Bor i hus från slutet av 1800-talet.
Har problem med kondens på fönster pga dålig ventilation eller liknande.

Upptäckt rejält med svartmögel på fönsterbågar, framförallt ytterbågen.
Riktigt svart, smetigt och eländigt... då jag inte varit upp i den höjden och tittat på länge (shame on me) har det säkert varit mögel där under en längre period.
Jaja, gjort är gjort...

Nu till frågorna:

- kan jag ta bort/behandla detta med en engångsmask FPP3? Ni vet en sådant där enkelt andningsskydd som man trycker åt runt näsan?

- vad tror ni om hälsorisken att ha levt i detta under en lång period (säkert flera år)? Har säkert oftast varit fuktigt mögel, men säkert också mer torrt och dammigt under sommartiden. Ingen aning hur mycket det spridits i inandningsluften.

- någon som använt medlet Jape Mögelfri? Försökt hitta info om jag kan stryka på detta på fönsterbågarna trots att det är minusgrader ute, men hittar ingen bra info, mer än att det står att medlet som sådant inte får frysa. Tror ni medlet har effekt trots minusgrader om jag snabbt öppnar fönstren, stryker på medlet och sen skjuter igen fönstret igen?

Tack på förhand!
 
Düsseldorff
Du behöver inget andningsskydd för att ta bort svartmögel i välventilerad miljö om du inte gör det regelbundet. Om du vill skydda dig funkar det fint med ett vanligt munskydd.

Jape har många utmärkta produkter för mögelborttagning och för att förebygga uppkomst. Om du är osäker på vilken produkt och hur den ska användas kan du prova kontakta Jape. Skicka ett mail och fråga!

Jag tror att hälsorisken är försumbar.
 
  • Gilla
  • Älska
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
Är det kopplade 2-glasfönster eftersom du pratar om ytterbågen?
Är det så beror problemet kanske på att kittet är dåligt så att det kommer in fukt utifrån, och det blir blött och mögligt mellan fönsterbågarna.

Kondens på de inre fönstren kan bero mycket på att fönsterglaset är kallt, och inte nödvändigtvis ha med dålig ventilation att göra.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det kopplade 2-glasfönster eftersom du pratar om ytterbågen?
Är det så beror problemet kanske på att kittet är dåligt så att det kommer in fukt utifrån, och det blir blött och mögligt mellan fönsterbågarna.

Kondens på de inre fönstren kan bero mycket på att fönsterglaset är kallt, och inte nödvändigtvis ha med dålig ventilation att göra.
Det är både kopplade 2-glasfönster och riktigt gamla fönster med en separat ytterbåge och en separat innerbåge. Du vet sådana där fönster där man stoppar vadd mellan bågarna och sen klistrar fast pappersremsor över springorna på innerbågen.

Jag tror att fuktig luft från inomhusmiljön tagit sig in mellan bågarna pga att pappersremsorna torkat/släppt. Sen har fukten inte kommit ut pga för tät ytterbåge utan stannat mellan, skapat kondens och sen mögel.
Samma med de kopplade 2-glasfönstren, dåligt fönster så fuktig luft kommit in mellan fönsterglasen.

Har även ibland problem med fukt på inre glaset och då tror jag som du att glaset helt enkelt är kallt. Försöker dra bort gardiner osv så att värme från rummet når glaset.

Det är kul med gamla hus... :)
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inget andningsskydd för att ta bort svartmögel i välventilerad miljö om du inte gör det regelbundet. Om du vill skydda dig funkar det fint med ett vanligt munskydd.

Jape har många utmärkta produkter för mögelborttagning och för att förebygga uppkomst. Om du är osäker på vilken produkt och hur den ska användas kan du prova kontakta Jape. Skicka ett mail och fråga!

Jag tror att hälsorisken är försumbar.
Tack snälla för svar! Hoppas att du har rätt i ditt antagande. :)

Jag får kontakta Jape och ställa lite frågor om deras produkter.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Det är både kopplade 2-glasfönster och riktigt gamla fönster med en separat ytterbåge och en separat innerbåge. Du vet sådana där fönster där man stoppar vadd mellan bågarna och sen klistrar fast pappersremsor över springorna på innerbågen.

Jag tror att fuktig luft från inomhusmiljön tagit sig in mellan bågarna pga att pappersremsorna torkat/släppt. Sen har fukten inte kommit ut pga för tät ytterbåge utan stannat mellan, skapat kondens och sen mögel.
Samma med de kopplade 2-glasfönstren, dåligt fönster så fuktig luft kommit in mellan fönsterglasen.

Har även ibland problem med fukt på inre glaset och då tror jag som du att glaset helt enkelt är kallt. Försöker dra bort gardiner osv så att värme från rummet når glaset.

Det är kul med gamla hus... :)
OK. Min personliga erfarenhet vad gäller kopplade 2-glasfönster är att fukt som regel kommer utifrån, i mitt hus händer det på de fönster som *host* skulle behöva kittas om.
Vad gäller 1-glasfönstren med innanfönster, tar du inte ner innanfönstren på våren och sätter tillbaka dem på hösten? Då borde inte klisterremsorna hinna torka över vintern, tycker jag. Utan innanfönster borde det inte heller kunna bli någon mögelpåväxt under sommarhalvåret. Även dina 1-glasfönster kanske behöver få nytt kitt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.