P Peter787 skrev:
Du glömmer att termostaten stänger av elementet om det lokalt är så varmt som termostaten är inställt på.
Vi får väl förutsätta att TS vill ha varmt i hela rummet/huset
Nu försöker du bara att slingra dig.

Å nej, jag glömde inte den biten.
Jag skippade den biten med vilje.

Men jag kan ställa samma fråga igen, men nu är termostaterna på radiatorerna bortkopplade och ersatta av en centralt placerad termostat mitt i bostaden.

På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?
 
Det är även bekvämare att smacka igång ett par element. Man slipper hålla på att skaffa ved, transportera ved, sota ur kamin osv.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?
Varför finns det fläktkonvektorer?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför finns det fläktkonvektorer?
När det gäller elradiatorer så är det för att få jämnare temperatur i hela rummet.

Med en elradiator så kan man aldrig få ut högre effekt från radiatorn med hjälp av en fläkt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När det gäller elradiatorer så är det för att få jämnare temperatur i hela rummet.

Med en elradiator så kan man aldrig få ut högre effekt från radiatorn med hjälp av en fläkt.
Inte bara elradiatorer, det finns sådana för alla typer av radiatorer, både värme och kyla.

Maxeffekten har aldrig varit frågan, utan mer hur effekten kan spridas i rummet effektivast.

Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?
Precis, så uppvärmningen sprids snabbare i hela rummet, vilket väl är vad man önskar.

Ingen blir ju glad över att det är 10 grader på ett ställe och 30 på ett annat i samma rum.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Nu försöker du bara att slingra dig.

Å nej, jag glömde inte den biten.
Jag skippade den biten med vilje.

Men jag kan ställa samma fråga igen, men nu är termostaterna på radiatorerna bortkopplade och ersatta av en centralt placerad termostat mitt i bostaden.

På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?
Att koppla bort termostaten på en elradiator är ganska korkat.
Om elementet blir överhettat löser i bästa fall ett övertemperaturskydd (normalt en bimetalltermostat med manuell återställning) ut, i sämsta fall börjar det brinna och polisen kriminaltekniker upptäcker din bortkoppling av termostaten och du åker dit för allmänfarlig vårdslöshet, försäkringsbedrägeri eller nåt.
Också får du inte ut något på hemförsäkringen som lök på laxen.
Men det är ditt problem, inte mitt.

Ska man ha en central termostat, ska man bara skruva upp elementens termostat på max, aldrig koppla bort dem.

Och man får fortfarande bäst uppvärmning med fri luftcirkulation.
När du kokar soppa eller sås, rör du om i grytan eller inte ? Det är samma princip.
 
Rör man om i soppan tillför man ju mer energi i form av friktion.
 
  • Haha
Peter787
  • Laddar…
P
raveper raveper skrev:
Rör man om i soppan tillför man ju mer energi i form av friktion.
Du får använda en teflonvisp 🤣
 
nikasp nikasp skrev:
Framgår inte vilken typ av hus det är. Vårt timmertorp tar två dagar att få upp värmen i. 20 cm timmer håller både kyla och värme väldigt bra, man lär sig ungefär när man måste dra på värmen så man slipper ha för kallt hela helgen. Går att elda i spis och kamin men är trögt om det är kallt när man kommer dit.
*
Nikasp har bra kommentar.
Lite skämtsamt kan man jämföra med hur lång tid det tar att gräva en grop.
Jag kan inte ge någon tid men tycker frågan var intressant och här följer mina funderingar.

Utgångsläge - 0 C ute och inne. Uppvärmning till 20 C med rumsvärmare vars effekt är lika stor som värmeförlusten då det är årets kallast dimensionerande dag -20 C ute.

Uppvärmning måste ske av rumsmassan innanför isolerskiktet och täckning av transmissionsförlusten.
Till en början går all värme åt att värma rummets insida och inventarier. För det behövs olika mycket värme beroende på om rummet har liten massa (vikt) som tunna skivor innanför isolering och lätta möbler, till skillnad från stenvägg och tunga ekmöbler.
Då rumstemp stiger kommer allt större del av tillförd värme att förloras genom rummets begränsningsytor.
Vid -20 C ute tar det mycket lång tid att nå rumstemp 20 C. Testa gärna halveringstid för en drickaflaska med vatten 10 C som står i ett rum för att värmas till 20 C. Om det tar h.mm timmar och minuter för uppvärmning halvvägs till 15 C, kommer det ta lika lång tid för att ytterligare halvera skillnaden, nu från 15 till 17,5 C, o.s.v.
*
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.