Hej!
Vi tänkte lägga klinker på betonggolv i nedre våningen i tvättstugan. Nånting som vi måste tänka på innan? Vi ska inte ha golvvärme där och golvet är inte målat, det var plastmatta där innan.
 
  • Gilla
Buppa
  • Laddar…
BirgitS
Oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt: Det är bra med små plattor med breda fogar för att ev. markfukt ska kunna avdunsta lätt.

Isolerad betongplatta: Enligt branschreglerna, som försäkringsbolaget vill att ni följer, ska det vara tätskikt på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
det vara tätskikt på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna.
Varför tätskikt på ett källargolv som tvättstuga, förstår jag inte, har inte något med försäkring att göra. Det är inte ett våtrum som begjuts med vatten konstant vid användning. Däremot om det är en trappa upp, så bör/ska det vara med ett tätskikt. att skrämmas med något som försäkringsbolag är att ta i en del. Sen ska det vara fall till en golvbrunn, så inte ev vatten kan rinna ut över tröskeln.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Varför tätskikt på ett källargolv som tvättstuga, förstår jag inte, har inte något med försäkring att göra. Det är inte ett våtrum som begjuts med vatten konstant vid användning. Däremot om det är en trappa upp, så bör/ska det vara med ett tätskikt. att skrämmas med något som försäkringsbolag är att ta i en del. Sen ska det vara fall till en golvbrunn, så inte ev vatten kan rinna ut över tröskeln.
Jag har inte hittat på branschreglerna så fråga BKR i stället om anledningen. I deras branschregler framgår det tydligt att det ska vara tätskikt på golv i tvättstugor förutom när det gäller oisolerade betongplattor. Det står inget om trappor i deras branschregler. Försäkringsbolag vill att man ska följa branschreglerna för att inte riskera nedsatt eller utebliven ersättning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte hittat på branschreglerna så fråga BKR i stället om anledningen. I deras branschregler framgår det tydligt att det ska vara tätskikt på golv i tvättstugor förutom när det gäller oisolerade betongplattor. Det står inget om trappor i deras branschregler. Försäkringsbolag vill att man ska följa branschreglerna för att inte riskera nedsatt eller utebliven ersättning.
Är det en dusch i samma utrymme i källaren som tvättstugan så läggs ett tätskikt till 1 meter utanför duschen, för i den är det konstant blött vid användning. Det med branchregler är bra då det är trappa upp i hus med källare. Klart det inte står något om trappor, dom ska man gå i 😉. Så i källaren finns det inga direkta krav på tätskikt mer än vad jag skrev ovan här.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nej det finns ingen dusch där bara tvättstuga och bredvid den så är det pannrum dörr mellan och ingen trappa där heller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt: Det är bra med små plattor med breda fogar för att ev. markfukt ska kunna avdunsta lätt.

Isolerad betongplatta: Enligt branschreglerna, som försäkringsbolaget vill att ni följer, ska det vara tätskikt på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna.
Detta gäller alltså om det finns golvbrunn, vilket det ofta gör i en tvättstuga i källaren.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta gäller alltså om det finns golvbrunn, vilket det ofta gör i en tvättstuga i källaren.
Ja
Finns det inte någon regel om att det ska finnas golvbrunn i tvättstugor?
 
BirgitS
M Mitt.hus skrev:
Nej det finns ingen dusch där bara tvättstuga och bredvid den så är det pannrum dörr mellan och ingen trappa där heller.
Är det en källare eller är det på nedre våningen i ett hus med 1½ eller 2 våningar?
Om det är källare: Är betongplattan isolerad eller inte?
 
Det är källare och ingen isolerad betong.
 
BirgitS
Bra, då behövs det inget tätskikt och det brukar vara säkrast med ett golv som tillåter att markfukt avdunstar från plattans ovansida.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, då behövs det inget tätskikt och det brukar vara säkrast med ett golv som tillåter att markfukt avdunstar från plattans ovansida.
Bra, ingen primer heller på betonggolvet?
 
R
M Mitt.hus skrev:
Bra, ingen primer heller på betonggolvet?
Primer ska du ha oavsett…
 
R Rejäl skrev:
Primer ska du ha oavsett…
Okej jätte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.