I Ironyh skrev:
Ja, det är detta jag misstänker. Men å andra sidan känner jag mig själv, har jag inte underlättat för att köra igång med tänkta projekt i stort sett direkt så blir de aldrig av. Därav försöket till att hitta någon sorts balans av användbart/hyllvärmare=)
Ja det blir en jäkla spärr att inte ha det man behöver när man skall göra någonting. Å andra sidan finns det mycket som man klarar sig utan om man är litet knepig.
Jag brukar förespråka få verktyg av bra kvalitet och så köper man mer efter hand. Det är ett mindre steg att köpa till än att byta ut ett verktyg som man har men som egentligen inte fungerar.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är ganska säker på att det är denna.
[länk]

Den är 10/10, kan varmt rekommendera.
OOohhh! Billigaste på prisjakt just nu: 6 249!!!
 
H heimlaga skrev:
Ja det blir en jäkla spärr att inte ha det man behöver när man skall göra någonting. Å andra sidan finns det mycket som man klarar sig utan om man är litet knepig.
Jag brukar förespråka få verktyg av bra kvalitet och så köper man mer efter hand. Det är ett mindre steg att köpa till än att byta ut ett verktyg som man har men som egentligen inte fungerar.
Låter vettigt

Nu har jag ingenting så ett litet paket med bra grejs är det jag är ute efter. Det börjar luta mot den hos hornbach.. någon skrev att något är vänserhängt i det paketet som finns på toolab.

Jag ser användningsområden för verktygen och tänker att jag kommer använda dem. Detta kommer kompletteras med damsugare från jula och det ser ut som denna styrskena funkar med cirkelsågen.

Kanske ska man slå till på lite belysning som någon tipsade om i verktygsfynds-tråden, när man ändå är på jula?
 
useless useless skrev:
Oavsett vilket paket man köper så blir det i princip alltid en kompromiss. Ju större paket desto större risk att några prylar bara blir hyllvärmare.
Det stora problemet är att i princip alla paket har den billigaste borrskruvdragaren. Istället för en slagskruvdragare eller åtminstone en kraftigare dragare. Så man byter ofta ut den ändå om den används någorlunda ofta. Och med en maskin borta ur paketet är det i princip aldrig värt det...

Den länkade i inlägget ovan verkar iallafall inte ha det problemet.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
I Ironyh skrev:
Låter vettigt

Nu har jag ingenting så ett litet paket med bra grejs är det jag är ute efter. Det börjar luta mot den hos hornbach.. någon skrev att något är vänserhängt i det paketet som finns på toolab.

Jag ser användningsområden för verktygen och tänker att jag kommer använda dem. Detta kommer kompletteras med damsugare från jula och det ser ut som denna styrskena funkar med cirkelsågen.

Kanske ska man slå till på lite belysning som någon tipsade om i verktygsfynds-tråden, när man ändå är på jula?
Jag är inte helt hundra på att cirkelsågen i paketet är skenkompatibel, kolla mer på Dewalts sida.
 
zarkov zarkov skrev:
Det där tror jag är ett bra paket, alla maskinerna är borstlösa utom cirkelsågen. En annan nackdel med den (om man inte är vänsterhänt) är att den har vänstermonterad klinga så det gäller att hålla koll på sina fingrar!

Jag har inte heller fattat hypen med slagskruvdragare men Boschs blå knackare får ganska dåliga betyg i jämförande tester så det är kanske bara så att jag har valt fel märke. Enligt spec har den >3ggr starkare vridmoment än min skruvdragare men jag tycker ändå att den misslyckas alldeles för ofta. Visst, man slipper hålla emot med handleden men åas måste man ha hörselskydd för ljudnivån är i klass med en kulspruta.

Dammsugare är guld värt, jag köpte den billigaste Nilfisken för två år sedan och använder den till allt möjligt. Den har ganska kort slang och sladd men suger bra. Det enda jag inte gillar är att påsarna går sönder så lätt i övergången mellan påse och manschett.
Även här går jag kanske mot strömmen, jag vill definitivt ha klingan till vänster om motorn på en cirkelsåg, då ser man ju att man följer linjen om man kör på frihand. Har man klingan till höger om motorn är man ju tvungen att ha ett anhåll för att det ska bli i närheten av rakt.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag är inte helt hundra på att cirkelsågen i paketet är skenkompatibel, kolla mer på Dewalts sida.
Ugh.. Det var inte lätt du.
Förstår inte riktigt hur jag ska se det med den lilla datan som finns på sidan.. Ingen har ens kommenterat om det i kommentarerna gällande det posivita eller negativa. Hittar en massa länkar om hur festool har en bättre skena för dewalt-grejer. Typ den här verkar populär enligt youtube och någon här på forumet: Festool FS
 
I Ironyh skrev:
Ugh.. Det var inte lätt du.
Förstår inte riktigt hur jag ska se det med den lilla datan som finns på sidan.. Ingen har ens kommenterat om det i kommentarerna gällande det posivita eller negativa. Hittar en massa länkar om hur festool har en bättre skena för dewalt-grejer. Typ den här verkar populär enligt youtube och någon här på forumet: Festool FS
Om du kollar på sågens bottenplatta ser den helt slät ut, för att den ska funka på skena behövs någon form av spår undertill.
 
I Ironyh skrev:
OOohhh! Billigaste på prisjakt just nu: 6 249!!!
Ja det var bra pris när jag köpte. Var sån "Amazon exclusive"-deal. Fick laddare batteri och lite tillbehör. Värt att hålla utkik efter.
 
Fairlane
Jösses vad mycket pengar på ett gäng verktyg som man kanske behöver. Ska man jobba med prylarna dagarna i ända så förstår jag, men för att lägga nytt golv i ett rum och hänga upp lite tavlor/hyllor så kommer man utan problem undan betydligt billigare.

Jag har lagt golv med hjälp av arbetsbänk, tvingar, fogsvans och hammare, samt lite distansklossar etc. Är det rör genom golv så lägger jag på en borrskruvdragare och en sticksåg.
Andra måste tydligen ha en såg för 5000 kronor etc för att göra jobbet.

Ja, det går fortare att såga med maskin, men det går rätt bra för vanligt folk som inte har tokbråttom att såga med en bra fogsvans.

Det känns som en blandning av villöver och överskattning av vad som faktiskt behövs.
 
  • Gilla
pebe292 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jösses vad mycket pengar på ett gäng verktyg som man kanske behöver. Ska man jobba med prylarna dagarna i ända så förstår jag, men för att lägga nytt golv i ett rum och hänga upp lite tavlor/hyllor så kommer man utan problem undan betydligt billigare.

Jag har lagt golv med hjälp av arbetsbänk, tvingar, fogsvans och hammare, samt lite distansklossar etc. Är det rör genom golv så lägger jag på en borrskruvdragare och en sticksåg.
Andra måste tydligen ha en såg för 5000 kronor etc för att göra jobbet.

Ja, det går fortare att såga med maskin, men det går rätt bra för vanligt folk som inte har tokbråttom att såga med en bra fogsvans.

Det känns som en blandning av villöver och överskattning av vad som faktiskt behövs.
Japp, det viktiga är väl att man bara fattar att det är ett stort mått av villhöver och inte behöver. Sen vad man vill slänga sina pengar på är ju valfritt..

Farsan har tummen mitt i handen, men räknar man in timmarna jag lagt ner på att spana in rätt verktyg och köpa för att sen bygga min senaste altan och jämför med att han bara tar fogsvansen och hammaren och börjar bygga..så går det rätt mycket på ett ut..
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Tvärtemot farstutjejen så har jag aldrig kännt att ett krysslaserpass stått speciellt högt på listan. Där kan man spara bra med pengar på att hålla sig till vanliga vattenpass.
 
Batteridrivna verktyg:
Skruvdragare (bra märke, minst två batterier)
Arbetsbelysning

Sladd-drivna verktyg:
Arbetsbelysning
Sticksåg
Vinkelslip
Varmluftspistol
Multiverktyg
Kap-/Gersåg
Grovdammsugare
(Slagborrmaskin, om du har mycket stenväggar hemma)

Handverktyg:
Vinkelhake
Smygvinkel
Vattenpass
Långpass
Lod och lodsnöre
Skruvmejselsats
Bra rörtång
Bra polygrip
Bra avbitartång
Bitssats (gärna två)
Bra måttband (typ talmeter eller Hultafors)
"Tumstock" av bra märke
Skjutmått
Ringnyckelsats
Hylsnyckelsats
Edit: Några bra tvingar i olika storlekar, både snabbtving och vanliga
Hammare, slägga och gummiklubba
Hålsågssats
Borrsats

Verktyg som är "bra att ha":
Cirkelsåg
Tigersåg
Mutterknack
Slagskruvdragare
Sänksåg
Kakelskärare
Och allt annat mellan himmel och jord
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jösses vad mycket pengar på ett gäng verktyg som man kanske behöver. Ska man jobba med prylarna dagarna i ända så förstår jag, men för att lägga nytt golv i ett rum och hänga upp lite tavlor/hyllor så kommer man utan problem undan betydligt billigare.

Jag har lagt golv med hjälp av arbetsbänk, tvingar, fogsvans och hammare, samt lite distansklossar etc. Är det rör genom golv så lägger jag på en borrskruvdragare och en sticksåg.
Andra måste tydligen ha en såg för 5000 kronor etc för att göra jobbet.

Ja, det går fortare att såga med maskin, men det går rätt bra för vanligt folk som inte har tokbråttom att såga med en bra fogsvans.

Det känns som en blandning av villöver och överskattning av vad som faktiskt behövs.
Helt korrekt, villöver och villha:)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.