Hej

VI har precis lagt in ett Granab-golv efter att ha jämfört med Nivell och Hisab i vår källare eftersom vi haft problem med fukt i plattan.
Granab är helt oorganiskt till skillnad från de andra två då som kör med trä och plast. (Granabs lösning är stålreglar och plast).

Vi ställde oss oxå frågan kring ljudisolering och granab har en lösning på detta som vi redan nu ser funkar alldeles utmärkt. de stålreglar som ingår har klackar där man lägger 2cm tjocka frigolitskivor. sen på med byggplast över hela ramverket för att skilja mellan organiskt och oorgansikt material, därefter läggs spånskivor på allt och det ytskikt man önskar. iom klackarna på stålreglarna tar ljudisoleringen ingen extra plats om man har lågt i tak.
Granab var dessutom billigare än Hisabs lösning och otroligt serviceinriktade och trevliga att prata med.
(för 26kvm kostade vårt golv från Granab ca 13000kr. Inkl ventilationslösningen med fläkt och de rör vi behövde, exkl golvskivor och ytskikt.)

Vi har bara lovord att säga om Granab.
 
Hej Vattendjuret.

Jag undrar vilken återförsäljare du har gjort dina inköp hos?

Var priset ord. pris eller var det efter förhandling?

Mvh. Jim1
 
Jim 1 skrev:
Hej Vattendjuret.

Jag undrar vilken återförsäljare du har gjort dina inköp hos?

Var priset ord. pris eller var det efter förhandling?

Mvh. Jim1
Jag tror inte Granab använder återförsäljare. Tag kontakt med och fråga vettja :) www.granab.se
 
vi köpte direkt av Granab. snabb leverans och mkt serviceinriktade. funkade finfint.

du får dock köpa spånskivorna på en "vanlig" bygghandel.
 
Hejsan.
Vi har köpt ett hus från 1962. 1-plans villa på betongplatta direkt på mark. Vid besiktningen visade sig att golvet måste bytas och ersättas med nivell eller granab. Vi har valt Granab och hoppas på det bästa. Inflyttningen är 1oktober och jag och min pappa har en månad på oss för att riva upp Gammal jättefint ekparkett, rensa och täta under och installera ventilerad golv.
Jag har stora funderingar på hur ska vi göra under icke bärande väggar och hur ska man täta spånskiva mot väggen. någon som vet? hur gör man med fläkten och rören? :)
 
Hej!

Jag har just installerat ett Nivellgolv i vårt hus ca 120 m2.
Vi kilade upp alla väggar med plastkilar så att inte träet ligger an mot betongen.
Tätningen mellan spånskiva och vägg gjordes med expanderande drev från nivell.

Jag kommer att placera fläkten på vinden alternativt ansluta mot frånluften på något vis.

Det var ingjutna reglar i vårt hus och det var överjävligt tråkigt att ta bort :p

Lycka till!


...såg just att du skrivit i nivell tråden... :p
 
hejsan

Hur gör man expanderande drev? Klistra man fast den på spånskiva?
 
Jag gjorde så, lämnade 10 mm rörelsefog och klistrade sen dit drevet som svällde tätt.
Kändes som en bra lösning som håller, men man kan ju aldrig vara säker. Blir det lite ojämnt så gör det inget heller för det expanderade ganska mycket.
 
Hasti skrev:
Hej!

Jag har just installerat ett Nivellgolv i vårt hus ca 120 m2.
Vi kilade upp alla väggar med plastkilar så att inte träet ligger an mot betongen.
Tätningen mellan spånskiva och vägg gjordes med expanderande drev från nivell.

Jag kommer att placera fläkten på vinden alternativt ansluta mot frånluften på något vis.

Det var ingjutna reglar i vårt hus och det var överjävligt tråkigt att ta bort :p

Lycka till!


...såg just att du skrivit i nivell tråden... :p
Vad kostade det? Och du gjorde hela jobbet själv?
 
Just nivell gick på 60 000 inkl ventpaket, sen tillkommer golvspån och ytskikt.

Tror att jag pröjsat ca 150k inkl för nivell, golvvärme och parkett.

Jag har med hjälp av släkt och vänner gjort rubbet själv.
Det är dock inte något jag rekommenderar att göra utan hjälp för det är mycket jobb.

Tycker att slutresultatet blev grymt bra, ett skönt golv att knalla runt på.
 
Hasti skrev:
Just nivell gick på 60 000 inkl ventpaket, sen tillkommer golvspån och ytskikt.

Tror att jag pröjsat ca 150k inkl för nivell, golvvärme och parkett.

Jag har med hjälp av släkt och vänner gjort rubbet själv.
Det är dock inte något jag rekommenderar att göra utan hjälp för det är mycket jobb.

Tycker att slutresultatet blev grymt bra, ett skönt golv att knalla runt på.
Tackar för svar! Förstår att det är en hel del jobb, får ta in några offerter när det blir dags och se vad det kostar att få jobbet utfört också.
 
Räkna mellan 3-4000/m2 om du lejer för det, så du har deg att spara om du kan jobba själv...
 
Vi betalade drygt 120.000kr efter ROT för ca. 80kvm Nivell inklusive spånskivor och injustering. Anlitade Habab i Stockholm som gjort ett fantastiskt jobb!

Bara material ligger på drygt 1000kr/kvm.

Vad det gäller Nivell så är ju allt mot plattan i plast (icke organiskt). Någon här ovan skrev att de använde organiska material men det är ju bara i den "skyddade" delen, alltså ovanför det ventilerade golvet.

Mvh,
Anders
 
Hej!

Behöver man ha någon annan ventilation i rummet, eller sköter golvet det med?

Jag har ett inrett före detta garage som är angripet av svartmögel, mest sannolikt pga felkonstruerat golv mot betongplatta. Efter renovering är tanken att värma med luftvärmepump, men en bättre ventilation än en tallriksventil behövs nog också.
 
Ehnfors Ehnfors skrev:
Hej!

Behöver man ha någon annan ventilation i rummet, eller sköter golvet det med?

Jag har ett inrett före detta garage som är angripet av svartmögel, mest sannolikt pga felkonstruerat golv mot betongplatta. Efter renovering är tanken att värma med luftvärmepump, men en bättre ventilation än en tallriksventil behövs nog också.
Så här 11 år senare... 😅

Det beror på utrymmet och omsättning av luft. Nivell kommer att beräknas efter ytan, och hastigheten på luftflödet ger dig volymen. Du behöver naturligtvis tilluft i vilket fall, men se vad det beräknas för luftflödet så får du se om det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.