjälklaget tåla 400kg/m2, om vi räknar in den fria lasten. Därför kan du, förenklat sett, ha en bunden last på 300kg, utan problem, om ni inte är så många i badrummet samtidigt.

Dessa laster/krafter är vad som används nuförtiden när man dimensionerar bjälklag. Det är inte heller så att det slutar med att det håller för exakt dessa laster. Utan det är vad det minst ska hålla för. Ofta håller det för mer/mycket mer. Mig veterligen har inte dessa laster ändrats efter -69 så det bör vara samma hos dig. Så mycket total last kommer du inte upp i.
Tack för utförlig information. En sista fråga om den är möjlig att besvara. Vad anses som kraftig nerböjning avseende träbalkar om vi bortser från upplevelse med ex lutande golv. Tänker är upp till 5cm på mitten långt i från brottpunkt eller ligger man nära till att balken går av? Tänker att detta kan ge en liten fingervisning om hur hårt balkarna är belastade, dvs baserat på antal cm nerböjning.
 
Jag kommer inte ihåg siffrorna nu. Men tillåten nedböjning beräknas utifrån spännvidden, balkens höjd och bredd, samt balkens material.
I ditt fall börjar 5cm närma sig brottgränsen tror jag. 5cm skulle iallafall inte accepteras, då det även skulle påverka mycket annat. Det skulle både synas, kännas svajigt, samt att vägg-, tak-, och golvmaterial skulle spricka. Jag gissar att man skulle acceptera ca 2cm i ditt fall.
Kom dock ihåg att 2cm är fruktansvärt långt ifrån 5cm när det gäller nedböjning av trä. Du ligger alltså väldigt långt ifrån någon brottgräns, om du har en ned böjning på 1-2cm.
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
70x195 på cc600 är rejäla pjäser som mellanbjälklag. Sedan har du spånskiva på som även den binder ihop hela konstruktionen och gör den styv.
 
K
N Niklaspe skrev:
70x195 på cc600 är rejäla pjäser som mellanbjälklag. Sedan har du spånskiva på som även den binder ihop hela konstruktionen och gör den styv.
Tänker att tjockleken på balken saknar betydelse och det endast är höjden som bär?

Har nu under helgen forskat vidare hemma och kan se att badrummet vilar på totalt 7st balkar. 3st av dessa ligger över en vägg på nedre plan så den borde hjälpa till även om man teoretiskt ska kunna riva den i dessa hus (en del har gjort det). Spännvidd över väggen blir då 3M. Sedan har vi 1 balk i andra änden som ligger och vilar på hela trappkonstruktionen med vägg under, så spännvid där blir 3M.

Så förutsatt att balkarna faktiskt vilar på underliggande konstruktioner återstår endast 2st balkar med 4,7m spännvidd.
 
Bredden spelar in, men inte lika mycket som höjden. Vad gäller spånskivan behöver den i så fall vara limmad och skruvad i reglarna för att bärigheten ska öka ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.