1) Jag skulle använda den för att slipa allt möjligt! Jag har precis börjat på att bygga min verktygsarsenal och har inte hunnit så långt att jag så långt som till en excenterslip. I samband med att jag flyttar in så ska en hel del slipas och målas så den kommer komma väl till pass tror jag. Golv, trall väggar platsbyggda hyllor är saker som kan slipas 'on top of my head'.

2) Jag är ju en nybörjar så det skulle ge det perspektivet. Hur användarvänlig är en för en nybörjare. Jag tror nog att jag skulle rapportera tillbaka till forumet:)
 
1. Det är främst två lite mindre projekt som är på G nu. Dels så är det barnens sovrum som ska målas om, så där är det lite slipande av tapetskarvar och gamla skrivhål som behöver (spacklas och) slipas, och dels så behöver mina räcken till yttertrappan fräschas upp, med lite slipning följt av färg/lasyr.

2. Jag lider lite av åkomman "paralysis by analysis" vilket leder till att jag aldrig kommer till skott med att köpa exempelvis en slipmaskin. Om jag genom denna tävling bara får någon utan att behöva bestämma själv så löser ju den knuten sig liksom av sig själv. Att sedan skriva av sig lite om intrycken kommer lättare för mig än själva inköpet.

/C
 
Båten förvaras inomhus inför nästa säsong och vi har hela vintern på oss att slipa och olja in dess teakdetaljer. Har även lovat morfar att hjälpa till med hans fina Grythyttanstolar som tagit stryk efter sommarens dåliga väder. Jobbet skulle bli lite roligare om jag hade i åtanke att det hela var ett test som skulle presenteras! Ett sant nöje, hoppas på tur!
 
1. Vi håller på med renovering hemma och har nått fram till att renovera dörrar och fönster.
Hade varit väldigt skönt att ha något bättre att slipa med, har idag bara groda och av det jag sett så verkar excenterslip ta lite mer än grodan.

2. Det hade varit kul att testa och jämföra med nuvarande groda, se vilka nya möjligheter den ger. Det verkar även spara handlederna en del då de inte ska vibrera lika mycket som grodan.
 
1. Har tagit över ett gammalt skåp från mina morföräldrar som alltid funnits med i familjen men som inte har fått så mycket kärlek. Nu tänkte ja ge mig på att restaurera det och drar mig lite från det just för att det är så mycket som ska slipas. Är inte mest taggad på att slipa allt för hand med tanke på hur jobbigt det är och hur stort skåpet är. Så där vore det ju guld att kunna slipa av de stora ytorna smidigt med en excenterslip istället!
2. Något säger mig att slutresultatet kommer bli avsevärt bättre med hjälp av en av slipmaskinerna före min handslipning. Framförallt om man ska ta i beaktning för krämpor i hand och arm och allmän frustration om jag gör allt för hand.
 
Trappslipning. Har en trätrappa, limmad matta och brun som ska slipas och ändras färg till turkos (plus massa andra projekt men denna är en ’viktig’ del).

Förra gången jag renoverade en trappa brände jag en slipmaskin och den jag lånade råkade jag tapp så den gick sönder, insåg att limborttagningsmedel inte tar mattlim och Karlssons klister som är blandat, att plåster är bra att ha hemma och stålborste är bra (men ger märke) när man tar bort lim/färg.

Varför? För att det kan ge mig en kick i mitt slöa arsle så att det blir gjort en trapprenoverering 🤪
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Min sambo lever i källaren. Där tillbringar hon all ledig tid för att slipa och målar möbler. Byråer, köksbord, bokhyllor hon slipar och målar allt hon kommer över. Med åren har resultatet gått från katastrof till succé och vikten av ett bra grundarbete har visat sig vara mycket viktigt för slutresultatet.
2. Om hon vann en exenterslip skulle hon ge den en match och köra skiten ur den på alla möbler du kan tänka dig.
 
1. Jag skulle använda den till att sakta förverkliga min dröm om att bli en möbelsnickare. Efter en sjuk mängd timmar tittandes på Youtube på diverse snickarkanaler, har jag nu försökt smyga igång . En excenterslip skulle underlätta arbetet att få till sammetslena ytor!

2. Då hobbyprojekten hemma inte bara inkluderar drömmen om möbelsnickeri skulle slipen så klart användas på alla typer av ytor, stora som små, av alla olika typer av material!
 
Vår 20 år gamla bänkskiva i ek runt vasken har sett bättre dar. Mycket bättre dar. Den är på flertalet ställen svart och mjuk, bortom räddning enligt mig. Men min käre man vägrar gå med på att köpa en ny förrän han i sann maskulin anda fått testa att ge sig på den med slip och olja upp.

Hade sparat flera hundralappar som kan läggas på en ny bänkskiva direkt istället för att min man ska åka och hyra slip och slipa tills vi inte har någon bänkskiva kvar.

PS ingen blir gladare än jag om bänkskivan går att rädda, jag tror bara inte på det. Sen får han mer än gärna slipa upp övriga 5 löpmeter bänkskiva och olja in, det blir toppen!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Hej,

Att vinna en excenterslip skulle vara en fantastisk möjlighet för mig, då jag just nu står inför två omfattande projekt - renovering av min trappa och slipning av min båt. Trappan behöver förnyas för att bli säker och estetiskt tilltalande, medan båtens yta behöver fräschas upp för att behålla sitt ursprungliga skick. Med mina planerade projekt kommer jag att kunna utvärdera excenterslipens prestanda och precision i olika tillämpningar. Jag ser fram emot att dela mina erfarenheter och resultat med er i det kommande testet.

Tack för möjligheten att delta och bidra till er forskning!

Med vänliga hälsningar,
Oskar
 
1. Förutom massvis av snickerier och lister i huset som behöver slipas, står jag inför projektet att bygga ett elementskydd och en tv-bänk och då hade en excenterslip varit ett fantastiskt hjälpmedel för en snygg finish.

2. Jag äger igen excenterslip sedan tidigare men har lånat både bandslip och multislip till tidigare projekt. Inför många kommande projekt hade det varit fantastiskt att få vinna en excenterslip och kunna hjälpa till att utvärdera den.
 
1. Nästa projekt är att bygga en piedestal att sätta krukor på. Då behövs en slät och fin yta som sedan oljas. Excenterslipen kommer också att användas vid garderobsbygge så att spacklade ytor blir släta. Jag är så trött på att slipa för hand med sandpapper!

2. Excenterslipen skulle göra min samling med verktyg för hemmafixande komplett. Då jag är småbarnsförälder så är budgeten vad gäller tid och pengar begränsad så vi skulle verkligen uppskatta detta verktyg!
 
Användning av Excenterslipen: Efter flera års större arbeten på tomten så börjar vi komma till mer lustfyllda projekt. Jag skulle använda excenterslipen för att fixa upp våra utomhusmöbler och fräscha upp en del trädetaljer på huset, altanen, vedstapeln m m. De behöver verkligen slipas och målas om. Saker som gör boendet trevligare, snarare än att bara vara nödvändiga som t ex avloppsrenovering etc.

Varför jag passar som testare: Jag är rätt person för att testa en excenterslip eftersom jag har massor av praktiska projekt hemma som skulle bli mycket enklare med en sån. Min son börjar också bli intresserad av snickeri, vill göra saker som skateboards och cykelhopp. Skulle vara toppen att kunna lära honom använda olika verktyg, och för mig vore det en lättnad att slippa slipa allt för hand.

Kort sagt, excenterslipen skulle inte bara göra mina egna projekt smidigare, utan också hjälpa mig att stötta min sons växande hobby i snickeri.
 
En Excenterslip skulle passa perfekt just nu då jag planerar slipa mina 70 år gamla marmorfönsterbrädor samt stensättningen kring spisen. Efter att de har stått till tjänst så pass länge så skulle de må bra av lite slip och polering. Med maskiner som man vet är bra så behöver man inte vara lika orolig för att prova nya saker.

Har varit så pass mån om mina fönsterbrädor att trots att jag bytt alla fönster i huset har inga av dem fått justeras inåt och inkräkta på mina kära marmorskivor.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Jag vill slipa och lacka om källartrappan som börjar se tråkig ut efter lång tids användning.
2. Utan excenterslipen så kommer trappan inte bli omlackad. Därefter väntar säkert ny spännande projekt för både mig och excenterslipen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.