Hej!

Jag håller på att renovera och funderar på hur jag bör gå tillväga med spacklingen i fönstersmygen då spottarna kommer att sitta nära kanten till väggen.

På väggarna är det gipsskivor, och sedan är det även gipsskivor in från väggarna fram till fönsterrutan på sidorna och över fönstret där spottarna ska sitta. Mellan dessa gipsskivor är det inga lister eller något, utan endast spacklade ytterhörn, så allt är väldigt slätt och stilrent. Jag har borrat ut hålen för spottarna i träramen runt fönstret och dragit fram kablarna. Så nu återstår att sätta dit gipsskivorna i fönstersmygen.

Jag funderar dock på hur jag gör detta på bästa sätt i och med att hålen för spottarna sitter så långt ut mot väggen så blir det knepigt att sätta en pappremsa och spackla ytterhörnet mellan smygen och väggen utan att spackla igen hålen för spottarna..

Jag funderar på om det är bäst att montera gipset utan att borra upp hålen för spottarna, spackla och slipa hörnet och sedan borra upp hålen, och hoppas så att man har mätt helt rätt så att hålen i gipsen matchar hålen i träramen?

Eller ska man borra upp hålen först för att så att allt hamnar rätt och sedan försöka spackla runt hålen när jag spacklar och sätter remsan längs långsidan i ytterhörnet mot väggen?

Finns det några andra smarta lösningar på detta?

kan fixa lite bilder om min beskrivning är svårt att tolka.
 
Fixa bilder en bit ifrån. Du vill sätta spottar i smygen nära ytterhörnet mot mötande vägg?

Har du trä under gipsen i smygen så skruva in en skruv och knacka sedan gipsskivan så att skruven kommer igenom, så har du centrum för hålet. Så kan du spackla ytterhörnet först och sedan borra hålet perfekt på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.