Hej!

Bor i ett murat stenhus från 1924. Trappan till källaren har varit igenbyggd med en trävägg som jag tog ner idag. Bakom ser det ut ungefär som man kunde vänta sig, se bilder. Längst in verkar det dock inte vara gjutet alls utan det verkar bara vara jord/sand/byggrester. Är detta vanligt och hur kan man åtgärda? Hälla över några hinkar betong i nivå med resten av golvet? Det luktade givetvis inte helt gott heller.
 
  • Gamla, slitna källartrappor med skräp och spår efter vattenläckage. Behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn med jordgolv och tegelvägg, vitmålad balk, tecken på fukt och förslitning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du göra med det, öppna upp för en ny ingång till källaren, eller.
 
Nej, jag ville öppna upp för att undvika köldbrygga och att samla fukt mot innervägg till höger i bild, ganska illa angripen. Nu skulle jag mest vilja gjuta eller vad man nu bör göra för att täcka över jorden och även lukten därifrån
 
Skrapa av jord och jämna av, primer på sidorna ev betong kan ligga mot och gjut 5 cm som ett lock över. spika igen all med isolering för kylan. Du får själv bestämma var du spikar in det.

EDIT måste till när du gör en platta nere så gräv ur på mitten, ca 30 cm fyll med grus. Vid gjutning så sätter du ett rör ner på mitten. Se till att alla kanter blir lite högre, fall mot mitten, kommer det vatten ner så rinner det ner i hålet och ingen sjö blir nere. Sedan kanske om det går, ett snedtak med plåt på, över nerfarten så det inte regnar rakt ner
 
Redigerat:
Aha så skapa ur en del jord, fyll upp med grus (makadam?), prima väggarna där betong ska ligga mot, och gjut? Behöver man nåt tätskikt under gruset? Vill förtydliga att detta är en trappa inne i huset och inte en källaringång utifrån så röret och snedtaket kanske inte är aktuellt?
 
OK fick för mig att det var utomhus. Du skriver fukt går upp i väggen, då måste det finnas vatten där under och då kommer inte gräv/gjutning att hjälpa, kommer ändå att krypa upp i väggen. Gräv en djup grop först på ca min 0,5 meter och se om den fylls med vatten. Är det vatten så måste det kunna sjunka ner och gå bort och då blev det värre med fukten. Så då bör du gräva ytterligare och se hur det blir. Sen fylla med kross i botten till lagom höjd för att gjuta, gärna då med en bit textilduk över krossen, så rinner inte betongen gnom krossen
 
Tror mest det är så att fukt kommit i utrymmet under trappan och sedan inte kunnat tänka vägen nånstans och därför fastnat mot innerväggar som var klädda i panel. Har grävt en del och skulle inte säga att det vattenfylld men det är ju klart fuktig och lerigt en bit ner.
 
Fukt finns alltid under ett golv i källare, oavsett isolering eller inte. mest om det är som dom gjorde förr. Skrapade av och gjöt direkt på backen. Har lika så ingen överraskning. Så skrapa av och gjut som du tänkt, kanske gräva ut lite extra vid grunden ca 0,5 meter och sätta ner en platonbit eller annat av plast mot grunden, ingen plastpåse då. Detta gör att inte fukten kommer åt grunden på samma vis som nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.