Försöker bli klok på hur man räkna ut minsta dimension på en nockbalk i stål till en större verkstadbyggnad.

Vi har då plåttak med balkar som går från nock till långsida yttervägg. Har tittat på egentyngder på balk och tak, snölast, etc.

Tänker mig att varje takbalk räknas som en fritt upplagd balk. Fäster balken förslagsvis i sidan av nockbalken.

Men vad blir det för last därefter på nockbalken? Är det punktlast från varje takbalk?

Lär väl kolla så nedböjningen längs hela balken inte blir för stor mellan de pelare som ska stötta upp den, eller räcker det med längs cc-avståndet för takbalkarna (1200 mm)?
 
S
Hej,
Du räknar nockbalken som fritt upplagd mellan pelarna. Nockbalken blir belastar med punktkrafter (c/c 1200) som du nämner. För enkelheten skull, skulle du kunna anta en jämn fördelad last över hela balken (q= antal punktkrafter på balken / balken längd).

Du beräknar nedböjningen för balken mellan pelarna samt andra kontroller som böjhållfastheten, skjuv och risken för vippning etc.
 
S scorp1on skrev:
Hej,
Du räknar nockbalken som fritt upplagd mellan pelarna. Nockbalken blir belastar med punktkrafter (c/c 1200) som du nämner. För enkelheten skull, skulle du kunna anta en jämn fördelad last över hela balken (q= antal punktkrafter på balken / balken längd).

Du beräknar nedböjningen för balken mellan pelarna samt andra kontroller som böjhållfastheten, skjuv och risken för vippning etc.
Jag funderar på hur man får in egentyngden för själva nockbalken i beräkningarna.

Jag är ju van att räkna med ekvation 6.10b (STR) för lastkombination. Där man räknar in permanent och variabel last.

Kommer ju även vara en punktlast från andra takhalvan, antar att man räknar med en typ dubbel punktlast mellan varje cc, eller som förenklat, en dubbel utbredd last?
 
S
Du räknar egentyngden som en linjelast. Du kombinerar sedan lasteffekterna av denna last och punktkrafterna dvs moment, tvärkraft.
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.