Jag var föst inne på D-Link DGL-4100 men har hört att den verkar strula ? någon som har tips på vilken man bör välja ?
 
Hej,

Denna kör jag med själv och har gjort under snart ett års tid, har inte haft något problem med den utan jag ställde in den och därefter har den bara stått och fungerat precis som såna grejor ska.

Använder samtliga fasta kopplingar på den 24/7 och har 3 trådlösa anknytningar som ofta är uppe samtidigt.

Så denna kan jag iallafall rekommendera utan att skämmas. :)

http://www.3com.com/products/en_US/...es&pathtype=purchase&sku=3CRWE554G72T
 
Jag har en D-link någonting som fungerar utmärkt.

Denna produkttyp är etablerad så risken för dåliga köp är rätt liten. Kolla att du får de features du vill ha, välj sen den billigaste.
 
Om du ska ha något av värde med bra kvalite till ett bra pris så ska du satsa på
LinkSys det är ett dotterbolag till Cisco som är störst i världen på router.

 
Macke202 skrev:
Hej,

Denna kör jag med själv och har gjort under snart ett års tid, har inte haft något problem med den utan jag ställde in den och därefter har den bara stått och fungerat precis som såna grejor ska.

Använder samtliga fasta kopplingar på den 24/7 och har 3 trådlösa anknytningar som ofta är uppe samtidigt.

Så denna kan jag iallafall rekommendera utan att skämmas. :)

[länk]

Kör också 3com och är mycket nöjd så här långt. Inte trådlöst utan http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CR858-91

 
Själv har jag använt D-link i flera år, de senaste åren trådlöst och det har aldrig strulat en enda gång. Om det är den bästa kan jag inte svara på men fråga någon vilken bästa bilen är så får du nog lika många svar som nu :)
 
ottto skrev:
Om du ska ha något av värde med bra kvalite till ett bra pris så ska du satsa på
LinkSys det är ett dotterbolag till Cisco som är störst i världen på router.
Har haft både D-link och nu Netgear. Men om det hade varit enklare för mig att köpa Linksys hade jag gjort det (fanns bara på nätet och inte i butik i min stad och behövde en ny omgående). Något dyrare men förmodligen värt sitt pris :cool:
Har bra erfarenheter av Cisco och mina kollegor har haft bra erfarenheter av linksys.

Men du kommer att få olika svar beroende på vem du frågar... :-?
 
Vi börjar med undvik dlinks 604 modell. Den har haft enorma problem och även om de börjar få den stabil så näe det finns bättre grejor

Som vanligt så är det så att man får vad man betalar för:

Dlink och netgear tillhör det riktiga lågprissegmentet där priset går före kvaliteten enligt min uppfattning

I ett mellanskikt kommer Linksys och 3com, zyxel med flera, Inte så mycket mera finesser, kan tom vara lite bökigare för en ovan att sätta upp men de är stadigare.

I topskicketet har vi "riktiga" routrar, egentligen avsedda för små företag, de är rejält mycket dyrare men de håller proffsklass när det gäller tillförlilitlighet också. I botten på detta skikt finns också ett antal mjukvaruroutrar som kan köras på en extra/överbliven dator. Ett exemple här är monowall som jag kör själv.

För någon utan stor datorvana och/eller vilja att mickla mycket skulle jag rekomendera 3Com eller linksys då dessa har många användare med goda kunskaper och det därmed är rätt lätt att få hjälp med dessa

 
Kan bara hålla med, har goda erfarenheter av både Linksys och 3com.
Stabila och bra www-gränssnitt.
Själv har jag dock en Linux burk som gör allt det där. Inget för nybörjaren kanske, men det funkar väldig bra och ger en massa mer möjligheter (tex SSH server för säker uppkoppling/filöverföring remote, Asterisk IP-växel .....)
 
Det finns ju en speciell kategori routrar att tänka på också, och det är de som det går att trycka i egen opensource-mjukvara i.

Asus har t.ex. några sådana, minst en av deras modeller har usb2-port där man med rätt mjukvara kan hänga på lite av varje roliga saker, till exempel usb-anslutna hårddiskar för att gömma en filserver smidigt i garderoben (perfekt när henrik ponténs kumpaner gör razzia :) ,eller kanske mer seriöst för att få en filserver ihop med t.ex. en dreambox dm500 digital-tv-mottagare).

Om jag skulle köpa en router nu så skulle jag inte tveka en sekund på att välja nån av de med opensourcemöjlighet för de är betydligt mer framtidssäkra än andra routrar, man slipper bli ståendes med skägget i brevlådan en dag efter att garantin gått ut när bredbandsleverantören ändrat på sin dhcp-server på ett sätt som ryms inom specen men ens router inte klarar.


Dessutom måste jag säga att många "fin-routrar" har minst sagt obegripligt konfigurationsinterface där man ska fylla i "trigger port" och annat jox och det är mer eller mindre omöjligt att konfigurera vettigt så att t.ex. flera personer bakom samma router samtidigt kan ta emot filer via icq, något som man fixar busenkelt med de där opensourceprylarna eller med en linuxburk...
 
Övning Yxis, Övning....

Bla ovan rekomenderade linksys har opensource firmware till vissa av sina prylar. Då jag kör fulfjädrat med monowall för nuvarande och cisco pix 520 om jag orkar så har jag inte full koll på "småttingarna"
 
Enligt vad jag har sett på marknaden är följande den bästa:
COMPEX NP28G

Går kanske att köpa på www.nowire.com.

Den har 4 USB portar som du kan koppla skrivare och webkamera till samt 3 10/100 portar (förutom trådlöst).

Du kopplar bara in ADSL-modemet.
 
Ny fråga i samma ämne !

Belkin har också trådlösa/"trådbundna" routrar.

Hur funkar de ? Grannen frågade och jag har NOLL koll på den ! [smiley=embarassed.gif]
 
Macke202 skrev:
Använder samtliga fasta kopplingar på den 24/7 och har 3 trådlösa  anknytningar som ofta är uppe samtidigt.
Om en router tex har fyra portar och man behöver fler, kan man då koppla på en switch? -eller är fyra datorer max vad routern klarar?
 
Det är bara att hänga på en switch och tuta och köra. De flesta små routrar klarar på papret över 100 burkar så det ska inte vara något problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.