Hej!

Vi bytte vår bergvärmepump i våras, och nu när det börjar bli kallt ute har ett litet problem uppstått.
Just nu är det -5 grader ute och vi har 21 grader i alla rum inne.

Vi har både radiatorer och golvvärme.
Till radiatorerna skickar pumpen nu ut ca 40-42 grader framledning. returen är 38-39 grader
Till golvvärmen sitter en shunt och en separat cirkulationspump. VI har sedan en fördelare (LK) som styrs av en rumsgivare. Som jag har förstått det slår fördelaren på/av slingorna beroende på vilken temperatur som rumsgivaren läser av.

Problemet är att även fast vi har ställt in shunten på max 35 grader så skickar den 40-gradigt vatten till golvvärmen. Jag gissar att golvärmen går så korta stunder att returtempen aldrig kommer ned till 35 grader, så även fast shunten bara skickar returvatten så blir det för varmt.

Jag tänker att problemet bör bli större när temperaturen sjunker ytterligare och systemets framledningstemp ökar.

Har ni några tankar kring detta?
Är det ett problem? Värmen i huset är jämn och bra.
Om det är ett problem - vad kan man göra för att lösa det?

Tacksam för er som vill dela med er av er visdom.
 
  • Värmesystem med rör, ventiler, och flödesmätare i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar värmeöversikt, temperaturer inomhus och utomhus, med varmvattensymboler och datum/tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation, rör, termostatventil, ESBE, svart och röd, mekanisk justering, kopparledningar, teknisk enhet, kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets cirkulationspumpar monterade på kopparledningar ovanför vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din förklaring går inte ihop. Om det är näranoll flöde skulle internt läckage kunna ge galen temperatur. Men om vi förutsätter att det är någon slinga som är öppen borde det inte kunna bli så. Sitter shuntmotorn rätt på shunten?
 
D Daniel 109 skrev:
Din förklaring går inte ihop. Om det är näranoll flöde skulle internt läckage kunna ge galen temperatur. Men om vi förutsätter att det är någon slinga som är öppen borde det inte kunna bli så. Sitter shuntmotorn rätt på shunten?
Ja, alltså jag tror att alla golvvärmeslingor är strypta just nu p.g.a. att det ändå blir tillräckligt varmt i de rum som har golvvärme.

Menar du cirk.pumpen när du skriver shuntmotorn? I så fall har den suttit likandant monterad i många år, då den är kvar sedan innan bytet av värmepump.
 
Nej, jag syftar inte på pumpen. Jag menar motorn som vrider shunten.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag syftar inte på pumpen. Jag menar motorn som vrider shunten.
Ok. Ber om ursäkt för min okunskap 😬

Även den har suttit monterad sedan tidigare.
Hur kan man kolla om den sitter rätt?
 
Om den delen av installationen inte är ändrad så borde det inte kunna dyka upp ett fel där.
 
D Daniel 109 skrev:
Om den delen av installationen inte är ändrad så borde det inte kunna dyka upp ett fel där.
Kan det vara så enkelt som att golvvärmen inte "behövs" i nuläget pga värmeåtervinning (FTX) och värme från angränsande rum som har radiatorer.

Alltså att temperaturen blir hög för att inget vatten cirkulerar i golvvärmen just nu, och att returtempen kommer att sjunka när golvvärmeslingorna slås på av fördelaren/rumsgivaren?
 
Alla ställdon är ju på bilden stängd så då blir det beroende var givaren sitter förmodligen "spillvärme" från radiatorsystemen och pumpen som går som värmer givaren. Ta loss ett ställdon på golvvärmen så det blir flöde över någon slinga så borde temperaturen ändras
 
Nu har jag en teori som jag vill prova med er på forumet.

Det ser ut som att de, när de installerade nya pumpen, har kopplat returvattnet in i shuntventilen efter att golvvärmens retur och radiatorernas retur har "gått ihop" till en gemensam ledning. (Se bild)

Om jag känner på golvvärmens retur högre upp på röret så känns det svalare än vid skarven där röret till shuntventilen går nu.

Kan det vara så att de har monterat röret som går till shunten på fel ställe?

Shuntventilen är till vänster i bild. Det vertikala röret är golvvärmens retur. Det horisontella som är sammankopplat med det vertikala är radiatorernas retur.

Bild på kopparledningar och ventiler, installationsarbete, troligtvis i en byggnad eller bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, golvvärmens shunt ska bara ha golvvärmens retur in på kallvatten ingången. Annars kan den inte bli kallare än radiator returen, som uppenbarligen ligger högre.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, golvvärmens shunt ska bara ha golvvärmens retur in på kallvatten ingången. Annars kan den inte bli kallare än radiator returen, som uppenbarligen ligger högre.
Dåså. Då återstår bara att klaga till leverantören så får de rätta till det :)
 
Är du säker motorn sitter rätt? Returen måste kopplas nånstans för att släppa tillbaka vattnet till pannan. Om tilloppet är stängt kan den inte släppa in mer vatten via returen. Det är en krets som svalnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.