Karlia
Kunna gå ut i morgonrock är definitivt en fördel med hus! Förövrigt har jag förståelse för det du nämner även om jag inte förstår:)
 
M Maledictus skrev:
Precis! Och allt det där härliga kan man få om man flyttar till landsbygden.
Ja och de allra flesta villor även på landsbygden har väl nån form av trädgård.
 
K Kabe413 skrev:
Jag förväntar mig ingenting av dom förutom att dom också är intresserade av att bevara det natursköna eftersom vi bor granne med skogen
Förvänta dig inte det, det är för mycket. Jag fick nya grannar för några år sedan, och de började med att rensa tomten kal, inklusive insynsskydd och ljudskärmande buskar mot trafiken. Så det finns inga garantier för att folk vill bevara något vackert bara för att de köper ett hus på en vacker plats.

Det du tydligen eventuellt kan göra är att anmäla dem till länsstyrelsen om de tar ner träd som länstyrelsen anser skyddsvärda, som tex gamla ekar.
 
Z zzam skrev:
Förvänta dig inte det, det är för mycket. Jag fick nya grannar för några år sedan, och de började med att rensa tomten kal, inklusive insynsskydd och ljudskärmande buskar mot trafiken. Så det finns inga garantier för att folk vill bevara något vackert bara för att de köper ett hus på en vacker plats.

Det du tydligen eventuellt kan göra är att anmäla dem till länsstyrelsen om de tar ner träd som länstyrelsen anser skyddsvärda, som tex gamla ekar.
Fy va tråkigt :confused: jag känner med dig. Hoppas de låtit något nytt skönt växa upp nu då efter några år? Det är väl sol vissa har sagt här att en del vill börja helt nytt på en gång och andra tar bort det bödvänliga för att sedan kunna känna sig fram hur man vill ha de.
Hur är relationen med dom?

Tack men jag tror inte jag vill anmäla någon. Det ger ju garanterat en dålig stämning, som bäst.
 
S Stuff skrev:
Trevlig motpol till alla trådar där man istället vill försöka tvinga grannen att ta ner sina träd :)

Tror det blir svårt eller omöjligt att styra. Däremot kan det väl vara värt att nämna för grannen att det absolut inte gör något om de träd och buskar som blir kvar får hänga in över gränsen.

De flesta andra hade nog ställt in sig på att klippa bort de grenar som hänger in till grannen eller i alla fall vara beredda på att grannen kommer och propsar på att det ska klippas för det faller in löv eller att det skymmer utsikten. Att du är av en annan inställning är ju värt att nämnas. Så att de inte av okunskap tror att de gör dig en tjänst när de avverkar.
Rhododendron fäller väl inga löv, de är städsegröna växter.
 
H Harrison skrev:
Rhododendron fäller väl inga löv, de är städsegröna växter.
Nej, det finns många namnsorter och hybrider av Rhododendron som är lövfällande, de som förut hette Azalea.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, det finns många namnsorter och hybrider av Rhododendron som är lövfällande, de som förut hette Azalea.
Det finns mycket att tänka på när man planterar en Azalea:
https://www.plantagen.se/azalea.html
 
M Maledictus skrev:
Det är klart att grannen har rätt att ta ned sina egna träd.

Plantera egna träd så har du full kontroll på ditt insynsskydd.
Står träden inom detaljplanerat område skall dom söka tillstånd att fälla träden och eftersom det är ädellöv är det inte självklart att de får tillstånd. Om du kan skall du bevaka hos kommunen och gör invändning mot ansökan.
 
Z zzam skrev:
Förvänta dig inte det, det är för mycket. Jag fick nya grannar för några år sedan, och de började med att rensa tomten kal, inklusive insynsskydd och ljudskärmande buskar mot trafiken. Så det finns inga garantier för att folk vill bevara något vackert bara för att de köper ett hus på en vacker plats.

Det du tydligen eventuellt kan göra är att anmäla dem till länsstyrelsen om de tar ner träd som länstyrelsen anser skyddsvärda, som tex gamla ekar.
Vad hjälper det om träden redan är nedsågade.
 
Kempa_swe
Varför ens bry sig om vad de gör med sina träd? Vill du riskera att få problem så kan du lägga dig i, men räkna med att de nog kommer att anmäla och gnälla på precis allt du gör sen.
Varför har folk idag så svårt för att sköta sitt och måste lägga sig i vad andra gör...
Hade någon gjort så mot mig så hade jag gjort deras liv till ett rent helvete så att de till sist hade flyttat. Vet folk som gnällt på vad grannarna gör men som inte kunnat bo kvar pga att deras familj mått psykiskt dåligt pga att allt de gör gnälls det om och anmäls med kommun, soc, polis mm
 
Jag tänker att grannen kanske inte tänker på hur bra det är med insyns-skydd. Att de inte tänker på hur lång tid det tar för träd och buskar att växa. Kan ha gått lite fort när de gick runt med den röda tejpen.
Berätta hur fint det är på somrarna och att växterna gör att de slipper se din kompost mm. Kanske kan de avvakta och se hur det ser ut då det blommar.

Vill de ändå ta ned dem ska du be att få köpa växterna och ta dem till din tomt.
Alla är olika och det finns de som med glädje rensar bort träd, buskar mm för att ge solen fritt spelrum. Upp till dem. Själv beställde jag precis ginnalönn, ornäsbjörk och en ullungrönn för att jag saknar de där träden som vi var tvungna att tas ned då vårt hus byggdes. Och ja de blir nog en rhododendronbuske i nått hörn.
 
H
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Varför ens bry sig om vad de gör med sina träd? Vill du riskera att få problem så kan du lägga dig i, men räkna med att de nog kommer att anmäla och gnälla på precis allt du gör sen.
Varför har folk idag så svårt för att sköta sitt och måste lägga sig i vad andra gör...
Hade någon gjort så mot mig så hade jag gjort deras liv till ett rent helvete så att de till sist hade flyttat. Vet folk som gnällt på vad grannarna gör men som inte kunnat bo kvar pga att deras familj mått psykiskt dåligt pga att allt de gör gnälls det om och anmäls med kommun, soc, polis mm
Du verkar vara en trevlig prick ;)
 
  • Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
K
K Kabe413 skrev:
Fy va tråkigt :confused: jag känner med dig. Hoppas de låtit något nytt skönt växa upp nu då efter några år? Det är väl sol vissa har sagt här att en del vill börja helt nytt på en gång och andra tar bort det bödvänliga för att sedan kunna känna sig fram hur man vill ha de.
Hur är relationen med dom?

Tack men jag tror inte jag vill anmäla någon. Det ger ju garanterat en dålig stämning, som bäst.
Hej! Hur har det gått med träd, buskar och grannarna?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, det skulle vara trevligt med en återkoppling och TS har ju nyligen varit online.

Vi handgrävde och flyttade ett 80-årigt roddisparti som stod ivägen för ett nybygge. Det behövdes inga maskiner för detta men ett par starka karlar för att hålla i de mångmeterhöga grenarna. Rotklumparna är förvånsnsvärt små och kompakta. Efter 2-3 år hade det stora buskaget hämtat sig. Vi kompletterade ändå med ett antal nyinköpta plantor i ytterkanterna för att täcka nederdelen. Roddisar vill trängas och vid flyttningen sattes de lika tätt dom tidigare. Extramylla och mycket vatten tillfördes.

När det gäller träd kan man snabbt få upp insynsskydd. Jag beundrade gamla flygfältet i Malmö där man anlade en jättestor park. Först planterades (tror man planterade ett antal hundratusen buskar/träd) fina långsamväxande träd som omgavs med snabbväxande buskar och träd. Efter ett antal år, då de "fina" träden etablerat sig väl, gallrade man bort de skyddande snabbväxande skydden. Resultatet blev enastående. Så kan man även göra i mindre skala i sin egen trädgård. För övrigt kan man få fullt insynsskydd i trädgård på 5 år med rätt val av växter. Jag valde häck på häck på häck - det är också ett alternativ för dem som behöver maximal lummighet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.