Hej på er alla! Har nyligen flyttat in till ny lägenhet och i den förra mötte jag bara gips och hård ren betong.

I den nya lyan är väggarna väldigt porösa, är därför också förvirrad angående vad för typ det är samt vad för plugg + skruv jag ska använda. Har provat med röda universal men dem biter inte riktigt, ska hänga upp gardinskenor, TV fäste, förankra något skåp osv så det gäller att ha rätt grejer till dessa porösa väggar!

Jag kan borra i väggarna med vanlig träborr så gissar det kanske är puts??
Bifogar bilder på dammet samt hålet jag tagit.

Med vänlig hälsning!
 
  • Vägg, dekorativ golvlister, råspont, betonggolv. Ofärdigt, renovering, byggarbete. Närbild vinkel, interiör detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet hål i en vit vägg med svart insida och bruna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda plugg i den väggen nej, sen har du borrat för fort, så hålet ha blivit för stort. I sådan väggar kan det och med gå att driva in en stjärnmejsel för att få hål ( blir att driva in långt ), Då kan det gå med med röd plugg och två stycken i samma hål och dubbelt så långa skruv. Att få in den första pluggen, den slås in till vägg och sen sätts skruven i lite lätt och knackas in till botten, ur med skruven och dit med nästa plugg.
 
J jonaserik skrev:
Röda plugg i den väggen nej, sen har du borrat för fort, så hålet ha blivit för stort. I sådan väggar kan det och med gå att driva in en stjärnmejsel för att få hål ( blir att driva in långt ), Då kan det gå med med röd plugg och två stycken i samma hål och dubbelt så långa skruv. Att få in den första pluggen, den slås in till vägg och sen sätts skruven i lite lätt och knackas in till botten, ur med skruven och dit med nästa plugg.
Okey, men vilken plug rekommenderas för denna sorten av vägg?
MvH
 
R
  • Gilla
tuffebulle
  • Laddar…
T tuffebulle skrev:
Okey, men vilken plug rekommenderas för denna sorten av vägg?
MvH
Beror helt på vd du ska hänga upp
Gardinstänger 2 röda efter varandra + skruv långa som 2 st plugg
TV-fäste fordrar lite mer kraft att hålla, är då ett som kan svängas ut i annan vinkel blir det ytterligare
påfrestningar på infästningen. Lite knepigt att säga vad. Bara rakt på väggen så går det med mindre pluggdiamter men ska gå in minst 7 -8 cm i väggen. Fråga på varuset vad som finns.
Ankra ett skåp som står på golvet går med röda dubbla och skruv lika långa som två plugg.
Sen som sägs borra utan slag sakta och håll maskinen stadigt utan vingla, samt sakta tryck.
 
  • Gilla
tuffebulle
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Dessa har jag bra erfarenhet utav, finns i fler fabrikat tror Bauhaus har dom..
Gäller borta försiktigt gärna utan slag om du använder slagborr…

[länk]
Ska se om jag hittar dessa! Tack så mycket
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på vd du ska hänga upp
Gardinstänger 2 röda efter varandra + skruv långa som 2 st plugg
TV-fäste fordrar lite mer kraft att hålla, är då ett som kan svängas ut i annan vinkel blir det ytterligare
påfrestningar på infästningen. Lite knepigt att säga vad. Bara rakt på väggen så går det med mindre pluggdiamter men ska gå in minst 7 -8 cm i väggen. Fråga på varuset vad som finns.
Ankra ett skåp som står på golvet går med röda dubbla och skruv lika långa som två plugg.
Sen som sägs borra utan slag sakta och håll maskinen stadigt utan vingla, samt sakta tryck.
Okej! Då har jag koll! Vilka j*vla väggar 🤣

Går inte att bottna hålet till pluggen med lim som t.ex Tec7 el liknande eller det håller inte?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har även tittat lite på Fischer Duopower, dessa hade inte klarat jobbet?

MvH
 
BirgitS
Kanske läge att höra med andra i huset hur väggarna är konstruerade. Det är ju bra att veta om det är putsade plankväggar, tegel, slaggsten eller något annat. Är det plankväggar så går det bra med träskruv som är så lång att den går in i planken.
 
Håller med Birgit om att fråga grannarna! När jag gjorde det så fick jag dels veta att våra väggar här är blandning av lättbetong och tegel. Dels också ett tips för riktigt tunga saker om att borra upp hålen lite större och sen fylla med Husfix. (Eller att försiktigt ”limma fast” långa plugg med husfixet. Plus att jag fick Husfix av grannen :))
 
Efter ett test för att gröpa ur väggen lite (den ska ändå tapetseras) så ser jag att det är putsat tegel, vad har ni för erfarenheter vad det gäller detta?

Trevlig kväll!
 
  • Ett hål i en grå vägg som avslöjar tegel och inre material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T tuffebulle skrev:
Efter ett test för att gröpa ur väggen lite (den ska ändå tapetseras) så ser jag att det är putsat tegel, vad har ni för erfarenheter vad det gäller detta?

Trevlig kväll!
Dom pluggen jag rekommenderade fungerar fint i tegel med…
 
  • Älska
tuffebulle
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
  • Älska
tuffebulle och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, bara att läsa på nu! Alla väggarna hade samma putsade ytskikt när jag rev ner tapeterna så är nog samma i hela lyan, segt! Får leta block nu när jag ska hänga något 😅
 
T tuffebulle skrev:
Jag har även tittat lite på Fischer Duopower, dessa hade inte klarat jobbet?

MvH
Det är riktigt bra plugg, vill du vara säker så kör på deras extra långa.
Tycker personligen att dessa är de bästa pluggarna på marknaden.
Se bara till att du inte har borrspets på skruven.
 
  • Älska
tuffebulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.