Hej

Har en IVT Greenline C5 från tidigt 2000 tal. Har märkt på senaste tiden att elpatronen inte längre kan gå in med 6Kwh som tillskott utan enbart 3 kwh. Har kollat igenom alla inställningar etc och anslutningseffekten på VP är inställd på 2/3 och vid 10 min när pumpen inte orkar värma själv så ska ju elpatronen gå in med 3 kwh och sedan ytterligare 3 kwh efter ytterligare 10 min. Men efter första 10 min händer ingenting, VP säger att eltillskott är igång men i själva verket dras ingen mer el alls.

Kan det vara någon inställning jag glömt eller håller elpatronen på att ge upp? Läser man på elpatronen så är den tillverkad år 2002 så den har ju varit med ett tag...
 
Kanske är en kontaktor som givit upp? Inte ovanligt alls.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Säkert så att det finns 2 kontaktorer, ett stycket för varje 3 kW. Dom sitter innanför frontplåten. Öppna den och det kn vara ytterligare plåt som skydd, i bland med en skruv och gångjärn. Ta ett foto på hela eldelen så kommer nog ett svar.
 
J jonaserik skrev:
Säkert så att det finns 2 kontaktorer, ett stycket för varje 3 kW. Dom sitter innanför frontplåten. Öppna den och det kn vara ytterligare plåt som skydd, i bland med en skruv och gångjärn. Ta ett foto på hela eldelen så kommer nog ett svar.
Hej

Detta är faktiskt redan gjort. :) Stod även och tittade hur det betedde sig när tillskottet slog in. Mitten-kontaktorn slog in vid 50% (men tillskottet tar ingen effekt trots detta) och den nedre kontaktorn vid 100% (här tar den effekt, 3kwh). När den nedre kontaktorn slog in släppte mittern-kontaktorn. Den översta kontaktorn är för kompressorn.
 
  • Elskåp med diverse säkringar och kablar mot en svart bakgrund, intill en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Virre93 skrev:
Hej

Detta är faktiskt redan gjort. :) Stod även och tittade hur det betedde sig när tillskottet slog in. Mitten-kontaktorn slog in vid 50% (men tillskottet tar ingen effekt trots detta) och den nedre kontaktorn vid 100% (här tar den effekt, 3kwh). När den nedre kontaktorn slog in släppte mittern-kontaktorn. Den översta kontaktorn är för kompressorn.
Och uppepå detta så säkerställde jag även med multimeter att jag hade spänning på de nedre skruvarna efter att mittenkontaktorn hade slagit på och det hade jag (ca 400V)
 
Ett foto elpatronen är inte fel om du kan ta ett.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto elpatronen är inte fel om du kan ta ett.
 
  • Etikett på utrustning med tekniska specifikationer, IVT-logotyp, modell, serienummer, tillverkningsdatum ("nov-02") och tryckdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp vart lite miss, det var inkopplingsdelen jag tänkte på.Lite mer frågor. Först drar en kontaktor och sen ska den andra dra. Märks med ljud eller att den lilla fyrkanten i mitten faller in. Har du 400 V mellan 2 - 4 - 6
utgående från kontaktorn om den är dragen. det är olika färger till patronen från varje kontaktor så läyy att hitta. På patronens undersida sitter det som Abiko flatstiftkontakter, är dom hela.
 
Uppdatering...

Som svar på min egna fråga och för er som är nyfikna: Japp elpatronen höll på att ge upp... :) Bytte ut den idag och här ser ni hur en gammal och en ny ser ut. Den gamla var nästan totalt förstörd, enbart 2 st av 6 st värmeslingor såg ut att vara hela, resterande totalförstörda.

Nu sitter en ny fräsch elpatron på plats vilket känns mycket bättre att ha när kompressorn väljer att ge upp och på kalla vinterdagar.
 
  • Gammal förstörd elpatron jämfört med ny intill, med synligt skadade värmeslingor på den gamla och intakta på den nya.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slingor som har spruckigt, det är ett resulat på att dom inte har kylts ner på ett bra sätt. Dåligt flöde runt dom. Och vad ska man göra med det då är frågan. Då spricker dom, kan även göra det med normal drift. Att höja flödet kan gå, men då kan det bli obalans på utgående värme. Eller ställa ner VV-tempen lite som är den del som gör att patron jobbar hårt. speciellt vid s.k leginellakörning. Tempen för det behöver inte vara högre än ca 55 C. Det kokar bra på slingorna när dom är i drift och där dör ev legionella direkt om det finns. Normalt i vanliga villor så är det med legionella inget större problem, då en stor omsättning på VV är normalt. Bara om det är ett litet uttag eller inget under lång tid och det kan då bli i rören ut och inte i VVB. När VV går igenom rören med 55 C så dör där med.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Slingor som har spruckigt, det är ett resulat på att dom inte har kylts ner på ett bra sätt. Dåligt flöde runt dom. Och vad ska man göra med det då är frågan. Då spricker dom, kan även göra det med normal drift. Att höja flödet kan gå, men då kan det bli obalans på utgående värme. Eller ställa ner VV-tempen lite som är den del som gör att patron jobbar hårt. speciellt vid s.k leginellakörning. Tempen för det behöver inte vara högre än ca 55 C. Det kokar bra på slingorna när dom är i drift och där dör ev legionella direkt om det finns. Normalt i vanliga villor så är det med legionella inget större problem, då en stor omsättning på VV är normalt. Bara om det är ett litet uttag eller inget under lång tid och det kan då bli i rören ut och inte i VVB. När VV går igenom rören med 55 C så dör där med.
fan vad du hittar på
 
A
S slow9333 skrev:
Uppdatering...

Som svar på min egna fråga och för er som är nyfikna: Japp elpatronen höll på att ge upp... :) Bytte ut den idag och här ser ni hur en gammal och en ny ser ut. Den gamla var nästan totalt förstörd, enbart 2 st av 6 st värmeslingor såg ut att vara hela, resterande totalförstörda.

Nu sitter en ny fräsch elpatron på plats vilket känns mycket bättre att ha när kompressorn väljer att ge upp och på kalla vinterdagar.
du verkar ha lite aggressivt vatten
 
Fyller man på vatten i systemet ofta (?) så kan det nya syrerika vattnet äta upp en elpatron på något år. Då får man ut en rostklump, svårt att se på dina bilder. Tror det bara var dags för din patron att hälsa hem, håller nästa lika länge, så är detta inget problem att gräva i, den kommer ju skickas på tippen med resten av pannan innan dess.
 
  • Gilla
slow9333
  • Laddar…
Den här elpatronen hade suttit där i ca 20 år så den hade nog bara gjort sitt.
 
  • Gilla
PFO
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.