Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Det är bättre alla lägger på avans på sitt nettopris istället. Då skulle det bli ärligare. Men då tjänar man ju såklart inte lika mycket på de som aldrig ifrågasätter......
Jag tror att de flesta redan gör så.

Det går liksom inte att ge rabatt på GNP-priset, då ens rabattbrev varierar mellan 0% och 82%.
Och det går liksom inte heller att fakturera enligt GNP, vem vill betala 479 plus moms för ett uttag som man köper på CO för 149:- inkl moms
https://www.clasohlson.com/se/Elko-RS-2-vags-infallt-vagguttag,-Nordic-Renvit/p/36-9149

eller 68:- + moms per meter EXLQ 3g1,5 när man kan köpa den för 16:-/meter inkl moms.
https://www.clasohlson.com/se/Kabel-EXLQ-3G1,5/p/36-7943

Så GNP-priserna är idag helt värdelösa och omöjliga att använda på något sätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
vem vill betala 479 plus moms för ett uttag som man köper på CO för 149:- inkl moms
Tja, det beror väl på vilken alternativ intäkt/kostnad man har.
Om jag kan jobba övertid och dra in mer än skillnaden mot att åka till CO och köpa grejerna så är det ju bättre för mig att betala.

Även om jag kan förvånas över priserna så inser jag i alla fall att grejerna kommer inte till mig gratis.
 
D daVinci skrev:
Även om jag kan förvånas över priserna så inser jag i alla fall att grejerna kommer inte till mig gratis.
Men om du dessutom betalar 6-700:- i timmen för att elektrikern åker till grossisten så borde väl inte själva uttaget kosta mer än på CO?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men om du dessutom betalar 6-700:- i timmen för att elektrikern åker till grossisten så borde väl inte själva uttaget kosta mer än på CO?
Priset på uttaget som jag som kund betalar är firmans inköpspris plus kostnaden att se till att det dyker upp hos mig när det skall monteras.
Och i det ingår många delar. Inklusive att företaget håller rätt på inköpta varor. Annars kommer revisorerna slå ned på det. Och om företaget inte gör det så finns uppenbara risker för stort svinn.

Som jag förstår det så får en hantverkare inför ett uppdrag plocka till sig det material som denne kan tänkas behöva. Och efter uppdraget lägga tillbaka det som inte användes. Och detta måste kunden betala för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.