MultiMan
Att få vindtätt går före allt annat, så fixa porten först och främst och glöm inte att sätta vindpapp (förhydringspapp) i väggarna så det inte kan blåsa rätt igenom, då kvittar det hur mycket du än isolerar.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Jo det är jag medveten om, kollade med värmekamera idag och såg hur mycket dörren läcker 😇
 
A
FD har ett öga som rör sig
 
Åtgärdade den draiga porten Igår kväll, samt tätade hålet för rören. Även lite ställen runt fönstren där mössen varit framme. Ihelgen ska jag isolera det sista.

Verkar som det har gått betydligt mindre el idag, även fast det blivit kallare. Nu -5 grader igår runt 0 grader.
 
Ja det finns en anledning till att man isolerar ordentligt😉

Nu börjar nog även allt material som kylde som kylklampar inomhus även bli lite varmare så
den stackars värmepumpen inte behöver på på Max hela tiden.
 
Ja porten blåste in duktigt mycket kalluft. Springa på 1cm under hela portens längd. Men byggnaden är iaf plastad så det är rätt så vindtätt in till själva insidan. Ska gå ut och kolla senare när barnen sover 😁
 
Garageportar i sig är ingen höjdare som köldbrygga och runt om hela porten brukar det vara än värre så därför ihop med oftast sämre isolering än i fastigheten man bor i så drar det en hel del.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Ja porten blåste in duktigt mycket kalluft. Springa på 1cm under hela portens längd. Men byggnaden är iaf plastad så det är rätt så vindtätt in till själva insidan. Ska gå ut och kolla senare när barnen sover
Detsamma kan sägas om ett tält. "Rätt så vindtätt". Mineralull är inte vindtät. Så om det blåser på den gör den ett mycket sämre jobb med isoleringen. Vad det ser ut på bilden är stora delar av fasaden helt utan isolering. Av de delar som är isolerade är det stora delar som helt saknar ett vindskydd utifrån. Dessutom verkar hela vinden vara öppen så att förutom att det är tunn isolering så minskas isoleringens verkan ytterligare av att det är fritt drag in på vinden. Lägg till det stora springor runt garageporten.

Visst kunde det vara värre. Men lura inte dig själv att tro att någon liten åtgärd kommer att radikalt minska förbrukningen. Det är så dåligt på så många sätt att du kommer att få leva med en mycket hög uppvärmningskostnad tills du ersatt den saknade isoleringen och fått på yttre vindskydd och panel. Efter det blir det bara hög förbrukning som ett dåligt isolerat garage.
 
A Avemo skrev:
Detsamma kan sägas om ett tält. "Rätt så vindtätt". Mineralull är inte vindtät. Så om det blåser på den gör den ett mycket sämre jobb med isoleringen. Vad det ser ut på bilden är stora delar av fasaden helt utan isolering. Av de delar som är isolerade är det stora delar som helt saknar ett vindskydd utifrån. Dessutom verkar hela vinden vara öppen så att förutom att det är tunn isolering så minskas isoleringens verkan ytterligare av att det är fritt drag in på vinden. Lägg till det stora springor runt garageporten.

Visst kunde det vara värre. Men lura inte dig själv att tro att någon liten åtgärd kommer att radikalt minska förbrukningen. Det är så dåligt på så många sätt att du kommer att få leva med en mycket hög uppvärmningskostnad tills du ersatt den saknade isoleringen och fått på yttre vindskydd och panel. Efter det blir det bara hög förbrukning som ett dåligt isolerat garage.
Om du har läst texten till bilden så är det bara den gaveln som är katastrof. 60% är dessutom isolerad idag med ett lager 120mm, sen ett liggande lager med 45mm och sen vindduk och läkt. Hade ingen nyare bild.

Sen finns det ett område där det delvis är dåligt (där det saknas lock på lockpanel) ca 3kvm väggyta. Andra gaveln, båda långsidorna har annars full isolering. Ihelgen är gaveln helt isolerad + ett yttre skydd som ligger på läkten. Får se om det blir några stora förändringar, men troligtvis inte. Kollade idag, efter åtgärd med porten har förbrukningen sjunkit med ca 0,3kwh i timmen (20%), trots att det blivit -5 istället för +0. Så ändå helt ok!


Svara
Dela
Bästa svar
 
C Comfort Thomas skrev:
Garageportar i sig är ingen höjdare som köldbrygga och runt om hela porten brukar det vara än värre så därför ihop med oftast sämre isolering än i fastigheten man bor i så drar det en hel del.
Ja det här är en gammal slagport. Fick det inte riktigt bra på ena gångjärnssidan. Men det får jag åtgärda ihelgen 🙂
 
Attitudeswe
Vi värmer 205kvm med bara 35 varianten av den pumpen (från -08) (och golvvärme i ett badrum som är igång 3+5 timmar/dygn)

För att hålla 19grader när ingen är hemma går det åt mindre än 1kWh/h:

Smartphone-screenshot visar energiförbrukning och temperatur 24 november med tidslinje, grafer och ikoner för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi värmer 205kvm med bara 35 varianten av den pumpen (från -08) (och golvvärme i ett badrum som är igång 3+5 timmar/dygn)

För att hålla 19grader när ingen är hemma går det åt mindre än 1kWh/h:

[bild]
Dom är riktigt effektiva när det är plusgrader.
 
MultiMan
Min 7 år gamla Mitsubishi FH är bättre vid -20C än betydligt nyare Daikin som grannarna har. Värmer hela huset i två våningar på 114m2 så länge det är över -15C. Tycker det är är rätt bra under nollan.

Kanske är FD mycket sämre, men det skulle förvåna mig så länge den är hel, ren och full med gas.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Min 7 år gamla Mitsubishi FH är bättre vid -20C än betydligt nyare Daikin som grannarna har. Värmer hela huset i två våningar på 114m2 så länge det är över -15C. Tycker det är är rätt bra under nollan.

Kanske är FD mycket sämre, men det skulle förvåna mig så länge den är hel, ren och full med gas.
Den har bra cop vid varmare väder iaf, 5,33 tror jag att jag läste. Så så mycket sämre ska den inte vara. Nu när jag var där ute drog den 600watt. Från igår 16.40 till idag 13.40 hade den dragit 24kwh. Då låg medel på 1,1kw/h. Så det går stadigt ner. Blir intressant att se skillnaden nu när väggen är helt isolerad.
 
Kollade över förbrukningen idag, vi har haft ganska kallt igen. - 2 till - 10.

Från den 7/12 22.12 till idag 10/12 21.12 hade pumpen dragit 64kwh. Alltså 73 timmar och 64kwh. Det har i snitt dragit 0,876kw per timme. Nu börjar jag tycka att det är rimlig förbrukning. Har ju kvar lite pyssel på ena långsidan och såklart att taket är för lite isolering på. Har även lite mer jobb med porten då den inte är helt 100 tät. Men känns skönt att jag kommit under 1kw i timmen iaf. Får se hur den siffran ändras när det blir lite kallare.

Men så skönt med en varm plats att meka på 😏 Har redan hunnit fixa med snöslungan, full med is och snö, dagen efter var den torr och ren. Nu blev det en trevlig upplevelse att byta rem helt plötsligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.