Hej!

Köksluckorna i vår nyinköpta lägenhet är i massiv ek (två "plankor" i bredd per lucka). Tyvärr har några av dem slagit sig och buktar antingen inåt eller utåt. Finns det något man kan göra åt detta? Eller får vi leva med ett lätt "böljande kök"? Det är inte omedelbart iögonenfallande, men helt släta luckor skulle så klart vara snyggare.
 
Finns en lösning jag har sett i en GDS tidning. MEn den lösningen tar månader... MAn spänner helt sonika fast luckan/skivan i spänn i tryck med tvingar. Sen ska den stå och få spänningarna åt andra hållet. Men de garanterade inte resultatet.

Jag tror att den enda lösningen är färdigtorkat virke eller MDF stomme om man vill undvika förändringar i trät.
När köpte säljaren köket? En sista lösning är planhyvling.
 
Köket gjordes 2003 av en släkting till tidigare ägare, och som du säger var nog virket inte tillräckligt torrt.
 
Snailman
de luckor jag sett i 'massiv' ek, tex marbodal, ballingslöv som inte har speglar, brukar ha tre olika limmade skikt i djupled, och de jag sett i andra träslag har ju betydligt flera 'stavar' i bredd, så jag misstänker att det är mycket svårt att få luckorna att inte slå sig om det bara är två 'stavar' i bredd?
 
Riktigt iakttaget. Luckorna har ju slagit sig. Min fråga var inte varför, utan om det finns något sätt att "platta till" dem igen.
 
Hur länge har ni bott i lägenheten? Trä är ett levande material och förändrar sig under året då fuktigheten varierar. Om ni gör dem släta nu kan de vara böjda om ett halvår. Avvakta ett år och se vad som händer med luckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.