I Ironyh skrev:
Ugh.. Det var inte lätt du.
Förstår inte riktigt hur jag ska se det med den lilla datan som finns på sidan.. Ingen har ens kommenterat om det i kommentarerna gällande det posivita eller negativa. Hittar en massa länkar om hur festool har en bättre skena för dewalt-grejer. Typ den här verkar populär enligt youtube och någon här på forumet: Festool FS
Jag använder skena ibland men lika ofta en rätskiva/rak regel och några tvingar. Lite mer meck att ställa in avståndet men på resultatet märker jag ingen skillnad.
 
Fairlane
I Ironyh skrev:
Helt korrekt, villöver och villha:)
Helt ok, bara man är medveten om det och inte tror.det behövs.

Ska jag lägga golv så tar jag inte fram cirkelsåg (som jag har) om jag inte måste dela en bräda på längden, inte ens alltid då utan kör fogsvansen då också. Sågspån hamnar lite överallt när man sågar med maskin, även med grovdammsugare, med fogsvansen räcker det med en sopborste och skyffel och man slipper oljud och får lite motion. Sen vet jag att jag nog anses lite udda som gör så. 😉
 
Fairlane
Violina Violina skrev:
(Slagborrmaskin, om du har mycket stenväggar hemma)
Borrhammare!
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag är inte helt hundra på att cirkelsågen i paketet är skenkompatibel, kolla mer på Dewalts sida.
Nej, det är den inte. Det är 572, 576 och 579 som har fäste för skena.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Människor har byggt pyramider, palats, broar och mycket annat utan moderna verktyg. Jag förstår inte er i tråden som invänder att man inte behöver ett visst verktyg.

Är det meningen att det ska vara imponerande att ni använder fogsvans istället för kap och gersåg?

Det är väl helt uppenbart att det TS och andra som köper verktyg gör är att man för det första sparar massor av tid och för det andra är det mycket lättare att använda moderna verktyg än att göra allt med en yxa. Och det är också roligt med verktyg.

Nä, you go TS! Låt tråkmånsarna sura med sin fogsvans.
 
  • Gilla
Leanath
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Människor har byggt pyramider, palats, broar och mycket annat utan moderna verktyg. Jag förstår inte er i tråden som invänder att man inte behöver ett visst verktyg.

Är det meningen att det ska vara imponerande att ni använder fogsvans istället för kap och gersåg?

Det är väl helt uppenbart att det TS och andra som köper verktyg gör är att man för det första sparar massor av tid och för det andra är det mycket lättare att använda moderna verktyg än att göra allt med en yxa. Och det är också roligt med verktyg.

Nä, you go TS! Låt tråkmånsarna sura med sin fogsvans.
Äh, jag förstår ju att det ska vara rim och reson i vad och hur mycket man köper.. Därav startade jag tråden och jag tycker det är jättekul att höra hur man klarar sig med det man har i många fall. Tycker att det varit mycket informativt som kommit fram och jag hade tänkt slänga ut 25k på verktyg till att börja med men har mer än halverat det genom tråden.

Tack allihopa för era åsikter och tankar. Skicka fler om ni har dem!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är väl helt uppenbart att det TS och andra som köper verktyg gör är att man för det första sparar massor av tid och för det andra är det mycket lättare att använda moderna verktyg än att göra allt med en yxa. Och det är också roligt med verktyg.

Nä, you go TS! Låt tråkmånsarna sura med sin fogsvans.
Du missar helt vår poäng. Vi tror gärna det går fortare men många gånger går det lika bra med handverktyg.
Och om du spar tid..tveksamt..först ska man leta efter det billigaste stället att köpa på...sen ska man till jobbet och jobba så man kan få pengar att köpa verktyget för..

Är man bara medveten om det får man göra precis som man vill. Men man ska inte tro man spar en jäkla massa tid bara för att.
Ska man bygga två altaner och ett halvt hus spar man tid..ska man bara göra lite enkla grejer..ja då är ekvationen svårare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du missar helt vår poäng. Vi tror gärna det går fortare men många gånger går det lika bra med handverktyg.
Och om du spar tid..tveksamt..först ska man leta efter det billigaste stället att köpa på...sen ska man till jobbet och jobba så man kan få pengar att köpa verktyget för..

Är man bara medveten om det får man göra precis som man vill. Men man ska inte tro man spar en jäkla massa tid bara för att.
Ska man bygga två altaner och ett halvt hus spar man tid..ska man bara göra lite enkla grejer..ja då är ekvationen svårare.
Det är ju i relation till hur mycket disponibel inkomst man har. Vissa tar privatflyg för att spara en timme.
 
Violina Violina skrev:
Batteridrivna verktyg:
Skruvdragare (bra märke, minst två batterier)
Arbetsbelysning

Sladd-drivna verktyg:
Arbetsbelysning
Sticksåg
Vinkelslip
Varmluftspistol
Multiverktyg
Kap-/Gersåg
Grovdammsugare
(Slagborrmaskin, om du har mycket stenväggar hemma)

Handverktyg:
Vinkelhake
Smygvinkel
Vattenpass
Långpass
Lod och lodsnöre
Skruvmejselsats
Bra rörtång
Bra polygrip
Bra avbitartång
Bitssats (gärna två)
Bra måttband (typ talmeter eller Hultafors)
"Tumstock" av bra märke
Skjutmått
Ringnyckelsats
Hylsnyckelsats
Edit: Några bra tvingar i olika storlekar, både snabbtving och vanliga
Hammare, slägga och gummiklubba
Hålsågssats
Borrsats

Verktyg som är "bra att ha":
Cirkelsåg
Tigersåg
Mutterknack
Slagskruvdragare
Sänksåg
Kakelskärare
Och allt annat mellan himmel och jord
Tackar för denna. Ska ha den i bakhuvudet!
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Microkatten
Jag tillhör dem som köper när behov uppstår. Jag vill veta att varje pryl jag köper har bra kvalitet och att jag kommer att använda grejorna.

Eftersom inget märke är bäst på allt när det gäller kvalitet/prisvärde så har det blivit olika märken: Festool, Makita, Bosch blå, deWalt, Fein,... Likaså för manuella verktyg.

Det enda batteridrivna jag har är borrnaskin och slagskruvdragare (och en grästrimmer med samma batteri). Känner som @heimlaga att sladd är bättre generellt. Men visst kan batteridrivet vara bra, det beror ju på vad man skall göra och vad man föredrar.

Sen är det i princip omöjligt att säga hur någon annan skall göra med sina verktygsinköp, vi är alla olika. Min första kvalitetsmaskin var en Festool Domino, det är det nog inte många som rekommenderar, men det passade mig bra! 😃

Jag använder mycket manuella verktyg, men det beror på vad jag skall göra. Visst kan jag kapa en bräda med fogsvans, men skall jag kapa tio använder jag kapsågen. Jag tyckte som snickar-nybörjare att manuella verktyg verkade svårt, men det är verkligen superbra att kunna snickra utan maskiner!
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, det är den inte. Det är 572, 576 och 579 som har fäste för skena.
Hm, blir det inte meckigt att inte kunna använda skena?
 
Jag har inte skena till min cirkelsåg och har klarat mig hittills... Det snittet per år i genomsnitt den skulle behövas kan man sätta fast en bräda att styra mot istället.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har inte skena till min cirkelsåg och har klarat mig hittills... Det snittet per år i genomsnitt den skulle behövas kan man sätta fast en bräda att styra mot istället.
Dåså! Tack för feedbacken!
 
I Ironyh skrev:
Hm, blir det inte meckigt att inte kunna använda skena?
Tycker skena är väldigt användbart, iaf när man vant sig med det.
Alla 5 cirkelsågar jag äger är skenkompatibla. 🫣
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det känns som en blandning av villöver och överskattning av vad som faktiskt behövs.
Jo men så är det ju I stort sett. När man ställer en fråga här får man svar från de som har ett enstaka projekt, exempelvis lägga ett klickgolv i ett vardagsrum för första och sista gången.
Men också från dem som gör det jobbet idag, imorgon, i övermorgon och nästa dag igen. Tills de går i pension!

Självklart har man olika behov och syn på vad ens verktyg och redskap behöver uträtta och hur mycket eget arbete man pytsar in själv.
I första kategorin ovan — som jag själv tillhör — är det naturligt att tänka att ”tid är det jag har, pengar är begränsade”, alltså får ett projekt ta tid Om jag sparar pengar.
I den andra kategorin jagas tid konstant för man jobbar ofta mot offert plus att man (förhoppningsvis) har andra jobb i pipelinen. Att lägga extra tid på något är fundamentalt fel ur ett lönsamhetsperspektiv, vilket är fullt begripligt.

Någonstans mittemellan har vi de som bara vill bli klara och vars ekonomi innebär att de inte har problem med att köpa ett verktyg eller maskin som får jobbet gjort på enklaste sätt och kortaste tid.

Detta leder till att när man frågar kan man få ganska motstridiga svar ibland som i sig inte är fel men kommer från väldigt olika utgångspunkter.
haken är att värdera svaren utefter sina egna förutsättningar.

Vad gäller verktygspaket skulle jag satsa på det som gav mig mest ”bang for the buck” även om det verkar som att skruvdragaren är ”inferior” i bägge paketen. Efter en tid skulle jag köpa en bättre, naken, dragare till och plötslgt har man en för att förborra och en för att skruva med…

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.