Jag har just nu bara gips bakom min diskbänk, tänkte tapetsera och sätta upp en glasskiva efter jul. Min fråga är om jag kan måla gipsen med vanlig vit väggfärg och sen tapetsera direkt på färgen sedan?
 
Och jag lyckades göra en egen tråd av den :D
morsan/moderator
 
Jag skulle inte måla innan eftersom strukturen efter rollern kan synas genom tapeten sedan.
 
Varför vill du måla innan du tapetserar? Det går bra men låter som lite extra arbete bara....
 
Tack för att jag fick en egen tråd :)

Jo jag vill måla bara för att jag råkar ha några liter väggfärg över, och jag ska inte tapetsera förrens efter jul och det blir så fult på gipsplattan av vatten & fettstänk. Med lite färg på så blir det iaf lite motståndskraft.
 
kör bara, skulle det bli någon form av struktur så går ju det snabbt att slipa över innna tapetsering!
 
Är det inte så att de spacklade skarvarna mellan gipsskivorna kan synas, igenom tapeten om du inte målar = färggenomslag?

Spackel är ju vitt och gipsskivan är ju grå?

Det är dessutom roligt att måla.
 
Tapetserar man med en tapet av dålig kvalitet så kan det väl synas igenom. Men det ska mycket till om det är en bra tapet.
 
Vet inte hur bar kvale det är på tapeten men den kostar 1200:- för 10 meter så det borde gå bra.
 
Bra kvale, ska det stå!
 
Om det är frågan om en så fin tapet så är det väll lika bra att måla? Färgen hade du ju redan, blir ju finare över Jul oxå.

Bara för att tapeten är dyr och fin så behöver den inte vara av hög kvalitet eller vad jag ska säga.
 
Jo jag förstår ju att priset inte borgar för bra kvalitet, men man borde iaf kunna använda det som "måttstock" tycker jag.
 
desto dyrare tapet desto kännsligare tapet. Det bör man följa, pris och kvalite hänger inte ihop när det gäller tapeter. Tvärtom.
 
Skulle nog måla först.... som redan har sagts så om det är en ljus/tunn tapet kan det börja synas genom och för det andra är det lättare att få bort tapeten sen, om man har målat först och inte tapetserat direkt på skivan! En tredje sak är att inte spacklet suger i sej tapetklistret om man målat först, fast det går ju lika bra att stryka lite klister på själva spacklet en stund före tapetseringen också, på så sätt "mättar" man spacklet!
 
Du bör måla för att få en jämn och icke sugande yta bakom tapeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.