I ett av våra rum klarar systemet inte av att hålla nere temperaturen.
Just nu är det +23,5°C, men inställd temperatur är +19,0°C.
Digital termostat med temperaturvisning på väggen, 23.5 °C, inomhusikoner, ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningsläge:
Digital termostat visar 19.0 grader Celsius, väggmonterad, inställningsknappar, husikon, trådlös signalikon, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tittar på fördelaren är ventilen öppen, så det förklarar varför det är varmt.
Tre uppochnervända vita plastmuggar med blå detaljer och "LK"-logotyper på ett diskställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns inga felmeddelanden, men jag tycker att en av sakerna (flödesmätare?) ser konstig ut. Kan det vara den som är trasig?
Tre rotationsmätare med blåa knoppar och skalen för flödesmätning, industriella räkneverk på metallbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är trådlösa termostater samt att ställdonet står fullt öppen så tippar jag på att termostaten har tappat kontakten med centralenheten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är trådlösa termostater samt att ställdonet står fullt öppen så tippar jag på att termostaten har tappat kontakten med centralenheten.
Nej, den indikerar kontakt och full signalstyrka 📶. Jag har provat att återställa och koppla upp rumskontrollen igen.
 

Bästa svaret

Griffeltavlan
Ditt ställdon kan vaea trasigt. Dom där lever bara ungefär 6 år. Kolla dioderna på styrkortet.
Är det en grön symbol så kallar den på värme. Är dioden släkt så kallar den inte på värme. Lyser den rött är de fel.

Prova att ta bort den o kolla så de inte är ärj på stiftet på fördelaren o tryck med typ en skiftnyckel så piggen går att motionera.
 
Griffeltavlan
Du kan även ta loss ställdonet och kolla in i de så ser du en genomskinlig plutt som ska trycka ner piggen på fördelaren. Är de ljusbrunt där på plasten så har de nog brunnit o du lär byta ställdon
 
Tack! Ja, det verkar vara det!
Blir att beställa ett nytt ställdon.
 
Griffeltavlan
Ser nu att de är första ställdonet till vänster som din givare är inställd på. Du ser en 1a i huset på givaren i rummet.
Gör som ovan instruktion ändå.. men då den inte är fullt öppen utan nästan stängd så kan du rycka ur sladden till styrningen. Har den öppnat fullt på ungefär 6 minuter så är ställdonet helt. Troligen kommer den inte röra sig alls.
 
Griffeltavlan
Kolla på texten på ställdonen om de står Nc eller NO. Du lär beställa lika. NO betyder normalt öppet vid strömlöst o NC normalt stängd vid strömlöst
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ser nu att de är första ställdonet till vänster som din givare är inställd på. Du ser en 1a i huset på givaren i rummet.
Vilken slinga som vilken termostat styr har inget med i vilken fysisk ordning slingorna är på fördelaren.

Kanal1 på styrboxen behöver inte betyda slang 1 på fördelaren. På många styrboxar så går det att ha två (eller fler) ställdon kopplade till samma kanal.
 
Griffeltavlan
Ja så är de men de förenklar ju en aning om utmärkning saknas. Jag har aldrig stött på en slinga där de varit blandat.ä heller.
 
Vilken slinga som styrs markeras av siffran inom fyrkant under temperaturen. Siffran i huset markerar vilken av termostaterna på samma slinga det är.
 
Griffeltavlan
PellePeps PellePeps skrev:
Vilken slinga som styrs markeras av siffran inom fyrkant under temperaturen. Siffran i huset markerar vilken av termostaterna på samma slinga det är.
Ja de stämmer. Tog fel 🙈
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag testade att flytta runt ställdonen och det stämde att ett av dem var trasigt. Lägligt med rea hos golvvärmebutiken just nu! 😄
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.