Bakom en TV har jag tre apparatdosor (ihopmonterade i bredd) bakom en trefacksram. Vänster är el, mitten är nätverk och höger är antenn/koax.

Behovet av antenn finns inte längre, däremot behöver jag två vägguttag bakom TVn.

Får jag dra en lämplig kabel (eller sladd i skyddsslang) från befintligt vägguttag genom dosan med nätverkskabel till den högra dosan? I den högra dosan kan jag antingen dra ur kabeln helt eller bara klippa av och isolera på lämpligt sätt. Jag skulle isåfall ta upp hål i sidorna på dosorna på sedvanligt sätt.

I praktiken ser jag ingen risk med detta, men vad säger reglerna?

I alternativ skulle jag kunna byta befintligt uttag till ett:

Elektriskt vägguttag med två öppningar, vit, europeisk Schuko-typ, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



.....men nu när jag börjat fundera så skulle jag vilja veta vad reglerna säger.
 
*sticker ut hakan med killgissningar*
Hänger på befintlig nätverkskabel, om tillverkaren klassat kabeln för samförläggning med enkelisolerad starkström så borde det vara ok.

Det är dock osannolikt för "vanlig" cat5-6 som används vid installation i hushållsfastigheter.

Om du trär en slang en slang över fk'n i dosan så den blir dubbelisolerad borde det även bli ok under förutsättningen att nätverkskabeln får samförläggas med dubbelisolerad starkstöm.
 
ARJU ARJU skrev:
Det är dock osannolikt för "vanlig" cat5-6 som används vid installation i hushållsfastigheter.
det är vanligt svensson-cat5e jag dragit här, det skulle förvåna om den har någon specialklassning.
 
Om du drar en dubbelisolerad/mantlad elkabel genom nätverksdosan så är det ok.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Eller en sådan

[länk]

eller

[länk]

Protte
tack för tipset, men sådant får inte plats bakom tvn som är monterad rätt näta väggen.
 
En bit EKK som du drar igenom dosan, se bara till att du har "skalet" på kabeln hela vägen igenom svafströmsdosan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Häftigt! En ny fråga elfråga om vad man får/kan göra.

Jag tar fram popcornen och inväntar att bataljen drar igång på riktigt.
 
  • Haha
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Gör som useless och elmont skriver.
Det är regelmässigt korrekt, men kanske inte så snyggt tilltag, men det spelar nog inte dig någon roll.

Se som sagt bara till att det finns vitt kabelhölje där den passerar genom dosan med nätverk, för att vara hemma regelmässigt.

Sen kan man orda lite om störningar. Det finns regler för de som drar TP-nätverk, med vissa avstånd mellan 230V kablar och TP-kabel. Men om jag inte minns fel så är det inget alls krav på distans förrän de ligger samförlagda bredvid varandra någon meter.
Jag har någon skrift om detta någonstans, skulle kunna leta och kolla upp, men ärligt talat så är det ju ingen risk, så jag föreslår att jag sparar tid och skiter i detta.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det står i ss en-50174. Det blir typ 2cm separationsavstånd mot en strömkrets upp till 20A.

Men detta blir ju ändå inte fackmannamässigt gjort på något sätt så det känns ovidkommande. Det viktigaste är att det blir säkert elsäkerhetsmässigt och där är era råd bra med dubbelisolerat med en isolering som klarar 230V mellan it-kabel och starkström.
 
Tack för svar, det är tydligt att man får göra det jag först tänkte göra och hur. Tack för svar kring det. Jag gick dock vidare med alt 2 och tar bort det jordade uttaget och monterar detta istället. Mindre jobb än alt1.

Förpackad trefasig vägguttag från Schneider Electric, Exxact-serien, för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
[länk]
[länk]
Jag har ett par såna där och jag måste säga att de tyvärr är rätt kassa. Den där upphängningen som väguttagen har med "nyckelhåls-hål" är inte riktigt gjorda för att ta upp krafter i rotationsriktningen. Nu gör det kanske inte så mycket bakom en TV där man sällan tar ur/sätter i kontakter, men det kan vara bra att veta för den som blev överlycklig av tipset..
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har ett par såna där och jag måste säga att de tyvärr är rätt kassa. Den där upphängningen som väguttagen har med "nyckelhåls-hål" är inte riktigt gjorda för att ta upp krafter i rotationsriktningen. Nu gör det kanske inte så mycket bakom en TV där man sällan tar ur/sätter i kontakter, men det kan vara bra att veta för den som blev överlycklig av tipset..
Åhå, bra att få veta, tack!
Jag är en av de som tyckt de ser väldigt attraktiva ut där man vill kunna möblera så nära som möjligt men det var väl en av de där "för bra för att vara sant" då. :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.