halloj!
Hade tänkt påbörja renoveringen av källaren, tidige ägaren har haft den inrett med sovrum/tv rum. Började med att jag ville se vad som låg under laminatgolvet. Till min förvåning så är det en gummimatta? Direkt limmad på betongen, och nudå till min fråga visst är det så att det inte alls är bra med en gummimatta direkt på betong? Är det så att ja kommer behöva riva upp matten och sen lägga någon form av fuktspärr på betongen innan foam och nya golvet? Haha hört innan att gummimatta direkt på betong är ett big no no, eller är jag ute och cyklar nu, tacksam för tips & råd :)
 
  • Skadat hörn på matta vid trätröskel, synliga limrester, gammalt undergolv, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en matta som lyfts upp, avslöjar trägolv och underliggande matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En s.k våffelmatta som limmas och delar sig rätt bra när den ska tas bort, våfflan blir kvar. Det brukar vara en texstil som slityta och den är inte tät. Som synes så är det små fyrkanter som släpper ev fukt rakt upp. Vad vill du ha för golv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En s.k våffelmatta som limmas och delar sig rätt bra när den ska tas bort, våfflan blir kvar. Det brukar vara en texstil som slityta och den är inte tät. Som synes så är det små fyrkanter som släpper ev fukt rakt upp. Vad vill du ha för golv.
Tanken är att lägga in laminatgolv, men fått olika besked om att ja måste ta upp mattan för den inte andas ?
 
Rätt säker på att den mattan andas.
 
D Dilato skrev:
Rätt säker på att den mattan andas.
Hur kan jag vara på säkra sidan ?
 
Tittade lite extra på din bild, det är ju ett klick/trägolv tidigare där och inget hänt troligtvis. Med klick i plast så blir det nog rätt tätt och om det förra är ett lamellgolv av trä så ska det klara sig igen med sådant.
 
J Johan Anemyr skrev:
Hur kan jag vara på säkra sidan ?
Häll lite vatten på den, blir det blött på golvet under så är den definitivt inte tät.
Eller häll lite vatten på golvet under mattan, torkar det bort är den inte tät.
 
D Dilato skrev:
Häll lite vatten på den, blir det blött på golvet under så är den definitivt inte tät.
Eller häll lite vatten på golvet under mattan, torkar det bort är den inte tät.
Okej tack får testa det.
 
J jonaserik skrev:
Tittade lite extra på din bild, det är ju ett klick/trägolv tidigare där och inget hänt troligtvis. Med klick i plast så blir det nog rätt tätt och om det förra är ett lamellgolv av trä så ska det klara sig igen med sådant.
Okej ja för vore enormt mycket smidigare att bara lägga på nytt laminatgolv, och inte behöva riva upp mattan och skrapa bort limmet
 
J jonaserik skrev:
Tittade lite extra på din bild, det är ju ett klick/trägolv tidigare där och inget hänt troligtvis. Med klick i plast så blir det nog rätt tätt och om det förra är ett lamellgolv av trä så ska det klara sig igen med sådant.
Behöver jag isf lägga foam över mattan innan golvet? Om ja låter mattan vara kvar
 
Tror inte att det behövs, foamen är mest för att få en lite mjukare botten under, ta bort en del knarr som kan bli med direkt mot hårt underlag. Hur var det med det gamla golvet, var det OK för att gå på. Mattan gör i princip samma sak.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tror inte att det behövs, foamen är mest för att få en lite mjukare botten under, ta bort en del knarr som kan bli med direkt mot hårt underlag. Hur var det med det gamla golvet, var det OK för att gå på. Mattan gör i princip samma sak.
Ja inget knarr alls på förra golvet, är med fukt jag varit orolig över, då det va hög fuktighet i somras var källaren, men lånade hem en fukt måste och höll emot väggar och betonggolv i hela källaren, visade inga tecken på fukt.
 
Att mäta väggarna blir inte riktig riktig, men golvet är bra, oavsett vad som görs med golvet, finns det alltid fukt i källare, sen är det skillnad mellan fukt och väta. Tror inte ska vara oroligt i ditt fall, det med fukt i en källare på sommaren då all luft är fylld med vattenånga, går bara att ventilera bort kraftigt, ett aber i det hel är att det som åker ut ska ersättas med, så det måste till avvägning och tänka på Murphys lag. Rackartyg kan bli i alla lägen.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att mäta väggarna blir inte riktig riktig, men golvet är bra, oavsett vad som görs med golvet, finns det alltid fukt i källare, sen är det skillnad mellan fukt och väta. Tror inte ska vara oroligt i ditt fall, det med fukt i en källare på sommaren då all luft är fylld med vattenånga, går bara att ventilera bort kraftigt, ett aber i det hel är att det som åker ut ska ersättas med, så det måste till avvägning och tänka på Murphys lag. Rackartyg kan bli i alla lägen.
Okej :) fått till mig att man ska stänga alla ventiler på sommaren för den varma luften inte ska komma in till den svala i källaren stämmer de ?
 
Jepp därom tvistar dom lärda. Kommer det in sommarluft och källaren är kall, blir det kondens. Sen om det ventileras bra är en annan sak. Det som är mest kritisk är med varmgrund där ett utrymme under huset finns, så blidas stora mängder kondens på sommaren, lika på en del torpargrunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.