Det är en oberoende besiktning som tas in utav Sunhero som alltså inte har något som helst att göra med Söderens som är installatörer. Det är detta som är ett krav att Söderens godkänner extern besiktning för att dom ens ska få vara med i upphandlingen.

Villorna i fråga är inte nödvändigtvis i samma kommun ens, utan det är utspritt inom en radie på typ 1mil eller nått i den stilen. Olika förutsättningar alltså. Samma montagesystem kommer inte användas.

Paneler är 25års produktgaranti, 30års effektgaranti
Växelriktare 10års garanti
Installationsgaranti från Söderens 10år

Installation sker i Jan/feb 2024
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
crayzytok,

SolarEdges beräkningsprogram som tydligen här används för helt annan växelriktarfabrikat, kommer att ge korrekt siffra vad gäller årligt kWh-skörd.
Speciellt som alla panelerna vätter åt söder och verkar inte vara något som nämnvärd skuggar.
Så den siffran på kWh-årsskörd kommer att sedan stämma bra överens med verklig kWh-skörd, såvida en inte för liten växelriktare väljs, utan en som klarar under året max uppnådda DC-effekten.

För växelriktartillverkarens garantier, ska givetvis dennes beräkningsprogram användas, eftersom som då fås ju ett godkännande av växelriktaretillverkaren att det är OK att koppla panelerna så.

Om sunehero endast skulle ta 7500 kr i arvode per solcellsanläggning, undrar man hur de ska klara sig på det. Det är ju endast ca en dags jobb för en person.

Sedan tror jag att det är många som drar sig ur gruppköp när det närmar sig att skriva på papperna. Speciellt nu före Jul, då många har det extra knapert. Sådana gruppköp funkar nog inte när det är frågan om så stora pengar. Det brukar vara en person som väldigt gärna vill ha en anläggning. Det funkar kanske om det gäller köp på ca 5000 à 10000 kr, gräsklipparrobot eller något varje enfamiljshusägare kan behöva. Men här är det väl över 100000 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Sunhero svarade följande gällande val utav designprogrammet Solaredge, Växelriktare och Optimerare:
För att förklara lite kring valet av designprogram, så använder vi det för det är Solaredge designer majoriteten av alla solcellsbolag/installatörer använder.
Det gör vi enkelt kan dela med oss av offertunderlag till kunder och installatörer.
Ibland använder vi andra program, men solaredge är det vanligaste.
I solaredge designer går det att välja panel när man beräknar produktion, i ert fall är det Trina som ligger inlagt, (se bifogad bild).

Det går dock inte ändra valet av växelriktare i deras program. Solaredge tillverkar växelriktare som kräver att man har en optimerare med på varje panel.
Växelriktare har i princip samma verkningsgrad, finns inget som är mer effektiv än någon annan eller har möjlighet att öka produktionen. Så valet av växelriktare i produktionsberäkningen spelar inte roll, utan det är valet av panel i beräkningen som avgör.

Optimerare är inte inkluderat i offerten, optimerare ökar inte heller produktionen. Optimerarna behöver ström och använder en del av produktionen för att fungera. Optimerare används oftast bara när någon har mycket skugga.
Då kan optimerare hjälpa till att öka produktionen.
 
  • Gilla
tnaver och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
crayzytok,

SolarEdges beräkningsprogram som tydligen här används för helt annan växelriktarfabrikat, kommer att ge korrekt siffra vad gäller årligt kWh-skörd.
Speciellt som alla panelerna vätter åt söder och verkar inte vara något som nämnvärd skuggar.
Så den siffran på kWh-årsskörd kommer att sedan stämma bra överens med verklig kWh-skörd, såvida en inte för liten växelriktare väljs, utan en som klarar under året max uppnådda DC-effekten.

För växelriktartillverkarens garantier, ska givetvis dennes beräkningsprogram användas, eftersom som då fås ju ett godkännande av växelriktaretillverkaren att det är OK att koppla panelerna så.

Om sunehero endast skulle ta 7500 kr i arvode per solcellsanläggning, undrar man hur de ska klara sig på det. Det är ju endast ca en dags jobb för en person.

Sedan tror jag att det är många som drar sig ur gruppköp när det närmar sig att skriva på papperna. Speciellt nu före Jul, då många har det extra knapert. Sådana gruppköp funkar nog inte när det är frågan om så stora pengar. Det brukar vara en person som väldigt gärna vill ha en anläggning. Det funkar kanske om det gäller köp på ca 5000 à 10000 kr, gräsklipparrobot eller något varje enfamiljshusägare kan behöva. Men här är det väl över 100000 kr.
Sunhero tar ”endast” 7.500kr i upphandlingsavgift ja, och då ingår tredjeparts besiktningsman i det priset. Dom får garanterat rabatt på besiktningsmannens uppdrag också eftersom det sker på mång villor i samma veva. Tycker det är ganska ok prissatt med tanke på att det mest är administration i form av ett 2tim hembesök och sedan kontakt i form av mail/tel.

Vi får väl se hur många som i slutändan hoppar på, jag är själv inte riktigt hundra ännu. Men denna typ av gruppupphandling har Sunhero gjort flertalet ggr tidigare med lyckat resultat, så det ser jag inte som ett problem! Tycker konceptet tvärtom känns väldigt bra.

Men det lutar åt att ta erbjudandet då jag tycker prissättningen känns riktigt bra!

Tycker ni annorlunda?
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har mer input på ovanstående?
 
  • Gilla
_Tysken_
  • Laddar…
Jag utgår från att upphandlande företag Sunhero har gjort bakgrundkontroll (inkl. kring ekonomi) av vinnande anbudsföretag, Söderens ?

Vem står förresten som byggherre här ? Tänker på användning av taksäkring som det tyvärr slarvas med lite här och där.
 
Jag jobbar med tak , och detta upplägg får mig att fundera ganska mycket .

1. Vem lämnar garantin och vem är "entreprenören " i kvalitetavtalet ( bara namnet på avtalet hade fått.mig att backa )
2 om Sunheros affärside är att pressa priser för installatörer så blir ju arbetet hos installatörerna som blir lidande naturligtvis . Allt måste ju göras snabbare och blir ju då slarvigare
För Sunhero skall ju tjäna sin del av kakan.
Dom tar 7500 av dig i "upphandlingsuppgift " med dom har såklart procent Påförsäljningen och det utlejda arbetet från andra hållet

3. Om du läser på själv och tar in olika offerter ,så får direktkontakt med utförare /entreprenör.
Ta 4-5 offerter och ta den som känns bäst .
 
Redigerat:
Ja dom har gjort en ekonomisk analys på Söderens!

1. Garantin lämnar Söderens, som är installatören utav solcellerna.

2. Nja, det tror jag inte nödvändigtvis. Det installatören ”vinner” på är ju att dom får kastat till sig ett större installationsuppdrag på samma gång. Dom i sin tur får också säkerligen bättre priser när dom plockar hem 1000 paneler ist för 30. Plus, att om dom jobbar smart så kan dom ju samordna installationerna som är i samma områden. Dom slipper också arbetet med att åka runt till folk för att dom ”kanske” vill installera.
Men visst, du kan ha rätt!

Jag har fått tre referenser där dom tidigare gjort installationer så jag skall ringa dessa och höra om dom är nöjda eller inte.

Om dom tar procent från installatören ifråga vet jag inte. Kanske? Men det spelar ju inte mig någon roll… jag har ju fått mitt pris ändå! :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vad anser ni om priset då?

155.000kr för 35 Trina paneler glas/glas a 430W + Huawei Sun2000 växelriktare?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad anser ni om priset då?

155.000kr för 35 Trina paneler glas/glas a 430W + Huawei Sun2000 växelriktare?
Det är ju 10,3kr/wp. Har inte följt priserna sista tiden men det känns oroväckande lågt. Tror "normalpriset" för någon månad sedan lågt på drygt 12kr/wp om det var utan smartmätare och var kinaväxelriktare som t.ex Huawei
 
C crazytok skrev:
Ja dom har gjort en ekonomisk analys på Söderens!

1. Garantin lämnar Söderens, som är installatören utav solcellerna.

2. Nja, det tror jag inte nödvändigtvis. Det installatören ”vinner” på är ju att dom får kastat till sig ett större installationsuppdrag på samma gång. Dom i sin tur får också säkerligen bättre priser när dom plockar hem 1000 paneler ist för 30. Plus, att om dom jobbar smart så kan dom ju samordna installationerna som är i samma områden. Dom slipper också arbetet med att åka runt till folk för att dom ”kanske” vill installera.
Men visst, du kan ha rätt!

Jag har fått tre referenser där dom tidigare gjort installationer så jag skall ringa dessa och höra om dom är nöjda eller inte.

Om dom tar procent från installatören ifråga vet jag inte. Kanske? Men det spelar ju inte mig någon roll… jag har ju fått mitt pris ändå! :)
Så då får du alltså 2 fakturor , en från installatören och en från sunhero?
Om du anlitar dom alltså
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så då får du alltså 2 fakturor , en från installatören och en från sunhero?
Om du anlitar dom alltså
Ja
 
M mortimer skrev:
Det är ju 10,3kr/wp. Har inte följt priserna sista tiden men det känns oroväckande lågt. Tror "normalpriset" för någon månad sedan lågt på drygt 12kr/wp om det var utan smartmätare och var kinaväxelriktare som t.ex Huawei
Ja kanske det. Men samtidigt är december månad kanske inte den mest attraktivaste perioden att införskaffa solceller samt att folk håller i sina pengar just nu PLUS ett lågt elpris som drar ner efterfrågan tänker jag? Så frågan är om det verkligen är onormalt…. Priserna har ju tvärtom skenat den sista tiden just pga elpriserna, så nu har dom väl snarare trillat ner till mer normala nivåer?
 
  • Gilla
Ludvig de Knoop och 1 till
  • Laddar…
K
C crazytok skrev:
Sunhero svarade följande gällande val utav designprogrammet Solaredge, Växelriktare och Optimerare:
För att förklara lite kring valet av designprogram, så använder vi det för det är Solaredge designer majoriteten av alla solcellsbolag/installatörer använder.
Det gör vi enkelt kan dela med oss av offertunderlag till kunder och installatörer.
Ibland använder vi andra program, men solaredge är det vanligaste.
I solaredge designer går det att välja panel när man beräknar produktion, i ert fall är det Trina som ligger inlagt, (se bifogad bild).

Det går dock inte ändra valet av växelriktare i deras program. Solaredge tillverkar växelriktare som kräver att man har en optimerare med på varje panel.
Växelriktare har i princip samma verkningsgrad, finns inget som är mer effektiv än någon annan eller har möjlighet att öka produktionen. Så valet av växelriktare i produktionsberäkningen spelar inte roll, utan det är valet av panel i beräkningen som avgör.

Optimerare är inte inkluderat i offerten, optimerare ökar inte heller produktionen. Optimerarna behöver ström och använder en del av produktionen för att fungera. Optimerare används oftast bara när någon har mycket skugga.
Då kan optimerare hjälpa till att öka produktionen.
Tror inte majoriteten använder sig av solaredge om de inte tänker installera solaredge. Inte sett det här på forumet när man bifogar bilder. Men det är gratis så kör man budgetvarianten så visst. Och för att på hobbynivå kontrollera vad en anläggning förväntas ge så duger det till de flesta fabrikat.

Aldrig hört att optimerare förbrukar ström så att det märks. Det minsta de gör är att kompensera för sig själva i ökad produktion.

Men det är inget att haka upp sig på. Bara att man får se den uppskattade produktionen som en gissning. Vilket man får ta ändå oavsett mjukvara. Alla faktorer ritas oftast inte in och vädret går inte förutspå
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag fattar inte vilken "upphandling" det är installationsfirman har vunnit. Vadå "upphandling"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.