Komplex graf, temperaturkurvor, flera färger, möjlig vetenskaplig eller teknisk analys, -20 till 20 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Är det bra att komplettera med isolerskum från insidan genom plasten ifall man inte fått tillräckligt bra uppfyllnad med mineralull?
 
R
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
I alla hörn ( inner sett inifrån) uppstår en geometrisk köldbrygga därav får du kondens först i hörnen.
Kör avfuktare.
Sedan blir det ju bara sämre då det är extra mycket stolpar i ett hörn…
Bra illustration med bilden..
 
R Rejäl skrev:
Sedan blir det ju bara sämre då det är extra mycket stolpar i ett hörn…
Bra illustration med bilden..
Helt rätt, många stolpar skapar ju en termisk köldbrygga dessutom
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En dum fråga...
Kommer detta fenomen alltid uppstå vintertid för mig? Så jag måste köra avfuktare varje vinter eller hur ska man resonera för att bli av med problemet o den geometriska köldbryggan?
 
H Harey skrev:
En dum fråga...
Kommer detta fenomen alltid uppstå vintertid för mig? Så jag måste köra avfuktare varje vinter eller hur ska man resonera för att bli av med problemet o den geometriska köldbryggan?
Nää lite längre fram har du ventilation och en torkad betongplatta
 
R
H Harey skrev:
En dum fråga...
Kommer detta fenomen alltid uppstå vintertid för mig? Så jag måste köra avfuktare varje vinter eller hur ska man resonera för att bli av med problemet o den geometriska köldbryggan?
Förmodligen inte så länge du inte har rena köldbryggor i väggarna..
Om du torkar ut huset med en avfuktare under tiden du färdigställer det. När du väl är färdig så tar till o frånluften hand om huset…
 
R Rejäl skrev:
Förmodligen inte så länge du inte har rena köldbryggor i väggarna..
Om du torkar ut huset med en avfuktare under tiden du färdigställer det. När du väl är färdig så tar till o frånluften hand om huset…
Kan man kontrollera det på någåt sätt redan i detta skedet? Värmekamera?
 
R
H Harey skrev:
Kan man kontrollera det på någåt sätt redan i detta skedet? Värmekamera?
Ja värmekamera fungerar bra, har du byggt väggarna själv?
 
Inte helt enkelt att tyda det du ser i värmekameran. Kan vara svårt att avgöra vad som är en eller flera reglar eller om det är avsaknaden av isolering.
Att jämföra hörnen kan va ett sätt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Inte helt enkelt att tyda det du ser i värmekameran. Kan vara svårt att avgöra vad som är en eller flera reglar eller om det är avsaknaden av isolering.
Att jämföra hörnen kan va ett sätt
Det låter som att detta ingår i din vardag?
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Inte helt enkelt att tyda det du ser i värmekameran. Kan vara svårt att avgöra vad som är en eller flera reglar eller om det är avsaknaden av isolering.
Att jämföra hörnen kan va ett sätt
Ok, men detta är något som inte behöver tas någon hänsyn till i dags läget då? Utan in med avfuktare under byggtiden, sedan när FVP är på plats o plattan fått torka så borde det inte vara några problem?
Men avsaknad av isolering nämner du... kan det vara så att det saknas invändig isolering eller menar du utvändigt? Om det är utvändig i stommen man menar så är ju detta ett stort problem o omfattande ingrepp som behöver göras... :/
 
H Harey skrev:
Ok, men detta är något som inte behöver tas någon hänsyn till i dags läget då? Utan in med avfuktare under byggtiden, sedan när FVP är på plats o plattan fått torka så borde det inte vara några problem?
Men avsaknad av isolering nämner du... kan det vara så att det saknas invändig isolering eller menar du utvändigt? Om det är utvändig i stommen man menar så är ju detta ett stort problem o omfattande ingrepp som behöver göras... :/
Avsaknaden av isolering nämndes av annan tidigare i tråden. Jag tror inte så är fallet.
Sen nämndes värmekamera, jag bara påtalade svårigheten med att tyda det man ser i den.
 
Jag tycker du kan köpa en hygrometer, kostar inte så mkt. Sätt upp den på några olika platser i huset du bygger. Sen tar du o sätter upp den dör du bor nu o jämför den relativa luftfuktigheten. Då har du ett bra svar på om du behöver avfuktare.
Vilket jag tror du behöver.
 
  • Gilla
Harey
  • Laddar…
U
Fukten kommer högst troligen från materialet.
I dagsläget är de flesta duktiga byggare och konstruktörer så medvetna om köldbryggor att det är troligen inte problemet. Samma med mängden isolering.

Jag tror bara det är så enkelt att luften inte lika lätt cirkulerar i hörnen. Då blir det kallare områden som inte utsätts för konvektion.

Detta kommer inte vara ett problem alls när allt material väl torkar färdigt och du har justerat in ventilationen. Jag skulle undvika att klä väggarna tills det slutar va kondens, och om du vill jobba vidare redan nu går det mycket fortare om du kör med avfuktare.
 
  • Gilla
Harey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.