Hej,
Har byggt på och höll på slutföra OSB-Gips när jag upptäckte kondens.

Gick över hela huset verkar som att det finns kondens i samtliga ytterhörn i huset.

Är det dåligt tejpat mellan plasten tak-vägg?

Gjort enligt anvisningar minst 20cm överlapp tejpat väggplast på takplasten sedan klämt åt med 45x45 installationsskikts regel.
När jag känner med naglarna så inte tejpen lossnat/bubblat sig någonstans så har den inte det. Den är tät.

Jag har golvvärme på och ingen direkt ventilation, öppnat fasadventilerna lite lätt bara. Ingen avfuktare heller. Huset blev tätt i juli/augusti.

Någon som kan tipsa o hjälpa?
 
  • Beskuren byggplatsbild med skumplast, träbit, skruvar och en grön ångspärrsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus, isolering i tak, träreglar, fönster, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av träram, isolering synlig, OSB-skivor, byggnadsarbete, ofärdig inredning, ingen person närvarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilken sida om plasten är det kondens, in mot rummet eller på sidan mot isoleringen?
 
På insidan av plasten dvs in mot rummet mot gipsen.
 
Är det värme på inomhus?
 
Yes,
Mellan 15-17 °C inne...
 
R
H Harey skrev:
Yes,
Mellan 15-17 °C inne...
Konstant?
 
R
H Harey skrev:
På insidan av plasten dvs in mot rummet mot gipsen.
Det kan vara byggfukt som inte kan torka ur då ventilationen inte är igång under byggtiden…
Är det betongplatta?
 
R Rejäl skrev:
Konstant?
Ja, konstant.
 
R Rejäl skrev:
Det kan vara byggfukt som inte kan torka ur då ventilationen inte är igång under byggtiden…
Är det betongplatta?
Det tänkte jag med på... kanske hade funkat att köra en avfuktare?
Ja, platta på mark 300mm isolering under o golvvärme.
 
R
H Harey skrev:
Det tänkte jag med på... kanske hade funkat att köra en avfuktare?
Ja, platta på mark 300mm isolering under o golvvärme.
Avfuktare funkar fint. Hade lämnat öppet i ett problemhörn tills att du ser att problemet är borta.,
 
R Rejäl skrev:
Avfuktare funkar fint. Hade lämnat öppet i ett problemhörn tills att du ser att problemet är borta.,
Hur menar du lämna öppet?
 
R
H Harey skrev:
Hur menar du lämna öppet?
Inte gipsa igen så att du ser om fukten försvinner genom avfuktaren, om du väljer att göra det…
 
Kan också vara om det slarvats med isoleringen i hörnen, då blir plasten iskall där och varmluft kondenserar mot den kalla plasten. (Tänk kall öl ut frysen på sommaren)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Kan också vara om det slarvats med isoleringen i hörnen, då blir plasten iskall där och varmluft kondenserar mot den kalla plasten. (Tänk kall öl ut frysen på sommaren)
Den tanken hade jag också men borde inte kondensen då uppstå längs med hela hammarbanden/syll eftersom den går hela vägen från luftspalten ute till plasten inne?... eller tänker jag galet fel?
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
I alla hörn ( inner sett inifrån) uppstår en geometrisk köldbrygga därav får du kondens först i hörnen.
Kör avfuktare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.